Možno si ani neuvedomujete ako veľmi ovplyvňuje práca chyžnej kvalitu poskytovaných služieb a v konečnom dôsledku aj spokojnosť hostí. Okrem dobrého výberu zamestnanca si treba ujasniť základnú otázku – ako vyzerá uprataná izba. Každý si totiž pod čistotou môže predstavovať (a aj predstavuje) niečo iné.
Nie všetci, ktorých sa téma housekeepingu týka, majú rovnakú predstavu o tom, ako vyzerá uprataná a čistá hotelová izba. To, čo pokladáte za úplne samozrejmé, nemusí byť vôbec samozrejmosťou pre druhých.
Ako má vyzerať čistá izba?
Ako na každom oddelení hotela, aj na oddelení housekeepingu, majú neoceniteľnú úlohu štandardy a manuál. V štandardoch nájdu chyžné jasný, zrozumiteľný a podrobný popis upratanej hotelovej izby. Manuál im zasa po jednotlivých krokoch popíše, akým spôsobom sa tento stav dá dosiahnuť. Ak tieto základné dokumenty nemáte, ľahko sa vám môže stať, že sa podchvíľou budete dohadovať s chyžnou o tom, ako vyzerá čistá a uprataná izba.
Ako má vyzerať uprataná izba sa dá zhrnúť do niekoľkých bodov.
- Po vstupe do hotelovej izby by ste mali mať pocit, že v nej ešte nikto nikdy nebýval.
- V izbe musí všetko pôsobiť upravene a na svojom mieste – záclona, závesy, rozloženie nábytku.
- Posteľ má byť správne zastlaná, textílie vyžehlené. Hosť očakáva kvalitnú hotelovú bielizeň, pohodlné matrace, všetko čisté, zrovnané, sklo a zrkadlo bez šmúh, kúpeľňu bez vlasov.
- Uteráky a osušky ukladáme zásadne do kúpeľne.
- Izba má byť vyvetraná, bez pachov s príjemnou izbovou teplotou.
- Manažér hotela by mal klásť dôraz na kvalitu hotelovej kozmetiky. Špeciálnu pozornosť je teba venovať príslušnému certifikát kvality, aby hotel mohol reagovať v prípade nespokojnosti klienta a vzniku rôznych alergií.
- Tlačoviny v izbe nemajú byť pokrčené, znečistené a opotrebované.
- Technológie a diaľkové ovládače treba dezinfikovať a čistiť, prípadne doplniť návodmi na obsluhu.
- Všetky informácie v izbe majú byť aktuálne.
Vstup do hosťovej izby má svoje pravidlá
Aj taký detail, ako má chyžná postupovať pri vstupe do hosťovej izby, má svoje pravidlá. Zaškoľte v tomto zmysle chyžné do jednotlivých detailov a trvajte na ich dodržiavaní.
- Do každej izby vstupuje chyžná zaklopaním a ohlásením housekeepingu.
- Zaklope, ohlási svoj príchod a chvíľku počká.
- Ak nik nereaguje, zaklope ešte raz silnejšie, otvorí dvere a hlasno sa ohlási spoza pootvorených dverí. Hosť totiž môže byť v kúpeľni a nemusí počuť.
- Do izby chyžná nevstupuje, ak na dverách izby visí visačka „Nerušiť“.
Upratovanie po odchode hosťa krok za krokom
Postup upratovania:
- Pripraviť vozík – doplniť vrecia na odpad, posteľnú bielizeň, uteráky a doplnky.
- Po zaklopaní a ohlásení vstúpiť do izby, vizuálne skontrolovať jej stav a prípadné škody nahlásiť nadriadenému.
- Pozbierať smeti, skontrolovať priestor pod posteľou, v stolíkoch, v skrini, či si hosť nezabudol osobné veci.
- Vyniesť smeti z kúpeľne, vyčistiť smetné koše a vrátiť ich na pôvodné miesto.
- Opláchnuť vaňu, spláchnuť toaletu a aplikovať čistiace prostriedky do misy pod vnútorný okraj, na armatúry, vaňu a umývadlo.
- Vymeniť posteľnú bielizeň a ustlať.
- Vyčistiť parapetu, zrkadlá, televízor, obrazy, okno.
- Umyť toaletu a kúpeľňu (vaňu, umývadlo, armatúry, kachličky a sklenenú zástenu).
- Doplniť kozmetické prostriedky a froté bielizeň
- Umyť podlahu.
- Povysávať koberec a podlahu v kúpeľni (vlasy).
- Skontrolovať a narovnať obrazy.
- Zatvoriť okno, upraviť záclonu a závesy, zhasnúť svetlá, nastaviť teplotu (22 °C).
Chyžným aj manažérovi housekeepingu pomôže v práci aj pri nastavení procesov manuál na postup upratovania jednotlivých izieb. Nefungujte pocitovo. Podľa toho čo treba, veď uvidíme.., alebo ako sa čo komu zdá (ne)potrebné urobiť. Pravidlami predchádzajte konfliktom, nedorozumeniam a najmä nespokojnosti hostí.