Majiteľ vlastní, riaditeľ riadi
Ak si majiteľ angažuje riaditeľa, ktorý je profesionál, dá mu dôveru, kompetencie a nezasahuje do jeho práce, je to v poriadku. Ak však autoritatívne zasahuje do riadenia, vytvára chaos, ľudia sú zmätení, a to má vplyv na pracovnú pohodu. Okrem toho tým oslabuje autoritu riaditeľa. V takomto prostredí ľudia strácajú chuť pracovať. Každý majiteľ by mal stáť o manažéra, ktorý vie svoje návrhy zdôvodniť a stojí za nimi. Dominantný typ majiteľov často preferuje mladých neskúsených riaditeľov, ktorí sú síce vzdelaní a šikovní, ale nedokážu presadiť svoje riešenia a tiež byť „ochrancom“ svojich podriadených. Nápady typu „na dovolenke sme videli…“ sa ľahšie presadzujú cez submisívny typ riaditeľa, naopak, skúsený riaditeľ dokáže majiteľovi vysvetliť, že palmy v reštaurácii hotela v Karibiku sú síce fajn, ale vo vysokohorskom hoteli nie sú najlepším nápadom.
Čo pomôže majiteľovi akceptovať riaditeľa?
Je to ako v partnerskom vzťahu, kde tiež medzi partnermi musí byť „chémia“. Vo vzťahu majiteľ – riaditeľ by mal byť vzájomný rešpekt a približne rovnaká životná filozofia. Ak majiteľ riaditeľovi nedôveruje, spochybňuje jeho názory, na každom kroku ho kontroluje, automaticky ho dostáva do stresu, a ten nemôže s chuťou vykonávať svoju prácu. Firemná kultúra sa začína zhora. Ako sa správa majiteľ k riaditeľovi, resp. riaditeľ k manažérom, tak to ide ako vodopád a končí sa to u zamestnancov. Funguje staré známe „aký pán, taký krám“.
Aby fungovala komunikácia
Ak medzi oddeleniami nefunguje komunikácia, na vine sú vedúci, a to platí aj o vzťahoch. Riaditeľ má dbať na to, ako vedúci oddelení spolu komunikujú, a ak vznikne problém, riešiť ho. Ľudí treba viesť k vzájomnému rešpektu a pomoci, lebo každá pozícia má veľký význam a hotel tvorí jeden celok. Dajte ľuďom pocítiť, že sú súčasťou celku. Ak kuchár bojuje s čašníkom a recepčná s chyžnou, tak je zle. Oddelenia, ktoré úzko spolu súvisia, musia spolupracovať. Najlepšie je, keď si vyskúšajú prácu toho, ktorého tak kritizujú, resp. nechcú rešpektovať. Toto veľmi napomáha vzájomnému porozumeniu, lebo nakoniec si to vždy odnesie hosť, v dobrom aj v zlom.