Začínali v malej predajni v roku 1997 v prístavbe rodinného domu v Dunajskej Strede. Dnes vedú stabilnú lokálnu predajňu Potraviny Baranyai a popri nej aj rýchle občerstvenie. Za ten čas čelili viacerým výzvam, vrátane nástupu veľkých hráčov na trh. Spoločným menovateľom ich rastu bola a je spolupráca s METRO, ktoré na Slovensku oslavuje 25 rokov.
Od „garáže“ až k stabilnej predajni
„S podnikaním sme začínali ešte skôr, ako bolo METRO na Slovensku. Mali sme veľmi maličký obchodík priamo v našom dome v Dunajskej Strede. Nie tak celkom garáž, ale prístavba rodinného domu. Vtedy sa tu podnikalo dobre, konkurencia prakticky nebola,“ spomína Ladislav Baranyai, majiteľ potravín na svoje začiatky.

Myšlienku rozbehnúť predajňu priniesla jeho manželka a pri začiatkoch v podnikaní mu pomohli aj skúsenosti z Nemecka, kde predtým pracoval ako vedúci vo veľkom obchodnom dome. Postupne sa malý obchod rozrastal na stredný, až napokon na dnešnú predajňu s približne 300 m², ku ktorej pribudlo aj rýchle občerstvenie. Pri všetkých etapách jeho podnikania mu stálo po boku METRO. „Kým METRO nebolo na Slovensku, chodili sme nakupovať do METRO v Rakúsku a Maďarsku,“ hovorí podnikateľ.
METRO – pomoc pre lokálne podniky
Prechod na METRO na Slovensku mu pri podnikaní priniesol zásadnú výhodu – širší a stabilný sortiment na dosah a všetko pod jednou strechou. „Potrebovali sme mať väčší výber produktov. Nebolo to ďaleko a všetko sme vybavili naraz,“ hovorí majiteľ potravín v Dunajskej Strede.

Za 25 rokov prítomnosti METRO na Slovensku Ladislav Baranyai stále rád nakupuje osobne. Pre úsporu času však využíva aj METRO Distribúciu. „Do METRA chodíme približne trikrát do týždňa a dvakrát nám tovar zavážajú. Online objednávka a rozvoz nám šetria čas aj prácu,“ vysvetľuje. „Nedám dopustiť na fyzické nákupy. Je to iné, keď tie produkty vidím na vlastné oči v regáloch,“ dodáva.
Najväčšia výzva a úspech? Obstáť popri veľkých hráčoch
„Najväčšou výzvou za tie roky v podnikaní bolo, keď do mesta postupne prichádzali veľkí hráči. Nebolo to jednoduché obdobie. Čakal som, že pôjdeme s tržbami dole – a nestalo sa,“ hovorí. Vďaka dobrej polohe predajne, stabilným zákazníkom a osobnému prístupu sa Potravinám Baranyai podarilo udržať aj rozvíjať biznis. „Za náš najväčší úspech považujem to, že sa vieme uplatniť aj popri známych reťazcoch.“ Dobrý personál a rýchle vybavenie požiadaviek sú podľa neho základom, prečo sa k nim ľudia vracajú. „Ľudia nás poznajú, vidia nás každý deň. Učím predavačky za pultom, že problém sa rieši hneď a osobne,“ hovorí.
Keď partnerstvo nie je fráza
Významnú rolu v ich raste zohráva METRO aj v momentoch, keď je potrebné rýchlo reagovať na zmeny cien, dostupnosť či sezónne špičky. „Máme výbornú obchodnú zástupkyňu z METRO. Keď je treba, poradí, pomôže s ponukou a vie promptne vybaviť, čo je nutné. Stačí zavolať.“ Spoľahlivý rozvoz a možnosť kombinovať osobný nákup s objednávkou cez METRO Distribúciu im šetria čas a pomáhajú držať krok s tempom trhu.

„Príbehy, ako je ten Potravín Baranyai, sú dôkazom, že osobný prístup a dôvera fungujú. Sme hrdí, že sme mohli stáť pri ich ceste – od nákupov v zahraničných METRO pobočkách do malého obchodu, až po dnešnú modernú prevádzku,“ hovorí Romain Vincent, generálny riaditeľ METRO.
„Ak by som mal opísať METRO jedným slovom, bolo by to slovo pomoc. Neviem, kde by sme dnes boli bez METRO,“ hovorí Ladislav Baranyai a dodáva: „Gratulujem, že ste na trhu už celých 25 rokov – nie je to ľahké. Do budúcna vám prajem, aby ste sa neustále zdokonaľovali a rástli. A nech máte dobrých, spokojných zákazníkov – o to predsa ide,“ uzatvára.

