Marek Daňo sa do služieb cestovného ruchu doslova narodil. Spolu s tromi súrodencami vyrastal v Penzióne Šindľovec na Zverovke. Začínali s malým bufetom v Roháčoch, kde v 90-tych rokoch predávali prvé hot dogy, neskôr pracoval v rodinnom penzióne a u brata v športovom obchode na Donovaloch. Jeho snom však vždy bolo vyskúšať si riadiť nejaký hotel. Sen sa mu napokon podarilo naplniť. Dnes je už ôsmy rok riaditeľom najstaršieho hotela na Donovaloch – Šport Hotela Donovaly. Hotel ho naučil, že sa má stále čo učiť – a to ho ako hoteliera posúva stále dopredu.
Práca hoteliera je zaujímavá a veľmi ma baví, lebo každý deň je iný a prináša nové výzvy. Či už to je starostlivosť o klienta, alebo komunikácia so zamestnancami. Hovorí sa, že všetko zlé je na niečo dobré a aj ja som sa veľakrát popálil, ale veľa som sa pritom naučil. Je to o rozhodnutiach, ktoré musia prísť v správny čas. Vždy musí ísť predovšetkým o to, aby sa hosť v hoteli cítil dobre, aby sa vrátil, alebo aspoň odchádzal s dobrým pocitom. Za tým je nesmierne veľa námahy a detailov, ktoré musia ladiť. Keď jeden z tých detailov chýba, hosť si to môže všimnúť a chyby sa ťažko naprávajú. Skvele fungujúci hotel je vždy výsledkom súladu – práce s ľuďmi, kedy personál aj manažment robí to, čo má robiť. To sa im snažíme ukázať. My sa tiež máme od nich čo učiť, lebo naši ľudia robia svoju prácu veľmi dobre.
Hotelierstvo je o tom, čo má náš hotel aj v slogane „Váš druhý domov“. Toto tvrdiť a snažiť sa to vytvoriť je neskutočne ťažké. Mne osobne pomáha aj to, že v hoteli s rodinou bývam. Preto mám šancu vidieť detaily, ktoré by som možno nezachytil, keby som sem chodil iba na osem hodín do práce. My sme veľa pochopili odvtedy, ako máme syna a snažíme sa uľahčiť pobyt rodinám s deťmi. Vybavili sme hotel všetkými pomôckami, ktoré rodina potrebuje, aby sa tu cítila dobre. Preto vieme hosťom pomôcť, keď si čokoľvek doma zabudnú – či je to nočník, zábrana na postieľku, cumeľ. Ale nie je to len o deťoch.
Pre mňa je vážený každý človek, ktorý do hotela vojde, aj keď príde len na toaletu. Rovnako si vážim vrcholového manažéra, ako rodinu s deťmi, všetci sú vítaní. Každého si vážim kto sem vkročí, lebo sme na kopci, nie sme poruke pri hlavnej ceste. Rád každému ukážem, že máme čo poskytnúť, celý komplex služieb, hoci stále je čo dopĺňať a naprávať.
A to je to, čo ma na hotelierstve najviac teší a baví – že sa môžem neustále rozvíjať. Každý deň môžem vymýšľať, čo by sme mohli vylepšiť, čo by sa dalo zdokonaliť, aby hosť videl vylepšenie na každom zo stredísk – či je to izba, wellness, kuchyňa, vonkajšie ihrisko, ponuka služieb… Stále je čo zlepšovať.
Inšpirácie nachádzam často na cestách. Navštívil som veľa miest a keď ma niečo zaujme, hľadám spôsob, ako by sme to mohli aplikovať aj u nás. Cesta nie je vždy ľahká, často je tŕnistá. Za tým, čo si človek vymyslí, je väčšinou veľa námahy, ale aj o tom je práca hoteliera. Že keď príde s novým nápadom, musí ho prepracovať do detailov, ísť si za ním a cieľ naozaj aj dosiahnuť. Platí to pri čomkoľvek, čo si človek vymyslí, či sú to včely na hoteli alebo nová služba. Spokojný som až vtedy, keď nový nápad dotiahneme do detailov a funguje perfektne.
Najbližšie chcem dať spracovať príbeh a históriu nášho hotela, aby sa hostia počas pobytu dozvedeli viac o jedinečnom hoteli, ktorý funguje od roku 1938 a bol prvým hotelom na Donovaloch. Alebo sa snažíme ísť hosťom príkladom v ekologickom prístupe k životu. Vlani sme sa zapojili do projektu zameraného na separáciu odpadu. Zachytávame dažďovú vodu na polievanie, lebo vodu si treba vážiť. Hoci sme v horách, keby sme trávu nepolievali, tak ju nemáme takú peknú zelenú. Tento rok pristavíme ku streche nové odkvapové rúry. Robíme to svojpomocne. Ja sám mám veľmi rád manuálnu prácu, vyrastal som na chate, kde som vždy pracoval a je to dodnes pre mňa úžasný relax. Teším sa, keď si môžem obliecť montérky a prakticky urobiť niečo na hoteli.
Hotel je pre mňa veľkou výzvou. Som vďačný za túto príležitosť a snažím sa svoju prácu robiť najlepšie, ako viem. Veľkou pomocou mi najmä v začiatkoch bola moja žena, s ktorou sa nám podarilo vytvoriť skvelý tím. Aj mnohí kolegovia sú s nami od začiatku. Takisto mám šťastie na skvelých kamarátov, ktorí robia v cestovnom ruchu aj 40 rokov, od nich som sa veľa naučil.
Hotel ma naučil, že sa mám stále čo učiť… Netvárim sa, že viem všetko, vždy tam musí byť pokora. Myslím si, že hotelierstvo je o tom, že človek musí mať stále oči otvorené – to hovoríme aj zamestnancom. Preto aj prípadný negatívny feedback od hosťa beriem ako inšpiráciu k vylepšeniu. Lebo konkurencie je veľmi veľa, či už na Donovaloch, alebo v rámci Slovenska. A keď si má hosť možnosť vybrať z tej širokej ponuky, tak chceme, aby si vybral Šport Hotel nielen preto, že má tradíciu, ale aj preto, že ponúka komplexné služby v interiéri, aj exteriéri. Myslím si, že to je jediná cesta ako získať hosťa. Dať mu vedieť, že sa o neho postaráme za každého počasia, že vždy tu má čo robiť, môže sa dobre najesť a vyspať. Takisto, že mu zamestnanci budú vedieť poskytnúť všetky informácie, ktoré potrebuje.
A v neposlednom rade sú to pre mňa naši zamestnanci, ktorí ma posúvajú ako hoteliera. Tu platí rovnako ako u hostí, že aj pre zamestnancov sme druhým domovom. Snažíme sa, aby sa im u nás dobre pracovalo a aby sa v hoteli aj oni dobre cítili, keďže často v hoteli trávia viac času ako doma.