Používaním tejto stránky vyjadrujete súhlas so Zásadami ochrany osobných údajov.
Súhlasím
HotelierHotelier
Oznámenie Zobraziť viac
Najnovšie správy
Fungujete „pocitovo“? Je aj jednoduchšia cesta
Manažment
Čo najviac chutí šéfkuchárom? Budete prekvapení!
Gastro
Generálny riaditeľ hotela Rudolf Križan privítal Ursulu von der Leyen
Grand Hotel River Park hostil Globsec
Aktuality Hotely
Raňajky ako zážitok
Gastro Koncepty
Neupratujte ako doma
Housekeeping
Aa
  • Aktuality
  • Téma
    • Ekonomika
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
    TémaZobraziť viac
    Fungujete „pocitovo“? Je aj jednoduchšia cesta
    5. júna 2023
    Neupratujte ako doma
    29. mája 2023
    Najlepšie saunové rituály majú v Bešeňovej
    23. mája 2023
    Už nikdy viac „v našom hotely…“
    22. mája 2023
    Čím aktuálne žijú hotelieri?
    17. mája 2023
  • Rozhovory
    RozhovoryZobraziť viac
    Erika Matwij
    Naozaj sa najhoršie podniká s rodinou?
    25. mája 2023
    Marek Harbuľák pomenúva výzvy hotelierstva
    6. apríla 2023
    Lukáš Špilák: Túžil robiť raňajkového čašníka, dnes riadi luxusný hotel
    29. marca 2023
    Jaroslav Kubaľa: Rád nechám ľudí „zahviezdiť“
    13. januára 2023
    Juraj Marko: Nachádzame cesty, ako napredovať
    7. decembra 2022
  • Hotely
    HotelyZobraziť viac
    Generálny riaditeľ hotela Rudolf Križan privítal Ursulu von der Leyen
    Grand Hotel River Park hostil Globsec
    2. júna 2023
    Recenzie naše každodenné
    26. mája 2023
    Aj pohostinnosť má svoje hranice
    19. mája 2023
    Zákulisie hotelov
    Život je zmena
    12. mája 2023
    Mestské hotely BHP s novým vedením
    11. mája 2023
  • Gastro
    GastroZobraziť viac
    Čo najviac chutí šéfkuchárom? Budete prekvapení!
    3. júna 2023
    Raňajky ako zážitok
    1. júna 2023
    Petícia za spravodlivú DPH
    24. mája 2023
    Mirror Bar
    Mirror Hospitality Expo 2023
    18. mája 2023
    Viete správne prestierať?
    17. mája 2023
  • Zo sveta
    Zo svetaZobraziť viac
    Libanon je nádherná, ale akoby prekliata krajina
    20. mája 2023
    Jordánsko, Wadi Rum
    23
    Blízka exotika s letenkou za stovku. Ale pozor, je návyková!
    22. apríla 2023
    Lifestylové hotely
    16. apríla 2023
    Hotelovým svetom
    14. apríla 2023
    Slovák si na dovolenke dopraje
    23. marca 2023
  • O nás
Čítanie: Lukáš Špilák: Túžil robiť raňajkového čašníka, dnes riadi luxusný hotel
Zdieľať
Aa
HotelierHotelier
Hľadať
  • Domov
  • Aktuality
  • Téma
  • Hotely
  • Rozhovory
  • Zo sveta
  • Gastro
  • O nás
  • Záložky
    • Prispôsobte záujmy
    • Moje záložky
Máte existujúci účet? Prihlásiť sa
Nasleduj nás
Hotelier > Aktuality > Rozhovory > Lukáš Špilák: Túžil robiť raňajkového čašníka, dnes riadi luxusný hotel
Rozhovory

Lukáš Špilák: Túžil robiť raňajkového čašníka, dnes riadi luxusný hotel

Zlatica Kramarová
Zlatica Kramarová Uverejnené: 29. marca 2023
10 min. čítania
Zdieľať

Peter Ševčík foto portréty

Napriek majestátnosti a silnému geniu loci vás hotel ukrytý v útrobách zámku prekvapí priateľskou až rodinnou atmosférou. S riaditeľom Palace Art Hotela Lukášom Špilákom hovoríme o živote hotela, štandardoch, dress code, ale tiež o jeho kariérnych métach.

- Inzercia -
Ad image
Nádvorie zámku je častým miestom koncertov a eventov.

