Predikcie tržieb
Zaujímavejšou činnosťou pre menší ubytovací podnik bude zaviesť predpovede, predikcie, forecasting tržieb – čiže ťažisko našich výnosov. Ide o pozeranie do neznáma, do budúceho predaja, do nákupného správania sa našich hostí.
Poznáme to z praxe, keď sa chystáme vycestovať a informujeme sa vopred o počasí v cieľovom mieste našej návštevy. Spoliehame sa pri tom na predpoveď počasia a potrebujeme sa pripraviť na cestu podľa počasia. Zobrať si dáždnik alebo nie, čižmy alebo veľa opaľovacieho krému? Musíme pri prípravách na cestu rátať s odchýlkou, nie vždy sa predpoveď vydarí na 100 %.
Môže padnúť otázka, na čo predpovede, veď existuje plán nákladov a výnosov po mesiacoch a po strediskách. Stačí ich analýza a vieme, kde pridať, čo ušetriť, aké sú predaje. To je fakt. Ale aj o planéte Zem vieme, že sa točí a deň trvá 24 hodín. No prechádza klimatickými zmenami a priemerná teplota sa mení, čo má vplyv na klimatické zmeny vo svete. Preto má význam robiť predpovede v tržbách a sledovať vplyvy.
Stanovenie obdobia
Na začiatok si stanovíme obdobie, pre ktoré budeme tržby za predaj izieb predpovedať. Počasie sa zvyčajne predpovedá z dlhodobého hľadiska alebo na zajtrajší deň aj detailnejšie, na hodiny. A meteorológovia hovoria, čo počasie ovplyvňuje – níž, brázda, tajfún atď. V našom ponímaní sa zameriame na daný mesiac a na tri mesiace dopredu, to bude stačiť. Trojmesačné obdobie môžeme prirovnať aj k ročným obdobiam, takže bude existovať predstava o vývoji v zimnej a v letnej sezóne a tiež mimosezónnych obdobiach vrátane top termínov. K predpovedaniu predaja izieb pridáme neskôr aj predpoveď za stravovacie a ostatné služby podniku. Aj my musíme vedieť, čo bude ovplyvňovať budúci vývoj tržieb za izby a aká je základná podmienka pre predpovedanie.
Základnou podmienkou je štruktúra, rozsah a kvalita ponúkaných i predaných služieb nášho podniku. Kvalita musí byť na prvom mieste každého ubytovacieho podniku a musí byť všadeprítomná.
Spôsob výpočtu
Spôsob výpočtu predpovedania tržieb je závislý od dát a ich zberu z minulých období a z budúcich našich a lokálnych aktivít. Tiež závisí od šikovnosti podnikateľa a jeho počítačovej gramotnosti, a spôsobu, ktorý si zvolí a bude s ním v budúcnosti pracovať. Isto sa neprepracujeme k meteorologickým modelom, ktoré poznáme z televíznych programov. Na naše účely nám dokonale poslúži produkt MS Office – excelovský súbor, nič zložité. Vo verzii 2016 ponúka aj zaujímavé výstupy v predpovedných grafoch. Ale nie je to pre začiatok nevyhnutnosťou.
Forecasting je teda metóda, ktorou predpovedáme budúcu očakávanú výšku tržieb nášho podniku na základe známych (existujúcich) hodnôt. To nám umožní pružnejšie riadiť náš podnik a prijímať také opatrenia v obchodnej a cenovej politike, aby sme lepšie dosiahli plánovaných mesačných tržieb a neboli prekvapení z ich možného výpadku. Jeho informačná úloha je často nedocenená.