Používaním tejto stránky vyjadrujete súhlas so Zásadami ochrany osobných údajov.
Súhlasím
HotelierHotelierHotelier
Oznámenie Zobraziť viac
Font ResizerAa
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Hotely
    HotelyZobraziť viac
    Juraj Marko: Bratislavu čaká výrazný nárast ubytovacích kapacít
    12. mája 2025
    Thermal Šírava Spa Resort – termálne srdce Zemplína
    9. mája 2025
    V hoteli na brehu Štrbského plesa privítajú jar aj nové tváre
    24. apríla 2025
    Swissôtel Damian Jasna
    Swissôtel Damian Jasna prináša na Slovensko švajčiarsku pohostinnosť
    27. marca 2025
    Hotel ACADEMIA
    Hotel ACADEMIA: Ikona Tatier, ktorá spája vedu, pohodlie a harmóniu s prírodou
    13. marca 2025
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
    Zo svetaZobraziť viac
    Svetová výstava v Osake: Akú má návštevnosť slovenská expozícia?
    3. mája 2025
    SVETOVÁ VÝSTAVA V JAPONSKU: Slovenskí vinári sa úspešne odprezentovali
    30. apríla 2025
    EXPO 2025: Slovenská expozícia v Osake otvorila svoje brány
    14. apríla 2025
    Zábava na snehu pokračuje! Na ľadovci lyžujete do mája
    9. marca 2025
    Top 10 hotel openings 2025
    9. februára 2025
  • O nás
Čítanie: Ako rozbehnúť v hoteli digitalizáciu?
Zdieľať
Font ResizerAa
HotelierHotelier
Hľadať
  • Domov
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Hotely
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
  • O nás
  • Záložky
    • Prispôsobte záujmy
    • Moje záložky
Máte existujúci účet? Prihlásiť sa
Nasleduj nás
Hotelier > Aktuality > Ako rozbehnúť v hoteli digitalizáciu?
Aktuality

Ako rozbehnúť v hoteli digitalizáciu?

red.
red.
Uverejnené: 21. mája 2023
8 min. čítania
Zdieľať

Na túto otázku hľadali hotelieri na Jarnom stretnutí AHRS spojenom s HORECA konferenciou, ktoré sa po 12 rokoch vrátilo do Košíc. Témou boli digitálna transformácia, technológie budúcnosti a riešenia pre rozvoj sektora.

Obsah
Digitalizácia nie je voľbou, ale nutnosťou k prežitiuTransformácia je aj príležitosťouPomôcť môže aktívna spolupráca s dodávateľmiDigitalizácia a projekt eTurista

V oblasti digitalizácie procesov a efektívneho využívania dát v cestovnom ruchu Slovensko dlhodobo zaostáva. Úspešná adaptácia malých a stredných podnikov na zmeny, ktoré prináša digitalizácia, je pritom kľúčovým faktorom, ktorý už v najbližšom období zásadne ovplyvní ich konkurencieschopnosť a podnikanie. O tom, ako túto situáciu zmeniť, a v čom môže pomôcť aj štát, diskutovali zamestnávatelia združení v Asociácii hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS) s expertmi z praxe v rámci odbornej konferencie HORECA DIGIT@L na májovom stretnutí v Kulturparku Košice.

- Inzercia-
Ad image

Digitalizácia nie je voľbou, ale nutnosťou k prežitiu

Digitálna transformácia sa týka aj sektoru gastra, hotelierstva a cestovného ruchu. Digitalizácia jednotlivých procesov, využitie umelej inteligencie či hologramov už dnes dokážu podnikom pomôcť zefektívniť komunikáciu so svojimi zákazníkmi a hosťami. Preto sa dvadsiaty siedmy ročník HORECA konferencie niesol v znamení inovatívnych riešení a moderných digitálnych nástrojov v sektore hospitality.

„Globálna pandémia, vojna na Ukrajine či energetická kríza vytvárajú čoraz väčší dôraz na digitalizáciu podnikov naprieč všetkými sektormi. Napriek tomu, že o digitalizácii sa v spojitosti s ubytovacími či gastro prevádzkami až tak často nehovorí, potrebujeme čo najskôr začať šíriť osvetu aj tu. Až 90 percent HORECA sektora na Slovensku tvoria malé a stredné podniky. Pokiaľ nebudú schopné svoje procesy modifikovať a prispôsobiť najnovším trendom, dlhodobo neudržia krok s konkurenciou,“ vysvetľuje prezident AHRS, Marek Harbuľák.

“Potrebujeme zamestnávateľom vysvetliť, čo vlastne digitálna transformácia znamená, no najmä ako ju úspešne zvládnuť,“ zdôrazňuje Marek Harbuľák, prezident AHRS.