Šimák Zámok Pezinok  je miesto, kde sa história zaujímavým spôsobom prelína so súčasnosťou. Zámok totiž zostal predovšetkým zámkom a až potom hotelom. Už od príchodu máte pocit, akoby zámok patril najmä mestu a domácim a až potom luxusnej hotelovej klientele. Hosť-nehosť, minister, či rodinka z druhého konca mestečka –  všetci totiž zaparkujú rovnako na prednom verejnom parkovisku. Potom sa presunú buď do zámockého parku, alebo do hotela. A hotelového hosťa najskôr vítajú smerové tabule ako Kaplnka, Rytierska sála, Zámocká viecha, Zámocké vinárstvo, Zlatá sála či Pokladňa… a až potom recepcia.

Vstupujete najskôr do zámku, až potom do hotela.

Čím žije tento štýlový hotel ukrytý v zámockom nádvorí?
Predovšetkým koncertmi. Našou snahou pri otvorení bolo prevziať na seba rolu centra umenia a kultúry (nielen) Pezinku, ale celého bratislavského regiónu. V uplynulých rokoch sme v prestávkach medzi koronou hosťovali množstvo koncertov slovenských, českých a iných zahraničných kapiel. Zavítali k nám najväčšie hviezdy domácej a zahraničnej scény, špeciálne obľúbené sú koncerty na zámockom nádvorí pod holým nebom. Veľa návštevníkov koncertu si spojí zážitok s pobytom v hoteli a tak v čase konania akcií máme plne obsadené. Vychutnajú si priestranné izby, vynikajúcu kuchyňu a v neposlednom rade štýlové wellness centrum s unikátnou vírivkou na mieru pre 20 osôb v štýle nosnej zámkovej témy – pávov, ktorých môžete aj teraz stretnúť v zámockej záhrade. Základom hotelového života je však sama história, ktorú zámok v sebe nesie – 800 rokov bojov, vína, vášne a legiend… Na ne kúpou zámku v roku 2015 nadviazal vydavateľ a publicista Štefan Šimák a začal jeho novodobú históriu.

Štefan, prvý z rodu Šimákovcov s manželkou

Čo ju okrem hotela tvorí?

- Inzercia-
Ad image

Víziou majiteľa s rodinou bolo zrekonštruovať a obnoviť zdevastovaný zámok a do jeho dobových pivníc prinavrátiť výrobu vína tej najvyššej kvality. Vyrástli múry nového hotela, ktorý dotvoril kruh nádvoria a opäť vzkriesil unikátnu architektúru niekdajšieho stredovekého vodného hradu. Hrad viac než tri storočia vlastnil rod Pálffy – ten pripomínajú Pálffyho apartmány, ktoré vznikli vďaka zachovaným dobovým fotografiám. V zámku bola inštalovaná súkromná zbierka Galéria umeleckého skla, ktorá v strednej Európe nemá obdobu. Filantrop, ktorý zveľadil nielen zámok, ale sprístupnil verejnosti vlastné zbierky, žiaľ, podľahol ťažkej chorobe len pár mesiacov od otvorenia hotela.

Riaditeľom hotela ste sa stali krátko pred pandémiou a zatvorením hotela…

Napriek absurdnosti situácie, v ktorej sme sa všetci zo dňa na deň ocitli, som mal aj trochu šťastie v nešťastí, lebo som mal pri zatvorenom hoteli dosť času zžiť sa so svojou novou pozíciou. Zámerne nehovorím, že spoznať hotel, lebo ten som poznal do detailov, keďže som bol od začiatku súčasťou pôvodného tímu, riadil som úsek F & B. Bavilo ma to a mal som tú prácu rád, preto som ani pri odchode bývalého riaditeľa hotela nechcel prijať ponuku na riadenie hotela. Keď ma však prišiel o to požiadať osobne pán Šimák, povedal som si, že to už by som nemal odmietnuť.

Ľudí na vyššie pozície hľadáme málokedy, tam postupujú naši zamestnanci

Aké boli vaše skúsenosti s hotelmi?

Moja cesta do hotelového biznisu bola zaujímavá, mala korene už v detstve. Keď som ako dieťa chodil s rodičmi v lete na dovolenku k moru, obdivoval som prácu delegáta a veľmi som to túžil raz robiť. A skutočne sa mi to splnilo – po skončení hotelovej školy som nastúpil ako delegát v cestovnom ruchu. Pôsobil som v Chorvátsku, Grécku, Španielsku a neskôr na rôznych pozíciách v zahraničných rezortoch. Za tým nasledovala prax v sieti Kempinski, tam som sa uchádzal o miesto raňajkového čašníka. Bol to rok 2010, začiatok príchodu luxusných hotelových sietí na Slovensko a ja som bol šťastný, že ma prijali.

