Letná sezóna je vo svojej polovici a medzi hoteliermi vládne zmes opatrného realizmu, frustrácie, ale aj príkladov dobre nastavenej stratégie, ktorá prináša výsledky. Zatiaľ čo domáci klienti sa do hotelov vracajú až v auguste, už začiatok sezóny ukázal, že výzvy v slovenskom hotelierstve sa prehlbujú – od klesajúceho dopytu až po rast konkurencie bez regulácie.
Tatry: Turista sa pýta, či nepočuť výbuchy
Jozef Ivanič, výkonný riaditeľ hotela Lesná v Starej Lesnej, sumarizuje vývoj sezóny s nadhľadom, no bez príkras: „Od začiatku roka ku koncu júla máme obsadenosť 49,24 %. Čo je však horšie, obsadenosť za júl 2025 prekročila len ľahko 50 %. Rovnako výhľad na august 2025 (potvrdené objednávky v tomto čase) nevzbudzuje optimizmus. Dôvody sú rôzne – jednak zhoršujúca sa ekonomická situácia Slovákov a jednak aktuálna politika Slovenska, ktorá cudzincov odrádza od jeho návštevy. V neposlednom rade aj stále trvajúca vojna na Ukrajine. Týždenne máme 3–4 telefonáty potenciálnych klientov s otázkou, či u nás počuť výbuchy.“



Ivanič zároveň dodáva, že veľkým pozitívom tejto sezóny je nový all inclusive program. V hoteli ho zaviedli počas letnej sezóny po prvýkrát, vyskúšali si ho už na Silvestra: „Len vďaka all inclusive programu, ktorý sme po prvýkrát zaviedli toto leto, máme výsledky aspoň také, aké sú. Aj hostia to hodnotia pozitívne. Pozorne sledujeme food-cost, zatiaľ sa nič nevyvíja negatívnym smerom a v tomto programe budeme pokračovať minimálne do konca roka 2025.“
Juraj Marko: „Ak má Bratislava byť vstupnou bránou turizmu na Slovensko, tak ju zatiaľ zahraniční hostia neobjavili.“


Juraj Marko, riaditeľ Hotela Set a prezident Bratislavskej hotelovej asociácie, pomenúva situáciu priamo a bez obalu: „Podľa vyjadrení členov BHA sú letné mesiace júl a august slabšie než vlani. Očakávajú nižšiu obsadenosť aj priemernú cenu. STR industry eviduje medziročný pokles obsadenosť ‐14,4 % a ADR: –7,3 %. Zdá sa, že sme sa vrátili do predcovidového obdobia, keď sa letné mesiace v Bratislave považovali za mimosezónne. Ak má Bratislava byť vstupnou bránou turizmu na Slovensko, tak ju zatiaľ zahraniční hostia neobjavili. 😉”

A dôvody?
- Trend otvárania apartmánov na krátkodobý prenájom sa nezastavil. Na Bookingu.com pribudli stovky nových bytov – bez akejkoľvek regulácie.
- Marketing mesta a štátu ako turistickej destinácie stále nemá spoločnú koncepciu.
- Turizmus nie je prioritou rozvoja mesta. Aj keby s týmto tvrdením magistrát nesúhlasil, jeho kroky – alebo presnejšie ich absencia – hovoria presný opak.“
Slabšia sezóna, silnejší tlak: Kto prežije?

Katarína Lukáčová, špecialistka na obchod a marketing z Effectite hotel management zhŕňa leto v širšom kontexte: „Všeobecne sezónu zatiaľ hodnotíme ako slabšiu ako minulý rok. Vidíme u klientov štandardne prepady na tržbách a v obsadenosti hotelov o 5–10 %. Keď si hotel zachováva tržby z vlaňajšieho roka, tak sa to dá v tejto sezóne hodnotiť ako úspech.“
Napriek zníženej DPH na ubytovanie trh bojuje s pretlakom kapacít.
„Prepad dopytu je taký rapídny, že zvýšené ubytovacie kapacity, ktoré z roka na rok pribúdajú, nepostačujú na to, aby hotely dokázali vyťažiť pri cenách a obsadenosti z minulého roka.“
Za dôležitý faktor poklesu považuje aj ochladnutie zahraničných trhov – najmä Poľska a Česka.
„Podľa toho, čo čítam, rozprávam sa s ľuďmi, súčasná situácia nás dostáva do roviny nie príťažlivej ani sympatickej krajiny, do ktorej ľudia nebudú mať chuť chodiť za relaxom a už vonkoncom nie podporovať našu ekonomiku, ktorá sa pod vedením súčasnej vlády propaguje.“
Domáci trh? Ani ten nezachraňuje. „Podľa štatistík stúpa počet domácností, ktoré si nemôžu dovoliť dovolenku, je to vyše 30 % slovenských domácností a toto percento z roka na rok výrazne stúpa.“
Zároveň dodáva, že sa ukazuje, kto má šancu prežiť.
„Hotely, ktoré stavajú na svojej unikátnosti, odlíšiteľnosti služieb a produktu, ktoré dlhodobo pracujú so svojimi vernými klientami cez mailingy, vernostné zľavy, loyalty systémy… Tie, ktoré dlhodobo investujú do marketingu, PR, budujú si databázu hostí.“ Kľúčom je podľa nej flexibilná cenotvorba a technológie. Dôležité je mať rezervačný systém nastavený na prácu s cenou, akciami, zľavami. „Fixné ceny sú pre dnešné dynamické prostredie absolútne nepostačujúce.“
Šírava: Regionálny optimizmus v tieni DPH



Okrem Slovákov prichádzajú aj hostia z okolitých krajín. „Navštevujú nás Poliaci, Česi, Ukrajinci, Maďari. Hotelovej časti, samozrejme, pomáha aj znížená DPH 5 %, avšak čo sa týka Thermalparku Šírava, tam sa nám DPH zvýšila z minuloročných 10 % až na 23 %, čo si myslím, že cestovnému ruchu na Slovensku veľmi nepomáha.“
Veľká Lomnica: Nárast v tržbách, no za cenu vyšších nákladov


Aj keď Hotel International vo Veľkej Lomnici zažíva úspešnú sezónu, realita nie je čiernobiela. Ján Chmelnický, riaditeľ hotela, hovorí: „Výsledky sú dobré, finančne máme rezervácie v tržbách o 24 % vyššie ako po minulé roky. Samozrejme, na druhej strane sú náklady, ktoré nám tiež narastajú – zavedením transakčnej dane, novou hodnotou minimálnej mzdy a úpravou ostatných mzdových kategórií, cenou surovín a ostatných tovarov – ako pracie prostriedky, čistiace prostriedky, drogéria.“

Záver: Dočkáme sa portálu eVisitor?
Bez aktuálnych a kompletných dát zostáva prehľad o sezóne v jej priebehu nepresné a z kategórie „dojmológie”. Celková situácia sa dá na Slovensku hodnotiť až dlhší čas po sezóne, kedy sú k dispozícii štatistiky. A tak hodnotenie priebehu sezóny je viac vecou pocitov ako faktov. Hotelieri a hotelová asociácia však dúfajú, že systém eVisitor, ktorý sa pripravuje už niekoľko rokov, sa už čoskoro stane realitou. Ako poznamenala Lucia Arbetová, členka prezídia AHRS a riaditeľka hotela Vienna House Easy by Wyndham: „Portál eVisitor by nám umožnil prístup k presným a aktuálnym dátam, na základe ktorých budeme môcť okamžite analyzovať situáciu a adekvátne reagovať.”