Upozorňuje, že už dnes sú na trhu dostupné nástroje. Napríklad online rezervačné systémy, bezkontaktné objednávacie a platobné riešenia, chatovacie a komunikačné systémy. Pomáhajú podnikom zefektívniť ich činnosť, maximalizovať zážitok hostí a zároveň zvýšiť tržby. Kľúčovým problémom sú však podľa neho chýbajúce finančné zdroje. „Veľmi dobre vieme, že Slovensko v uplynulom období strieda kríza za krízou, čo azda najviac pocítil práve sektor HORECA. Prevádzky mali čo robiť, aby prežili a udržali svoju zamestnanosť, investovať finančné zdroje do digitalizácie tak nebolo prioritou. Avšak práve po zohľadnení dopadov všetkých kríz je dôležité zamestnávateľom vysvetliť, čo vlastne digitálna transformácia znamená, prečo je potrebné ju nepodceniť, no najmä ako ju úspešne zvládnuť,“ dopĺňa Harbuľák.

- Inzercia -
Ad image

Transformácia je aj príležitosťou

Digitálna transformácia podľa neho nemusí byť pre podniky strašiak, no práve naopak – predstavuje veľkú príležitosť. Pomôcť by mohla napríklad s problémom akútneho nedostatku kvalifikovaných pracovníkov – tých v sektore HORECA dlhodobo chýba viac ako 10-tisíc. S tým súhlasí aj predseda Digitálnej koalície Mário Lelovský. Budúcnosť HORECA sektoru podľa neho zásadne ovplyvnia globálne hospodárske zmeny, technologický pokrok, digitalizácia a meniace sa spotrebiteľské preferencie.  Pokročilé digitálne technológie ako Big Data, virtuálna a rozšírená realita, cloud computing či umelá inteligencia sa budú v praxi využívať čoraz častejšie.

„Práve umelá inteligencia umožní personalizáciu zákazníkov, čo predstavuje kľúčovú hnaciu silu príjmov, zvyšovania spokojnosti zákazníkov a znižovania nákladovosti. Podľa posledného výskumu poradenskej a informačno-technologickej spoločnosti Enehano dnes už 5,2 % podnikov na Slovensku využíva technológiu AI. Tým obsadilo líderskú pozíciu v rámci V4. Aj napriek tomu je však stále pod priemerom únie na úrovni 7,9 %. Aby mohli podniky v plnej miere využívať technologický pokrok, je potrebné zvyšovať aj digitálne zručnosti ľudského kapitálu, čo predstavuje jednu z hlavných príležitosti v HORECA sektore,“ vysvetľuje Lelovský.

„V sektore HORECA sa očakáva o 20 percent výraznejší vplyv digitalizácie oproti priemeru SR, čo vytvára predpoklad, že digitalizácia ovplyvní takmer každú druhú zručnosť zamestnancov. Na čo sa naozaj potrebujeme pripraviť. Najviac nových zručností budú potrebovať zamestnanci v segmente HORECA v oblasti online komunikácie v internom a externom prostredí. Taktiež v oblasti digitalizácie objednávok a donášok, online rezervačných systémov, elektronizácie dokumentov a v rámci denného používania SMART zariadení a technológií. Za najväčšiu príležitosť považujem digitalizáciu služieb a procesov zameraných na zvyšovanie spokojnosti zákazníkov,“ dopĺňa Lucia Lednárová Dítětová zo spoločnosti TREXIMA Bratislava.

Pomôcť môže aktívna spolupráca s dodávateľmi

Realizovať digitálnu transformáciu podnikov v HORECA sektore dnes pomáhajú predovšetkým dodávatelia a ich inovatívne riešenia, ale aj organizácie cestovného ruchu, ktoré participujú na prepájaní malých podnikov s dodávateľmi inovatívnych riešení. Aj o týchto možnostiach a skúsenostiach sa hovorilo na HORECA DIGIT@L. „V dobe, keď už návštevník dokáže vďaka online nástrojom skracovať svoj čas rozhodovania sa kde strávi najbližší víkend je nevyhnutné, aby na to sektor reflektoval. Vo Visit Košice aktívne pracujeme s dátami o návštevníkoch a ich preferenciách, naše skúsenosti posúvame ďalej a podniky v tejto oblasti aktívne vzdelávame. Podporujeme tiež projekty, ktoré prinášajú do sektora digitálne inovácie. Cieľom je rozvíjať spoluprácu medzi malými a strednými podnikmi (MSP) v oblasti cestovného ruchu s dátovými expertmi a kreatívnymi profesionálmi. Kľúčová je tiež podpora podnikov prostredníctvom zvyšovania kvalifikácie, budovania kapacít a digitalizácie,“ vysvetľuje Michaela Podoláková, výkonná riaditeľka Oblastnej organizácie cestovného ruchu (OOCR) VISIT Košice.