Tak veľmi ste chceli robiť čašníka?

Raňajkového čašníka. To bol tiež taký môj druhotný sen, robiť na raňajkách. Raňajky majú svoje čaro – vôňa pečiva, kávička, chcel som chodiť pomedzi ľudí a rozprávať sa s nimi pri raňajkách…. Je to krásna práca, pohodová. Tam som bol niekoľko rokov. Bolo to niečo úplne iné ako som robil dovtedy, po prvý krát som sa stretol so štandardami, ktoré predpisovala sieť. Veľmi veľa som sa tam naučil, špeciálne od mojej hotelierskej mentorky pani Kathrin Noll, riaditeľky Grand Hotela Kempinski High Tatras. Ona je typ hotelierky, ktorá chodí na prevádzku, vypomáha kde treba a to som si zobral za svoje aj ja. Keď je nejaká akcia v reštaurácii, tak som tam. Administratívu sa snažím robiť po večeroch, alebo keď život v hoteli utíchne.

Hotelové raňajky v hoteli môžu byť zážitkom nielen pre hosťa, ale aj pre raňajkového čašníka.

Je v niečom podobná práca v hoteli s prácou delegáta cestovnej kancelárie? Nájdete nejaké spoločné črty?

Oboje je práca s ľuďmi, čo mám veľmi rád. Za podobné by som možno označil správanie sa určitého druhu klientely, tzv. náročného hosťa luxusných rezortov a hotelov, hoci to, samozrejme, neplatí plošne. Štandardnejší klient, ktorý si na svoj pobyt našetril, sa z neho teší, užíva a nedá si radosť pokaziť negatívami, ktorým sa pri cestovaní nevyhnete. Aj tu v hoteli sa stretávam s typom náročného klienta, ktorého nemusím dopodrobna opisovať, lebo ho všetci hotelieri z tohto segmentu poznáme.  

Ako to vyzerá v praxi?

Napríklad tak, že takýto hosť príde sebavedomo v tričku a v šľapkách na večeru do našej fine dining reštaurácie so stanoveným dress code, ktorý sa v zahraničí bežne akceptuje. Keď ho personál upozorní – otočí sa, a ide preč. A ja ho neprehováram. Pritom my máme dve reštaurácie a je to veľmi dobre rozdelené, Zámocká viecha je neformálna s tradičnými jedlami, tam býva každý piatok harmonika, v zime zabíjačkové špeciality a druhá je na fine dining, kde sa vyžaduje dress code. Tento nevhodne oblečený hosť, to sa stalo už toľkokrát, že som už rozmýšľal ustúpiť od tohoto pravidla, ale na druhú stranu si hovorím, prečo? Zrušíme na Slovensku všetky reštaurácie, kde treba prísť slušne oblečený? Keď som pracoval v zahraničí, najskôr som nechápal, kde je ten rozdiel medzi východnou a západnou Európy, o ktorom všetci hovoria, ale potom som zistil, že je to presne o tejto kultúre správania sa. Alebo hosť zakričí na chyžnú na chodbe: Hej ty, poď sem! O správaní k čašníkom ani nehovorím. Ja mám veľmi rád ľudí, ale tými ľuďmi myslím aj môj personál, za ktorý cítim zodpovednosť ho pred takýmto správaním hostí chrániť.

Hlavná hotelová reštaurácia dýcha noblesou.

Dá sa to vôbec?

Do určitej miery áno. Možno by každý zamestnávateľ mal mať na pracovisku psychológa, alebo manažéra s takýmito zručnosťami, ako je to v sieťových hoteloch. Taký manažér vie pomôcť personálu spracovať podobné situácie. Alebo aj z opačnej strany, keď potrebujete „vychovať“ študentov na praxi, či svoj personál. Ak čašník či chyžná prišli do luxusného hotela z bežnej prevádzky, tak sa musia naučiť celkom inak správať. Na to sú skvelé štandardy, ktoré príslušní manažéri vypracovali pre jednotlivé oddelenia. Voláme ich „biela kniha“ a sú pre každý úsek bibliou.

Vidíte, že prinášajú ovocie?

Určite áno. Ja som zástanca priateľskej a rodinnej atmosféry v hoteli, kde som jeden z tímu. No na druhej strane keď veci nefungujú, tak sa viem aj rozčúliť. Práve štandardy a pravidelné týždenné stretnutia napomáhajú tomu, že sa to deje minimálne.

Čo ešte považujete pri raste personálu za prínosné?

