Srdce mu bije pre hotelierstvo, je nositeľom titulu Hotelier roka 2016 v Českej republike a držiteľom Národnej ceny Českej republiky za spoločenskú zodpovednosť v podnikaní. Po 11 rokoch sa Radim Beneš opäť vrátil na Slovensko, aby ako „hotelový doktor“ napomáhal zvyšovať výkonnosť hotelových manažérov. Čo posúva jeho samého?
Dôraz na kvalitu služieb a komunikáciu, autenticitu
Hotel je vtedy dobrý, keď je hosť výborne obslúžený. Niektorí kolegovia hovoria, že dnes je jedno, či je tanier podaný sprava, či zľava. Môžem súhlasiť, no dôležité je, či ten, kto vykonáva servis, vie komunikovať s hosťom a poskytnúť kvalitnú službu s istou mierou autenticity prostredia, v ktorom sa služba realizuje.
Trpezlivosť a vytrvalosť, byť IN s dobou
To sú dôležité vlastnosti hotelového manažéra, aby nevzdával boj s neúspechom. Netreba sa nechať znechutiť. Zostať náročný k sebe aj k ostatným. Stále sa učiť nové veci, cestovať a inšpirovať sa okolím. Performance v prvej línii musí mať konštantnú úroveň, ak nie vyššiu, no latka musí byť nastavená. A keď dodržiavanie pravidiel vyžadujem od seba samého, tak chcem, aby nastavenú latku dodržiaval aj môj tím. Pri tom je treba vytrvať, nepoľavovať. Doba je rýchla a technológie nás hotelierov posúvajú vpred. Raz budeme vidieť riaditeľa hotela ako hologram, ktorý sa v rámci onboardingu prihovára nováčikom na vstupnom školení… Alebo prostredníctvom hologramu bude riaditeľ objasňovať služby svojho hotela v rámci welcome procedúry.
Vedieť kam idem a prečo tam idem
Musíme mať stanovené ciele. Potom sú pre nás smerovníkom a vieme, k čomu smerovať. Ekonomické, obchodné, marketingové, technologické a personálne – to všetko sa odsúhlasí na budget mítingu na centrále a vieme, aký cieľ dosiahnuť. Ako sa tam dostaneme je na nás, manažéroch, pričom existuje vo vzťahu centrála verzus hotel vždy určitá miera dôvery. V tom je výhoda sieťových hotelov, že sa ciele stanovujú spoločne a včas. Je daný cieľ a kolegovia z centrály majú na starosti kontrolovať, či zo stanoveného cieľa nevybočujeme. Kontrola plánovaných ukazovateľov je dôležitá. Platí to aj v osobnom živote.
„Googliť“ a poznať svojho hosťa. Hosť je prvoradý
Vždy som si zbieral informácie o významných hosťoch, ktorí majú prísť do hotela. Aké majú koníčky, čomu dávajú prednosť, či majú tituly pred menom, za menom, aby som s nimi vedel správne komunikovať. Mali by sme vedieť, kto nám prichádza do hotela, aký je to hosť, čo pri pobyte preferuje. Väčšinou som pôsobil v sieťových alebo veľkých hoteloch. Práve tam je dôležité, aby sme hostí spoznávali, nadviazali s nimi osobný kontakt, aby sa necítili ako v sterilnom neosobnom prostredí. V súčasnom období používame manažérske systémy, ktoré nám napomáhajú zorientovať sa v preferenciách hostí pri ich pobyte. Hosť bol, je a bude vždy na prvom mieste.
Mať vnútorného influencera pri zmenách
Je dobré, keď má hotelier kolegu – vnútorného influencera. Pomáha mu ovplyvňovať rozhodnutia pri inováciách, plánovaných, aj nepopulárnych zmenách. Influenceri sú tí, ktorí majú svoju prácu a hotel radi. Hovoríme im srdciari, pracujú u nás dlho a podporujú nás, keď zavádzame do prevádzky novinky. Vnútorní influenceri majú prirodzenú autoritu, pôsobia na svojich kolegov, vysvetlia im potrebu zmeny ich rečou, aby inováciu či zmenu prijali. Ak máte takýchto influencerov, o to ľahšie sa vám riadi hotel.
Láskavý prístup ku generácii mileniálov
K mileniálom sa treba správať s otcovským prístupom. Byť k nim náročný, ale im dať aj voľno, keď ho potrebujú. Sú totiž veľmi závislí od voľného času, pritom by chceli veľa zarobiť a postúpiť kariérne vyššie v rámci hotela alebo siete. Snažíme sa im vytvoriť priestor, aký potrebujú, lebo sme radi, že ich máme, najmä v dnešnej dobe. Vychovali sme si otcovským správaním partiu mladých kuchárov a čašníkov, ktorí slúžia v hoteli po vyučení doteraz.
Spoločenská zodpovednosť
Situácie, keď robíte rozhodnutia v prospech núdznych, na zníženie uhlíkovej stopy, odovzdávate svoje skúsenosti mladým a tieto aktivity robíte vo voľnom čase a dobrovoľne sa dajú popísať ako spoločenská zodpovednosť. Ostatných kolegov v tíme tak učíte prevziať zodpovednosť. Nič nás nestojí darovanie obnoseného šatstva a posteľnej bielizne, finančne prispieť zbierkou na čokoľvek dobré. Spraviť na Deň detí či v období adventu súťaže pre deti zo škôl, deň otvorených dverí a tak si aj vychovávať budúceho zamestnanca alebo hosťa. Aj to sú atribúty spoločenskej zodpovednosti hotela a naši obchodní partneri vyhľadávajú rešpektované hotely s rozvinutým programom spoločenskej zodpovednosti.