Digitalizácia a projekt eTurista

Len samotná snaha podnikov pri úspešnej digitálnej transformácii však stačiť nebude. Zásadnú úlohu podľa expertov zohráva aj štát. Ten však neraz namiesto podpory „hádže podnikom pod nohy polená“. Zásadným problémom je byrokracia a slabá digitalizácia verejného sektora. „Podnikatelia v ubytovaní majú viacero povinností týkajúcich sa napríklad evidencie ubytovaných hostí. Okrem samotnej evidencie musia navyše údaje reportovať aj ďalším štátnym inštitúciám, akými sú Štatistický úrad, cudzinecká polícia či samosprávy. Väčšina ubytovacích zariadení tieto údaje zasiela tradične poštou, elektronické služby sú v praxi využívané len minimálne, a to práve z dôvodu chýbajúcej digitalizácie procesov na strane štátu, komplikovanosti a administratívnej náročnosti,“ dopĺňa prezident AHRS, Marek Harbuľák. To, že úroveň digitalizácie na Slovensku nie je dostačujúca, potvrdila aj pandémia a vojnový konflikt na Ukrajine.

Štát, verejné inštitúcie, ale ani ďalší aktéri v cestovnom ruchu totiž neboli, a stále ani nie sú, schopní získať potrebné informácie a údaje o aktuálnom počte ubytovacích zariadení, využití ich kapacít, či o turistoch, dostupné v reálnom čase. Práve z tohto dôvodu asociácia dlhodobo volá po digitalizácii verejnej správy a jednotlivých procesov, ako aj po zásadnom zjednodušení evidencie a vykazovania zákonných údajov jednotlivým verejným inštitúciám.

Pomôcť by podľa hotelierov mohol takzvaný systém eTurista. Nielenže by znížil administratívne zaťaženie, no taktiež by prispel k zefektívneniu procesov a úspore nákladov na strane štátu aj podnikov. Vďaka digitálnej „databáze“ údajov, by boli navyše potrebné informácie o výkonoch a turistoch dostupné v reálnom čase. „Bez dát v reálnom čase a ich aktívneho využívania nemôžeme hovoriť o rozvoji cestovného ruchu. Informácie v dnešnom svete už znamenajú oveľa viac ako finančné zdroje. Práve z tohto dôvodu Slovensko potrebuje systém eTurista,“ uzatvára prezident AHRS, Marek Harbuľák.

Zdroj: AHRS

Mohlo by sa vám páčiť

Wyndham Hotels & Resorts kúpila značku Vienna House
Bohatú ponuku organizovaných výletov ponúka toto leto región Horehronie
Turizmus v digitalizácii zaostáva, nové ministerstvo to chce zmeniť
V Smoleniciach predstavia osudové ženy Jozefa Pálffyho
Stratégia rozvoja turizmu v aktuálnom volebnom období
OZNAČENÉ:digitalizácia
Zdieľajte tento článok
Facebook Twitter E-mail Tlačiť
Predchádzajúci článok Libanon je nádherná, ale akoby prekliata krajina
Nasledujúci článok Už nikdy viac „v našom hotely…“
Nekomentované

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

Najčítanejšie za posldných 7 dní

Pozvánka

Revolúcia v prístupe k hotelierstvu – prichádza HORECA KONFERENCIA 2025

PR
PR
12. mája 2025
Juraj Marko: Bratislavu čaká výrazný nárast ubytovacích kapacít
Norbert Longauer: Krízový manažment je umenie navigácie v búrke
Praktická maturita V.C v znamení Art of Taste
Thermal Šírava Spa Resort – termálne srdce Zemplína
- Inzercia-
Ad image

Sledujte nás

Nájdete nás na sociálnych sieťach
2.3k Páči sa mi to
2.1k Pin
1.3k Sledovať
454 Odoberať

Kategórie článkov

  • Aktuality
  • Téma
  • Rozhovory
  • Hotely
  • Gastro
  • Zo sveta

Odber newslettra

Prihláste a na odber noviniek
a dostávajte dvakrát mesačne naše najnovšie články či tipy!

Nájdete nás na

  • O nás
  • Kontaktujte nás24/7
  • Inzerujte u násAKCIA
  • Media kitAKCIA
  • Zásady ochrany osobných údajov
© Hotelier 2023. Všetky práva vyhradené. Stránky vytvorené firmou beVisible s.r.o.
Vitaj späť

Prihlásiť sa do svojho konta