Určite výmenné pobyty zamestnancov v rôznych spriatelených hoteloch, ktoré sú tiež silným motivačným prvkom. Máme napríklad spoluprácu so Chateau Mcely, čo je krásny zámok, tam bola teraz naša raňajková čašníčka, do Grandhotela Kempinski pôjde manažérka a concierge, výmenné stáže realizujeme tiež s Amade Chateau vo Vrakúni.

Je výhodou, alebo skôr nevýhodou riadiť ľudí, ktorí boli predtým vašimi kolegami?

Určite je to výhoda. Niekedy síce dochádza ku kurióznym situáciám, napríklad, že s chyžnou si tykám, lebo spolu robíme od začiatku a s novým manažérom si vykám (úsmev)… Kariérny postup v rámci hotela je určite cesta, ktorou sa vydávame aj my. Každý v tíme vie, že má možnosť sa posunúť a to v  pomerne krátkom čase roka-dvoch. My málokedy hľadáme ľudí na vyššie pozície, na tie postupujú ľudia z nášho tímu, tí potom nemajú dôvod odísť. Ja tiež nie som človek, ktorý mení zamestnávateľov, skôr hľadám priestor na zmenu a rast tam, kde pracujem.

A kde vidíte teraz priestor na váš posun?

Teraz je to ťažšie (úsmev), keďže som už riaditeľ, nie je sa kde posunúť, iba do zahraničia. Bavia ma sieťové hotely, sú pre mňa zaujímavé z hľadiska štandardov, ktoré majú siete rôzne. Zatiaľ sa ale nikam nechystám a práca ma napĺňa a baví.

Lukáš Špilák

Mohlo by sa vám páčiť

Fungujete „pocitovo“? Je aj jednoduchšia cesta

Raňajky ako zážitok

Naozaj sa najhoršie podniká s rodinou?

Už nikdy viac „v našom hotely…“

Konštruktívna kritika otvára cestu

OZNAČENÉ: Fine dining, hotelové raňajky, Palace Art Hotel, personál, riaditeľ, Šimák Zámok Pezinok, štandardy
Zlatica Kramarová 29. marca 2023
Zdieľajte tento článok
Facebook Twitter E-mail Tlačiť
Autor: Zlatica Kramarová
Sledovať:
Spoluzakladateľka časopisu a šéfredaktorka Hoteliera má za sebou viac ako 300 rozhovorov, takmer 10 000 stránok časopisu, množstvo novinárskych ciest, akcií, výstav, konferencií a mediálnych partnerstiev. A stále ju baví prinášať vám nové témy, informácie, atraktívne reportáže a najmä inšpiratívne príbehy ľudí z hotelového sveta.
Predchádzajúci článok Nová výzva na kompenzácie zvýšenia cien energií
Nasledujúci článok Živé varenie s hviezdami Michelin, workshopy a semináre
Zanechať komentár

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

- Inzercia-
Ad image

Sledujte nás

Nájdete nás na sociálnych sieťach
2.3k Páči sa mi to
2.1k Pin
1.3k Sledovať
454 Odoberať
- Inzercia-
Ad image
Obľúbené z nových
Manažment

Fungujete „pocitovo“? Je aj jednoduchšia cesta

Iveta Pupišová Iveta Pupišová 5. júna 2023
Raňajky ako zážitok
Čo najviac chutí šéfkuchárom? Budete prekvapení!
Grand Hotel River Park hostil Globsec
- Inzercia-
Ad image

Mohlo by sa vám páčiť

Manažment

Fungujete „pocitovo“? Je aj jednoduchšia cesta

5. júna 2023
GastroKoncepty

Raňajky ako zážitok

1. júna 2023
Erika Matwij
Rozhovory

Naozaj sa najhoršie podniká s rodinou?

25. mája 2023
ManažmentPersonál/Osobný rozvoj

Už nikdy viac „v našom hotely…“

22. mája 2023

Kategórie článkov

  • Aktuality
  • Téma
  • Rozhovory
  • Hotely
  • Gastro
  • Zo sveta

Odber newslettra

Prihláste a na odber noviniek
a dostávajte dvakrát mesačne naše najnovšie články či tipy!

Nájdete nás na

  • O nás
  • Kontaktujte nás24/7
  • Inzerujte u násAKCIA
  • Media kitAKCIA
  • Zásady ochrany osobných údajov

© Hotelier 2023. Všetky práva vyhradené. Stránky vytvorené firmou beVisible s.r.o.

Odstránené zo zoznamu na čítanie

Vrátiť
Vitaj späť

Prihlásiť sa do svojho konta

Stratili ste heslo?