Relax vo wellness centre je trendom už desaťročia a neisté pandemické roky ho len posilnili. Vypnutie, reset, starostlivosť o seba a detox (aj digitálny) sú témy, ktoré budú aktuálne aj v roku 2023.
Pozrime sa spolu na niektoré z hlavných trendov, o ktorých je dobré vedieť, ak chcete zostať „in“.
Tu a teraz
Trend, ktorý ovládne rok 2023 a budú naň nadväzovať jednotlivé služby a procedúry, je uvedomelé prežívanie prítomného okamihu. Niet sa čo čudovať – pracovné tempo sa neustále zrýchľuje a pozastavenie sa je často v nedohľadne. To postupne mení nový trend a „do módy“ prichádza spomalenie. Vedomé rozhodnutia o tom, čo jeme a pijeme, s kým trávime čas a kde a ako cestujeme. Uvedomujeme si svoje myšlienky a okolie, radšej ideme pomalšie, čo má dôsledky na našu myseľ, telo, životné prostredie a planétu. Skvelý spôsob, ako podporiť uvedomelosť a relaxáciu, je aromaterapia a formou jej realizácie sú difuzéry. Tie sa používajú v spojení s esenciálnymi olejmi, ktoré môžu pomôcť zlepšiť náladu, znížiť stres a dokonca zvýšiť hladinu energie.
Meditácie a spánkové terapie
V roku 2022 bol hlavným trendom wellness spánok, a popredné priečky si drží aj naďalej, veď nedostatok spánku smeruje k množstvu problémov v oblasti emocionálneho aj fyzického zdravia. Kvalitný spánok sa teda opodstatnene stáva staronovým trendom a vytvorenie rituálu nielen pred spaním je pre zdravý spánok v dnešnom svete nevyhnutnosťou.
Spa a wellness centrá reagujú na túto tému spánkovou terapiou pre hostí, ktorí prežívajú stres, časový posun, ťažké obdobie či iné spánkové poruchy. Večerná meditácia a terapia za pomoci špecifických zvukov pomáhajú hosťovi uvoľniť myseľ aj telo a prinesú mu vytúžené svieže ráno a produktívny deň. Spánkové terapie môžete v spolupráci s vaším šéfkuchárom podporiť a doplniť vhodným odporúčaným večerným menu pre dobrý spánok.
Príklad kúpeľnej služby: Hostia zrelaxujú sedením v masážnych ležadlách s nulovou gravitáciou za sprievodu relaxačných tónov pre vyčistenie mysle a vychutnanie si prítomnej chvíle.
Wellness tváre
Vedeli ste, že na tvári je viac ako 40 mikrosvalov? A všetky potrebujú pravidelné a efektívne tréningy, ktoré pomáhajú zlepšiť tonus svalov tváre, krvný obeh, podporujú obnovu kožných buniek a omladenie. Zahrňte tvárovú jogu či inú formu tvárovej gymnastiky do svojej ponuky.
Pokiaľ hosť nemá záujem vynakladať úsilie, alternatívou je tvárová masáž, ktorá tiež zažíva veľký boom. Vzhľadom na vysoký dopyt po masážnych technikách tváre sa vyvinul úplne nový priemysel. Od ľadových valčekov, cez kamene gua sha až po bankovanie tváre a lymfatickú masáž, techniky a prístroje na cvičenie tváre sú stredobodom pozornosti kúpeľov. Tónovanie svalov a redukcia opuchov na tvári a krku je vhodná pre mužov aj ženy.
Imunita
Ďalším trendom vychádzajúcim aj z postpandemickej situácie je zameranie sa na imunitu. V dôsledku pandémie sa optimalizácia antioxidantov, vitamínov a minerálov na podporu imunity a ochrana pred chorobami stala nevyhnutnou súčasťou zdravého životného štýlu. IV nutričná terapia (prísun vitamínov), injekcie b12, glutatión a ďalšie spôsoby detoxikácie sú na vzostupe. Infrasauny a soľné terapie pomáhajú pri detoxikácii tela a stávajú sa trendom zdravého životného štýlu, či dokonca predpisom mnohých zdravotníkov.
