Nedávno sme vás inšpirovali, ako vo vašej reštaurácii vytvoriť luxusný zážitok, za ktorý hosť bude ochotný dobre zaplatiť. Dnes si posvietime tak trochu na opačnú stranu zárobkovej škály.
Jesenné obdobie nás vháňa do interiérov. Do tepla, ku stretnutiam pri kávičke, čaji, horúcej čokoláde, punči, zákusku. Najmä my, ženy, si radi spolu vychutnávame spoločné chvíle po hektickom lete, keď všade musíme byť.
Študenti, dámy, aj nahodené seniorky
Pri kaviarenských stolíkoch, na ktorých aj za denného šera potešia romanticky blikajúce sviečky, trávia spoločné chvíle dvojice a skupinky všetkých vekových skupín. Klientela závisí od druhu podniku. Trendové MUST HAVE podniky vyhľadávajú mladšie ročníky. Stoličky v tradičných kaviarňach a cukrárňach vítajú svojich štamgastov. A práve o nich by som chcela písať. Napríklad o „babkách“, prešedivených dámach – uvravených seniorkách na kávičke.
Benefit z iného súdka?
Nie sú zdrojom ktovieakých príjmov. Práve naopak. Väčšinou si svoju pripravovanú spoločenskú chvíľku chcú poriadne užiť a tak vysedávajú pri jednej káve, nevedomky brzdiac podnikateľovi obrátku na stoličke. A často im to v podnikoch aj dajú pocítiť – minimálne tak, že sa slečna od baru príde každú chvíľku spýtať, či si ešte niečo dajú… No nedajú. Zo slovenských dôchodkov moc nemajú z čoho, od ujúkajúcich nemeckých dôchodcov na Malorke majú veľmi ďaleko. Zarobiť vám síce moc nedajú, zato môžete prísť k niečomu inému.
Prinášajú do života spomalenie, nadhľad a možno aj pripomienku vlastnej pominuteľnosti. Lebo každý raz budeme seniorom, ktorý sa nikde neponáhľa a za starostlivo odložené eurá si dopraje kávičku, zákusok, alebo aj víkendový pobyt.
Dnešný svet nepraje šedinám, aspoň nie v našej západnej civilizácii. Akoby staroba bola infekčnou chorobou, ktorá postihuje „tých druhých“ a nie absolútnou istotou, ku ktorej priamočiaro smerujeme všetci – pokiaľ nám to bude dopriate. Popravde, nechápem, prečo od určitého veku začnú mladí v službách (a v zdravotníctve) dôverne oslovovať špičkových vedcov, lekárov a profesorov titulom ujo a teta. Tiež som zažila, ako sa dotyčný senior ohradil a povedal mládke „Ja nie som váš ujo“…
Dávajte a dostanete
Energetická kríza a inflácia postihuje oveľa citeľnejšie sociálne slabšie vrstvy, medzi ktoré sa – žiaľ – väčšina ľudí zaradí po ukončení produktívneho veku. Ak vy v hoteli musíte obracať každé euro, o čo viacej obracajú tých pár stovák oni.
A predsa si odložia nejaké peniaze a vyberú napríklad s organizovaným zájazdom užiť si radosti života – možno práve k vám. Prečo o tom píšeme?
Lebo vám sa okrem nie príliš veľkých obratov ponúka úžasná možnosť priniesť seniorským klientom výnimočný zážitok. Vytvoriť im atmosféru, urobiť nečakané prekvapenie. Pridať niečo navyše, čo nečakajú – malý koláčik, vodu na stôl, medovník. Urobiť srdiečko na kapučíno. Ľudskosť. Nič, čo by vás zruinovalo. Možno len láskavé slovo, žart, privítanie, pocit, že niekomu na nich záleží. Že sa im prihovorí riaditeľ a že sú dôležití.
So seniorskou klientelou k vám prichádza príležitosť k veľkorysosti, nadhľadu, dávaniu a osobnostnému rastu. Nielen v predvianočnom čase.
A je tu ešte jeden aspekt. Vy ako manažér ste ten, kto udáva tón. Ste ten, kto ide príkladom, koho nasledujú a kto formuje svoje okolie bez toho, aby si to uvedomoval. Všetci vieme, že „ryba smrdí od hlavy“, aj že to stopercentne platí. Čo myslíte, ako vaša láskavosť ľudsky ovplyvní vašich mladých zamestnancov, ktorí vás pozorujú?