Ako vyzerajú TOP raňajky?
V súčasnosti na Slovensku neexistuje odborné hodnotenie ubytovacích zariadení. Posledným relevantným rebríčkom bolo hodnotenie Trend Top reštaurácie, hotely a penzióny. Jeho dušou bola roky dopisovateľka našej redakcie Jarmila Horváthová. Jej skúsenosti a kritické body sa však hodia aj dnes.
„Raňajky boli vždy dôležitou kategóriou aj z hľadiska odborného hodnotenia hotela,“ hovorí J. Horváthová. Požiadavky, prirodzene, závisia od kategórie jednotlivých zariadení. „Čo sa akceptuje v rodinnom penzióne, či trojhviezdičkovom hoteli, neobstojí pri hoteli s najvyššími ambíciami,“ hovorí Jarmila Horváthová. Vo všeobecnosti platí, že dôležitá je nielen ponuka, ale aj prostredie raňajok a tiež aktívny prístup raňajkového personálu. Či sa o hosťa zaujíma a je mu nápomocný, alebo či hosť musí „striehnuť“, kým sa niekto objaví. V posledných rokoch sa tiež vo zvýšenej miere sledovalo, ako hotel minimalizuje odpad. Na raňajky už nepatria jednorazové balenia pre potraviny ako napríklad džemy, nátierky, medy, jogurty, maslo. Servírujú sa v pohároch, v miskách, v nádobách. Veľkým plusom sú aj jednoduché domáce koláče namiesto zmrazených dopekaných polotovarov, celkovo domáce produkty sa cenia viac, ako kupované.“
Raňajky by sa mali podávať minimálne tri hodiny (zvyčajne od 7. do 10. hodiny), v upratanej reštaurácii s raňajkovým prestieraním. Pri skorších raňajkách sa v hoteloch vyššej kategórie pri skoršom check-oute očakáva balíček na cestu. Iný variant je zľava z ubytovania, ak sú raňajky súčasťou ceny.
Pri vyššom medzinárodnom štandarde hotelov bývajú na stole aspoň dva druhy príboru, pohár na nápoj, šálka na kávu alebo čaj, tanierik na pečivo s nožom na maslo pri ľavej ruke, úplne čisté obrusy a látkové obrúsky. Takýto hotel by mal mať v ponuke minimálne tri druhy 100 %-ných džúsov, prípadne čistých ovocných alebo zeleninových štiav, viac druhov chleba a pečiva vrátane celozrnného, aspoň tri druhy sladkého pečiva, pričom o vašej prestíži vždy viac prezradí vlastné jednoduché pečivo či koláč, ako mrazené dopekané.
Ak chcete byť TOP…
Hotel, ktorý má ambíciu spĺňať najvyššie požiadavky na kvalitu by mal mať v ponuke široký výber ovocia, aspoň dva druhy jogurtov, aspoň tri druhy cereálií vrátane prírodných vločiek. Studený a teplý bufet musí byť v perfektnom stave počas celého času podávania raňajok, už poloprázdna misa sa sem nehodí. Hosť uvíta špecialitu, ktorá sa pripravuje priamo pred zrakmi hostí.
Súčasťou TOP raňajok je kvalitné espresso, v ponuke by malo byť viac druhov kávy, vrátane kapučína a bezkofeínovej kávy. V luxusných hoteloch sa očakáva room service (minimálne 18 hodín denne), pričom použitý riad sa na chodbe nesmie nachádzať viac ako dve hodiny. Aj v zariadeniach stredného štandardu, ktoré ašpirujú na TOP raňajky, by mal byť raňajkový výber aspoň zo šiestich jedál. Za veľmi nízky štandard sa považuje sortiment základných potravín alebo výber z dopredu definovaného jedného až piatich menu, čas podávania raňajok dve hodiny a menej a znečistená miestnosť, či miestnosť so stopami pachu po fajčení.
A ktoré slovenské zariadenia považuje bývalá hodnotiteľka za „hviezdy“ raňajok? „Nadštandardné raňajky dostane hosť určite v Hoteli Lomnica, Hoteli Zelená Lagúna aj v Hoteli Karpatia v Humennom, v Palace Art Hoteli Pezinok, v Grandhoteli Bachledka Strachan, ale aj v Penzióne Strachan, kde nechýbajú ani bublinky. Veľmi dobré raňajky som zažila vždy v hoteloch TMR. Príjemným prekvapením bol aj bohatý raňajkový balíček penziónu Sabat v Spišskej Sobote, dva rôzne bohato obložené rožky, jablko, sladkosť a džús,“ spomína vlastné skúsenosti J. Horváthová a dodáva: „Na druhej strane sa mi párkrát stalo, že v hoteli so špičkovou reštauráciou ma prekvapili úplne jednoduché raňajky len s nutným štandardom, tzv. povinná jazda.“