Kozmetika s vašou pečaťou
Stále viac ľudí hľadá spôsoby, ako zlepšiť svoje fyzické a mentálne zdravie. Zaujíma ich, čo obsahujú produkty, ktoré využívajú, pričom prírodné a organické produkty idú do popredia. V súčasnosti existuje široká škála prírodných a organických kozmetických výrobkov, od výrobkov na starostlivosť o pleť, ako sú umývanie tváre, hydratačný krém a opaľovací krém, až po výrobky na starostlivosť o vlasy, ako sú šampóny, kondicionéry a stylingové výrobky. Cena týchto produktov sa síce zvykne pohybovať vyššie, no dnes je to trend, do ktorého sa oplatí investovať. Vo wellness centrách by nemali chýbať produkty, ktoré si po dobrej skúsenosti môže hosť kúpiť aj domov.
Dizajn ako emócia
Všedné dni jednotvárnych wellness centier medzi štyrmi stenami sú preč. Trendom je osobitý a originálny dizajn so zážitkom či príbehom. Uplynulé desaťročie vo veľkom vznikali takmer identické wellness centrá – s podobným dizajnom, farebnosťou a procedúrami. Túto uniformitu narušili originály, ktoré sa stali zapamätateľnými, vyhľadávanými a ukazovali smer. Zvolený nábytok, materiál či osvetlenie na mieru vytvárajú autentický pocit z miesta, ktoré rozpráva príbeh a koncept vášho wellness.
Odlíšiť sa, zaujať, prekvapiť – nie však šokovať. V priestore, akým je relaxačné centrum, musí zostať aj prekvapivý dizajn jemným a nevtieravým a zachovať si určité hranice.
Dopyt hostí sa mení aj v tejto oblasti a hosť dnes uvíta spoločenský prvok, akým je „zdieľaný“ zážitok vo forme skupinových relaxácií, napríklad saunové rituály, ideálne v atraktívnom exteriéri. V rámci sociálneho elementu rastie záujem o formu oddychu v spoločných miestnostiach, hammam či banya sauna sú ideálnou možnosťou pre skupiny ľudí ako privat spa. Dôležité je tiež zahrnúť do spa oddychové zóny, ktoré ponúkajú relax medzi jednotlivými procedúrami.
Outdoor smeruje do divokej prírody
Vnútorné spa funguje stále, no dopyt čoraz viac valcuje trend outdooru, ktorý sa prejavuje aj vo wellness centrách. Okolitá zelená (alebo aj biela) krajina a pobyt v exteriéri merateľne podporuje relaxáciu, zlepšuje psychický stav, odbúrava stres a zlepšuje náladu. Známy trend sa však posúva nad rámec modelu hotelovej terasy či záhrady a smeruje do divokejšieho prírodného prostredia. Divoké plávanie, hľadanie lesných plodov, lesné kúpanie, meditácie so sprievodcom, to všetko sú koncepty, ktoré možno začleniť do spa ponuky. Ak nemáte možnosť ponúkať exteriérové služby, prineste si kúsok prírody dovnútra – zloženie a dizajn zariadenia tento trend nasledujú a povzbudzujú k využívaniu prírodných, lokálnych a udržateľných materiálov.
Well being
Len málo slovenských wellness hotelov a penziónov uchopilo wellness poňatie v širšom meradle – väčšinou sa well being končí za dverami wellness centra. Ale ani v ňom nenájdete väčšinou okrem misy ovocia ponuku nápojov alebo snackov, ktoré by korešpondovali so zdravým životným štýlom. Komerčná ponuka sladených nápojov so širokou škálou chemických zložiek by mala byť len okrajovou. Okrem už rozšírených domácich limonád s vysokou dávkou cukru ponúknite aj nesladené, skutočné ovocné (nie sirupové) a zeleninové koktaily, šťavy a smoothies.
Trendom je preniesť pečať wellness životného štýlu do rôznych oblastí hotelových služieb, predovšetkým však do gastronomickej ponuky. Popri obľúbenej klasike by vo wellness hoteli mali byť samozrejmosťou čerstvé zdravé alternatívy, domáce produkty, rastlinná strava, bezlepková a doplnená o rôzne populárne „super“ potraviny, ako sú quinoa, bulgur, avokádo, hliva, strukovinové šaláty, ako aj širšia ponuka wellness zeleninových jedál aj ľahších a lákavých dezertov.
Tak teda, inovujte, vylepšujte a choďte s dobou a najmä krok pred hosťovým prianím, aby ste ho príjemne prekvapili novou ponukou vášho wellness sveta.
Foto: Freepik a Unsplash