Umelá inteligencia sa stala súčasťou našich životov a nášho podnikania. O možnostiach využitia AI v cestovnom ruchu hovoril na MICE DAY Bratislava Tourist Board (BTB) v Hoteli Devín Rastislav Talárovič, expert na marketing a digitalizáciu.
Fungovanie s AI je pre nás všetkých nových fenoménom, preto si všetkých viac ako 50 profesionálov z cestovného ruchu a hotelierstva so záujmom vypočulo workshop experta. O to viac, že bola podaná veľmi zrozumiteľným spôsobom. „Výzvou pri používaní AI vo firmách je zmena myslenia ľudí. Aby pochopili, že nasadením softvéru, ktorý efektívnejšie vykonáva procesy, človek nepríde o prácu,“ povedal R. Talárovič. Podľa jeho skúseností firmy aj majú záujem o AI, ale nevedia ako začať. Tu odporúča začať od seba – najskôr ju skúsiť využívať pre seba osobne, v čom môže byť mne užitočná, aké procesy robím, aké sú moje rutiny, ktoré denne robím v ktorých by ma mohla nahradiť. Keď sa človek naučí s AI riešiť svoje vlastné aktivity, otvorí sa mu cesta na jej využitie vo firme. Najčastejšie oblasti jej využitia sú AI text/content/chat, AI speach-to-text/text-to speach, AI image, AI video, AI music a AI 3D.
Efektívny hotel s AI
Súčasťou workshopu bola prípadová štúdia hotelovej spoločnosti Accor s cieľom využitím AI redukovať plytvanie jedlom vo svojich prevádzkach. Cieľom je znížiť plytvanie jedla do roku 2030 na polovicu. Skupina prevádzkuje 550 hotelov a 10 tisíc reštauračných prevádzok, v rámci ktorých podáva ročne na celom svete 200 miliónov jedál. Zavedením AI sa zachránilo 137 ton jedla pred plytvaním a zabránilo sa 345 tonám nadbytočných emisií CO².
Ďalším príkladom využitia AI v hotelovom biznise je hotel blízko letiska. V závislosti od predpovede počasia, odložených letov a lokalizácie sa ľuďom ešte pred vzniknutou situáciou objavuje reklama na hotel. Vďaka takejto kampani budúcnosti (Avinash Kashik, Google) sa hotelu navýšili rezervácie o 60 %.
Výhody, nevýhody, riziká
Predtým začatím práce s AI ju odporúča lepšie spoznať – ako funguje, aké má výhody a nevýhody. Za hlavné výhody využitia AI považuje expert efektivitu a produktivitu, personalizáciu a prediktívnu analýzu na predvídanie trendov a správania sa na základe dát. Rizikami a nevýhodami AI v momentálnom štádiu môže byť ochrana citlivých dát, zaujatosť a nepravdivosť, priemerný obsah a porušenie autorských práv generovaného obsahu. V súčasnom štádiu vývoja je podľa Talároviča AI ako malé dieťa, ktoré sa vie učiť. Má k dispozícii nekonečné množstvo dát, ale vy s ním musíte hovoriť jednoducho a čo najpresnejšie mu vysvetliť ako dieťaťu, čo od neho chcete. Nevie však vyhodnotiť vonkajšie súvislosti, nemá úsudok a emócie. Preto musíte výstupy kontrolovať.
„Digitalizujte svoj biznis, neustále sa inšpirujte príkladmi využitia. Dajte AI šancu a buďte trpezliví, chce to nejaký čas. Hľadajte, tesutje a využívajte nástroje s AI, budú stále dostupnejšie. A napokon, zachovajte si kritické myslenie – overujte si pravdivosť z viacerých zdrojov,“ znie záverečný odkaz workshopu BTB o AI v cestovnom ruchu.
Realizované s podporou Ministerstva cestovného ruchu a športu SR