Hotel je organizmus, v ktorom musia byť jasné pravidlá. Hotelové štandardy zhŕňajú tieto pravidlá. Slúžia na to, aby sme sa vždy vedeli vrátiť do hlavnej stanice a nefungovali v chaose. Vďaka nim je riadenie hotela oveľa jednoduchšie. Zaujímavé je, že majitelia väčšiny menších zariadení skalopevne veria, že oni ich nepotrebujú.
Deväťdesiatdeväť percent situácií v hoteli sa dá predvídať. Vo všetkých týchto situáciách viete vďaka štandardom zabezpečiť, že vaši zamestnanci budú presne vedieť, čo majú robiť.
Vďaka štandardom fungujete systémovo
Ak práve nepatríte k malej hŕstke zamestnancov zahraničných sieťových hotelov, fungujúcich podľa štandardov, možno ani netušíte, kde by ste k nim prišli. Možno si myslíte, že vy štandardy nepotrebujete, lebo vy sa viete dohodnúť na tom, čo kto robí a každý to chápe. Že štandardy sú pre veľké hotely. Ale nie je to tak.
Cieľom štandardov je urobiť z hotela alebo penziónu každej veľkosti dobre fungujúci systém. Slúžia na to, aby sme nefungovali v chaose. Aby sme sa vždy vedeli vrátiť k podstate, k zoznamu a opisu činností pre jednotlivé pozície. Každé jedno oddelenie musí mať spísané všetky činnosti – čo sa kedy robí a ako to má vyzerať. Inak ľudia začnú robiť chaos pri neštandardných situáciách. Sú to často úplne logické a jednoduché aktivity, ktoré je dobré mať na papieri.
My nepotrebujeme štandardy
V mnohých hoteloch, ktoré majú záujem o tréningy zamestnancov, sa stretávam s tým, že nemajú štandardy, ani snímku dňa, ale povedia, že oni v podstate všetko vedia, čo majú robiť a nepotrebujú ich. To sú zbytočné papiere. Nemajú ani žiaden check list činností. A už po pol hodine prídeme na to, že nejakú konkrétnu vec nikto neurobil a hľadá sa dôvod a vinník, že to mal vedieť a mal urobiť… a podobne.
Príde sa na to, že čašník neponúka aktuálne sezónne menu, hoci vie o tom, že by to mal robiť. Že nová servírka chodí ako bezprizorná a nevie, čo má robiť. Alebo prečo je špinavá polička? Preto, lebo sa nikde jasne nepíše, že sa napríklad každú nedeľu poobede má umývať. Keď máte novú umývačku riadov a čašníčka nemá v štandardoch napísané, že raz do týždňa tam musí dať odvápňovaciu tabletku, tak jej to nikto nepripomenie, nik si na to nespomenie a umývačka sa zničí. A potom je šéf naštvaný, chce dať škodu zosobniť. Naštvaný je aj vtedy, keď nastane problém s dodržiavaním HACCP a má to dôsledky. Ide o milión drobností, ktorým sa dá štandardmi predísť.