„Srdciarov“, ktorí majú radi ľudí a hotelový svet, by chceli všetci. Kde však ich nájsť?
Je jasné, že „srdciarov“ by chceli všetci. Ale kde ich nájsť? Vychovajte si ich! Pri aktuálnej situácii na trhu práce mi vychádza ako najreálnejšia cesta zamerať sa na študentov, investovať do duálneho vzdelávania a vychovať si ich. Hotelieri síce hovoria, že je to ťažká cesta s množstvom byrokracie a práce s mladými, ale stojí za to, aj keby ste mali zamestnať niekoho, kto sa o tých študentov bude špeciálne starať. Lebo za každou výchovou stojí množstvo práce.
Urobte všetko pre to, aby spolupráca fungovala
Spolupráca odborných škôl a hotelov však už roky viazne. Treba ale jedným dychom povedať, že nie všade. Sú školy a hotely, ktoré excelentne spolupracujú dlhé roky k spokojnosti obidvoch strán. Väčšinou však hotelieri nadávajú na školy, školy sa zase sťažujú na hotely.
Dobrý výsledok chce kus práce a kompromisu na oboch stranách, ku ktorým akosi niet ochoty. Viete, ak vám poviem, že sa stretneme na Bajkalskej ulici a vy poviete, že sa stretneme na Hviezdoslavovom námestí a obidvaja budeme na tom trvať, tak sa nikdy nestretneme. A tak to je aj so spoluprácou hotelov a škôl. K zlepšeniu spolupráce musia obidvaja urobiť kompromis a chcieť nájsť prienik záujmov a pochopenie pre druhú stranu. Duálne vzdelávanie je návrat k tomu, čo tu kedysi fungovalo a môže v novej forme fungovať aj dnes.
Dajte si záležať na zaujímavom vstupnom pohovore
Niektorí manažéri sa tvária ako nenahraditeľní. Už pri pohovoroch sa správajú nadradene, telefonujú a nevenujú plnú pozornosť uchádzačovi.
Keď však chcete toho človeka uchvátiť pre seba, treba viesť pohovor úplne inak, po novom. Ukázať mu hotel, odľahčiť pohovor, robiť všetko pre to, aby sa skvele cítil a nie podľa starých pravidiel, povedať mu, že my máme ešte nejaké iné pohovory, dáme vám vedieť a podobne. Ak vás človek zaujme a chcete ho, zoberte ho hneď, nenechajte ho odísť. Lebo ak je dobrý, ešte v ten istý deň vám ho môže niekto iný prebrať. Ja keď som takto prijala zamestnankyňu, tak sa veľmi čudovala, či jej nepovieme, že máme ešte ďalšie pohovory. „No nie, lebo chcem vás,“ povedala som.
Dnes sú rôzne moderné, zaujímavé spôsoby, ako robiť nábor nových ľudí spôsobom, že sa staneme pre nich atraktívni, že človeka bude priťahovať prostredie, aj kolektív, a zatúži byť jeho súčasťou.
Kozmopolitný tím má svoje čaro
Okrem výchovy študentov zostáva relevantným zdrojom pracovníkov cudzinecký trh. Kozmopolitný tím má svoje výhody a čaro, najmä vo väčších sieťových hoteloch. Možno v niečom máte viac práce pri prekonávaní kultúrnych a jazykových bariér, ale s každým tímom je práca. Len čo nejaký vybudujete a myslíte si, že máte stabilný tím a môžete sa venovať niečomu inému, zrazu vám traja v jeden deň povedia, že odchádzajú. Jedna odchádza pre rizikové tehotenstvo, druhá sa sťahuje za frajerom a tretí dostal lepšiu ponuku. A idete odznova, musíte mať energiu na to, aby ste ho budovali odznova.
Trendom je zastupiteľnosť
Ďalšia cesta je výchova ľudí k multifunkčnosti, aby sa vedeli navzájom zastúpiť, napríklad aby čašník ovládal aj prácu recepčného a podobne. Pre mnohých je problémom vek zamestnancov, či je lepší mladý, či zrelý, ale pre mňa je najhorší ten zamestnanec, ktorý nie je ochotný prijať zmenu. A to môže byť rovnako mladý, alebo starší. Moja skúsenosť hovorí, že to nesúvisí s vekom, ale s typom osobnosti. Pre mňa je najhorší zamestnanec taký, ktorý je rezistentný voči zmene.
Ilustračné foto: Unsplash