Bežnú izbu od skvelej často odlišujú detaily. Ktoré to sú?
Osvetlenie a zásuvky
„Najväčším neduhom hotelových izieb je slabé osvetlenie a málo zásuviek, ktoré hosť navyše musí hľadať kolenačky,“ popisuje svoje skúsenosti Jarmila Horváthová, dlhoročná hodnotiteľka hotelových izieb. Myslí si, že ich umiestnenie už v súčasnosti odlišuje tie naozaj špičkové hotely od ostatných. „Obrovskou slabinou mnohých hotelov je nedostatočné osvetlenie. Hosť dobre nevidí do skrine v chodbe a nemôže si v posteli čítať, čo mu prináša značné obmedzenie.“
Nočná lampa nie je ešte zárukou kvalitného pridaného svetla. Ak má slabú žiarovku, tmavší nepriepustný kryt, alebo je na stolíku nižšom ako je posteľ, je takmer zbytočná. Čítať sa pri nej nedá. Pritom väčšina hostí sedí počas pobytu v izbe s PC, smartfónom alebo tabletom na posteli. S tým súvisí aj umiestnenie zástrčiek.
Hosťovi najviac vyhovujú zástrčky pri posteliach, respektíve v nočných stolíkoch, alebo aspoň v blízkosti postelí. Ak je izba priestranná a obsahuje napríklad čítacie kreslo, tak zásuvka by mala byť aj pri ňom spolu s lampou na čítanie. Väčšina hostí však trávi čas v posteli a nie za písacím stolom, kde sú zástrčky vždy. Ak hotel neplánuje prerábať rozvody, stačila by pri posteliach aj rozdvojka, aby si hosť mohol zapnúť popri nočnej lampa aj notebook či nabíjať mobil. Zástrčky musí byť dobre vidieť, nie aby ich hosť musel hľadať po celej izbe kolenačky.
Architektka Katarína Fialová zasa upozorňuje na svetlo, ako tvorcu atmosféry: „Okrem základnej požiadavky na osvetlenie hotelovej izby z pohľadu hygienickej normy sa oplatí zvážiť možnosť vytvárať svetlom v izbe rôzny druh atmosféry. Tzv. náladové osvetlenie vzniká priznanými dekoračnými svietidlami, alebo je tu variant s použitím led pásov, ktoré sú zakomponované v nábytku, dekoračných lištách na stenách, prípadne na stropoch.“
Technika a klimatizácia
Technika rôzneho druhu je novodobým hotelovým trendom, nie každý hosť má však technické zručnosti. Jednoduché a jasné inštrukcie spolu s kontaktným číslom pre pomoc vás uchránia od pokazených technológií a hosťa od nepríjemností.
Dôležitou zložkou komfortu je pre hosťa teplota izby. Ak sa teplota izieb s klimatizáciou nastavuje centrálne, je pri medzinárodnej klientele dobré venovať pozornosť zvyklostiam jednotlivých skupín klientov. Lebo kým Američan pred príchodom čaká izbu s teplotou 17 °C, Slováka takáto chladná izba rozladí. Mnoho hostí (najmä domácich) si nepraje klimatizáciu zapínať vôbec.
Inštalácia klimatizačného zariadenia prebieha často aj dodatočne. V starších budovách to môže byť problém. „Pri riešení stavby hotela treba riešiť túto požiadavku už v stavebnej časti projektu pri použití chladených stropov alebo stien. Ide síce o výrazne finančne náročnejšie riešenie, ale je určite vhodnejšie po zdravotnej stránke a pohodlia pre hosťa. V niektorých projektoch je dokonca tento typ klimatizácie nutnosťou,“ uvádza architektka Fialová. Dokladá to svojou skúsenosťou s hotelmi v historických budovách, kde sa nedajú použiť vonkajšie chladiace jednotky, prípadne sú náročnejšie kritériá na vybavenie interiéru.
Papuče a župan = domáci komfort
Papuče a župan sú symbolom domácej pohody a mnohé hotely ich hosťom doprajú.
Papuče bývajú obyčajné froté, mäkké s vyšívaným logom, alebo aj farebné či štýlové s umelou kožušinkou. Dotyk bosej nohy s komfortnou papučkou vie výrazne posilniť v hosťovi pocit komfortu, prijatia a domova. Navyše hotelové papučky sú obľúbeným povoleným suvenírom väčšiny hostí, ich prostredníctvom budete s nimi v spojení ešte dlho po ich odchode. Aj pri takom detaile, ako sú papuče, sa môžete odlíšiť a hosťa zaujať. Líšiť by sa mohli aj vaše papuče pre pána a dámu, aby hostia stále neriešili, ktoré sú koho… Nás v Hotelieri okrem krásnych kožušinových papučiek v Hoteli Pošta v Jasnej zaujali napríklad odlíšené papučky s ružovou a modrou výšivkou loga Kempinski, či biele a čierne papuče s pamäťovou penou a suchým zipsom v dubajskej plachetnici Burj Al Arab.
Ak architektúra hotela umožňuje priamy vstup do wellness zóny, hotelové papuče by mali mať protišmykovú podložku. Hosť luxusnejších wellness hotelov vo svojej izbe niekedy nájde samostatnú tašku s wellness setom – druhými papučami a županom.
Kontrolujte stav županov
Na rozdiel od papúč, župan patrí medzi nežiadané „suveníry“. Je prianím každého hoteliera je, aby túto tému s hosťom riešiť nemusel. Niekde sa snažia tomu predchádzať tabuľkou s cenovkou županu a upozornením, že si ho hosť môže kúpiť na recepcii.
Župan v hotelovej izbe je nadštandard a zvyšuje pocit komfortu hosťa. Mal by byť mäkký a dostatočne veľký. A najmä v perfektnom stave, bez natrhnutých vreciek a odtrhnutých pútiek, s čím sa v hotelmi často stretávame, asi chýba ich častejšia kontrola. Vyšší level a radosť pre celú rodinku predstavujú detské župany často v spojení s plyšovou hračkou. Župan má svoje opodstatnenie najmä v spojení s wellness službami.
Ak v štandardných izbách nedávate hosťom k dispozícii župan, môžete ich upozorniť na možnosť jeho zapožičania do wellness priestorov, aby sa zvýšil ich komfort pri využívaní týchto služieb.
Poznajte svojho klienta
Keď už má hosť svoje pohodlie, opiera sa o tapacírované čelo postele (a neodsúva sa posteľou), v mäkkom župane prepína jeden program za druhým, chýba mu k šťastiu už len káva. V prípade, že mu ten pôžitok chcete dopriať, vybavte izbu rýchlovarnou kanvicou, ideálne celým setom, špeciálne určeným pre hotelové izby, ktorý mu pomôže udržať okolo kanvice poriadok. Čo by mal obsahovať? Podľa druhu klientov. Ak máte prevažne slovenských hostí, čiernym čajom im neulahodíte, skôr ovocným a bylinkovým. Ponuka minibaru by mala tiež vychádzať zo štruktúry klientely.
Čo národ, to iný zvyk. Kým niektoré cudzie zvyky sú pre človeka zaujímavé a obohacujúce, iné ho obmedzujú a frustrujú, ako napríklad väčšinu Slovákov spoločný paplón na manželskej posteli. U nás ho väčšina hostí príliš neobľubuje, hovorí sa, že vyhovuje len jednému z tých dvoch – tomu, ktorý sa doň zabalí…