Hospitality je špecifické odvetvie, náročné na výkon v neštandardnom prostredí. Na Slovensku v ňom podniká väčšina podnikateľov, ktorí nemajú v tejto oblasti vzdelanie, ani prax. Nielen im môže vo veľkej miere pomôcť odborný mentor.
Oblasť hospitality, alebo po slovensky pohostinnosť zahŕňa prevádzkovanie podnikateľskej činnosti, kde podnikateľ poskytuje ubytovacie, stravovacie, wellness služby a tzv. vedľajšie (extras). Tieto všetky mu zabezpečujú príjem.
Je to odvetvie náročné na výkon v neštandardnom prostredí a vyžaduje si kvalitných manažérov. Špecifikom je, že najdôležitejšiu úlohu v tomto odvetví zohráva ľudský faktor, t. j. zamestnanec.
Ak porovnáme oblasť hospitality s ostatnými odvetviami, je známa najväčšou fluktuáciou zamestnancov a najväčším nedostatkom zamestnancov. Ďalšie neslávne prvenstvo tvoria jedny z najnižších miezd v porovnaní s ostatnými odvetviami. Z toho dôvodu veľké percento kvalitných odborníkov odchádza za prácou do zahraničia. Spolupráca s mentorom vás môže nasmerovať tak, aby ste tomuto javu predišli. Mentor môže manažéra v tejto oblasti viesť a naučiť ho pracovať s touto skupinou zamestnancov.
Načo mi je mentor?
V súčasnosti je na trhu cestovného ruchu veľmi široká ponuka a vyhráva ten, kto ponúkne hosťovi okrem kvalitných služieb aj zážitok. Ten mu sprostredkuje len fundovaný zamestnanec.
Kvalita poskytovaných služieb v hospitality je pre hosťa dôvod, prečo sa rozhodne pre rezerváciu. Čo ju ovplyvňuje? Je to ľudský faktor, odborné, ale aj praktické zručnosti. V každej z týchto oblastí rozhoduje práca manažéra. Ovplyvniť kvalitu jeho práce môže zasa mentor.
Nestačia len zručnosti a vedomosti zo škôl. Manažér potrebuje celoživotné vzdelávanie, sledovanie trendov a práce na sebarozvoji. Pre rýchlejšie, promptnejšie a operatívne riešenie je vhodne angažovať mentora.
Môžeme to teda zhrnúť do dvoch rovín. Mentor je dôležitý a môže zohrať veľkú úlohu pre rovinu podnikateľa, ale aj manažérov a následne obslužný personál.
Pre úspešnosť businessu v hospitality má nenahraditeľný význam prvotné nastavenie podniku. Toto môže podnikateľ, ktorý nie je vzdelaný a bez praxe v odvetví, nastaviť len za pomoci mentora, ktorý má skúsenosti z praxe a ovláda problematiku.
Osobnosť mentora a jeho vlastnosti
Aký má byť dobrý mentor?
- vzdelaný v odbore
- s rokmi praxe
- trpezlivý
- empatický
- etický
- inšpiratívny
- s ľudským prístupom
- ideálne nezaťažený prostredím
Mentoring v hospitality pre podnikateľa
Podnikateľ v oblasti hospitality je na Slovensku väčšinou podnikateľ finančník, developer, alebo človek úspešne podnikajúci v inom odvetví. V nich zisk z podnikania prichádza z oblastí, kde je jeho získavanie ľahšie.
V hospitality je to beh na dlhé trate, ktorý môžete lepšie ubehnúť s mentorom. Vďaka jeho skúsenostiam a odborným nasmerovaním, vplyvom na rozvoj schopnosti jednotlivých mentee môže podnikateľ výrazne ovplyvniť rentabilitu podniku.
Mentoring pre manažéra
V prípade, že hotel riadi manažér je dôležité, aby pracoval nielen sám na sebe ale aj na svojom tíme a zamestnancoch, ktorí mu hierarchicky podliehajú.
Mentor mu pomôže tým, že nie je zaťažený prostredím. Nie je vzťahovo prepojený so zamestnancami a tak má na vec čistý pohľad. To je aj jednou z jeho výhod a dôvodom, prečo môže podať objektívne riešenia a posunúť mentorovaného dopredu.
V ďalšom článku o mentoringu si pripomenieme základné piliere úspešného konceptu v oblasti hotelierstva a úlohu mentora v nich. Sledujte nás na www.hotelier.sk
Ilustračné foto: Unsplash