Hotel Lesná vo Vysokých Tatrách sa ocitol – podobne ako mnohé iné zariadenia na Slovensku – pod tlakom zníženej obsadenosti. Výkonný riaditeľ JOZEF IVANIČ v rozhovore pre Hotelier.sk otvorene hovorí o poklese domácej klientely, novej stratégii, skúsenostiach s all inclusive konceptom aj o tom, prečo sa jeho hotel už pred rokmi rozhodol ponúknuť hosťom rýchly oddych.
Čím aktuálne žijete v Hoteli Lesná?
Momentálne žijeme poklesom obsadenosti a zápasíme s touto situáciou. Nie je to príjemné, ale predpokladali sme, že to príde – vzhľadom na celkovú situáciu v spoločnosti. A keďže 82 % našich hostí tvorí domáca klientela, bolo zrejmé, že znížená kúpyschopnosť sa nás dotkne. Už v novembri minulého roka sme preto vymenili marketingovú agentúru a začali sa intenzívnejšie zameriavať na Poľsko a Českú republiku. Veríme, že výpadok domáceho trhu nahradíme hosťami z týchto krajín.
Prejavila sa zvýšená citlivosť na cenu aj vo vašom štvorhviezdičkovom segmente?
Veľmi citeľne. Našou kľúčovou skupinou boli hostia vo veku 35 až 45 rokov a nad 60 rokov. Tá mladšia skupina bola zvyknutá míňať peniaze, ktoré ešte len zarobia – a tí teraz vypadli úplne. No a staršia generácia, na ktorú doliehajú neustále správy o tom, ako je zle a bude ešte horšie, prirodzene šetrí. Kým kedysi k nám prichádzali štyrikrát ročne, dnes prídu dvakrát.


Vidíte to aj na nižšej spotrebe služieb počas pobytu?
Našťastie nie. Keď už hostia prídu, správajú sa štandardne a nakupujú ako boli zvyknutí.
Kedy ste prvýkrát zaznamenali pokles?
Už v štvrtom štvrťroku 2024.
Nemôže to byť len dôsledok mimosezónneho obdobia?
Som typ človeka, ktorý si vedie tabuľky a porovnáva čísla. Roky zbierame dáta, sledujeme trendy. Poklesy v mimosezóne boli vždy, ale táto aktuálna krivka ide nižšie, než býva štandard.
All inclusive v Tatrách?
Spomenuli ste, že pripravujete trh pre poľských a českých hostí. Čakajú iný typ služby?
Áno, aj preto sme sa rozhodli pre zmeny. Hovorím, že ak chceš niečo zmeniť, musíš sa najprv zmeniť sám. Sledujeme situáciu v našich hlavných konkurenčných destináciách, čo bolo minulý rok Turecko. Po prvý raz sme sa rozhodli v hoteli Lesná zaviesť all inclusive produkt. Vyskúšali sme si ho počas silvestrovských pobytov, pretože ak niečo zaťaží food cost, tak je to práve Silvester. Vyskúšali sme si to už dvakrát na silvestrovských pobytoch aby sme vedeli, že nič horšie sa nám už s food cost-om nemôže stať… (smiech)
A napriek tomu sme sa rozhodli ísť do toho. Chceli sme vidieť ako to vyzerá, keď budú hosti „utrhnutí z reťaze“. A zistili sme, že naši hostia nie sú „utrhnutí z reťaze“. Nič sa dramaticky nezmenilo oproti tomu, keď si to štandardne zaplatili a teraz si to zaplatili trochu inak. Žiadne excesy, nikto sa neopíjal, neplytvalo sa. Je vidieť, že naše úsilie vychovávať hosťa za tých 12 – 13 rokov prináša ovocie.


Zavádzajú all inclusive aj iné hotely vo vašom okolí?
Áno, prevažná väčšina kúpeľných hotelov a v Tatrách opatrne skúša all inclusive Hotel Permon.
Očakávate, že vďaka all inclusive ostanú hostia viac v hoteli?
Ťažko povedať. Vysoké Tatry sú o fyzickej aktivite – v lete aj v zime. Nevieme, či sa ľudia budú naďalej hýbať, alebo sa nechajú „zavrieť do zlatej klietky“, kde budú mať napríklad aj masáže gratis. Ale sme pripravení.
Pred letnou sezónou
Čo ste pridali do ponuky na letnú sezónu?
Zaviedli sme popoludňajšie snacky. Ukázalo sa to ako veľmi úspešné – doteraz sme to robili len počas špičky, vo vysokých sezónach.
Má hosť v hoteli dostatok aktivít, ak sa rozhodne nevychádzať?
Určite áno. Priemernú dĺžku pobytu má Hotel Lesná 2,2 noci, a za ten čas má hosť u nás čo robiť od rána do večera.

Napríklad?
Nedávno sa ma po raňajkách – ktoré mimochodom u nás trvajú až do 10.30–11.00 hod.– pýtali dve dámy na vysokých podpätkoch, kam by mohli ísť na túru. Povedal som im – vyjdite z hotela, choďte po chodníku, prejdite sa a na najbližšej odbočke sa otočte a vráťte späť. O jedenástej otvárame wellness, objednajte si masáž. Popoludní snack pri bazéne, potom príprava na večeru… Raz mesačne sa v hoteli konajú gastro víkendy. Vždy príde známy šéfkuchár s konkrétnou témou, alebo zahraničnou kuchyňou. V marci sme mali poľského michelinového kuchára, v máji príde Vojto Artz, jeseň bude patriť talianskej a francúzskej kuchyni. Celý koncept hotela je nastavený na rýchly oddych. Keď sme pred 12–13 rokmi pripravovali projekt Hotela Lesná, vedeli sme, že ľudia už nebudú chodiť do Tatier na týždeň. Musia pracovať. A že vznikne veľká skupina ľudí, ktorá bude potrebovať oddychovať rýchlo. A na to sme sa pripravili.
