Zamerané na Škandináviu, Japonsko a Čínu
„Pri propagácii Slovenska sa zameriavame nielen na tradičné trhy ako je Česko, Poľsko či Maďarsko, ale aj na vzdialenejšie destinácie. Novinkou je Škandinávia, spomenúť môžem i Japonsko, kde sa na budúci rok bude konať Svetová výstava EXPO 2025. Aktivity sme rozbehli aj na čínskom trhu,“ uviedla riaditeľka Slovakia Travel Ivana Vala Magátová s tým, že pracujú na zjednodušení turistických víz.
Pri cielení na zahraničného turistu chce agentúra klásť dôraz na turistov prichádzajúcich zo škandinávskych krajín, od januára bude mať národná organizácia pre podporu cestovného ruchu preto stále zastúpenie aj na severe Európy. „Cieľom je, aby Škandinávci na Slovensko začali chodiť vo väčších počtoch. Boli by sme radi, keby sa väzby s týmito krajinami obnovili,“ dodala Vala Magátová.
SLOVAKIA TRAVEL v aktuálnej zimnej marketingovej kampani, ktorú národná organizácia odštartovala v uplynulých dňoch, stavila na klasické spôsoby prezentovania krajiny – napríklad prostredníctvom krás slovenskej prírody.
Zlepší sa spolupráca hotelov a cestovných kancelárií?
Zástupkyňa incomingových CK Marcela Lauková poukázala na neochotu hotelov spolupracovať s cestovnými kanceláriami. Prakticky sa to prejavuje nevýhodnými podmienkami – vysokými cenami, nevratnou zálohou 30 % 12 mesiacov vopred…
„Chceme byť vaši hostia, dajte nám lepšiu cenu ako cestovkám, chceme si to u vás vyskúšať. Chceme lepšie ceny, platobné a storno podmienky, dlhšiu opciu. Ale hotely nám často ani neodpisujú. Mojou snahou je spájať hotelierov a cestovné kancelárie“, povedala M. Lauková, zástupkyňa incomingových kancelárií združených v SACKE.
Zamestnanci, udržateľnosť
Nájsť zamestnancov je dnes výzva a ešte väčšia výzva je ich udržať, konferencia HORECA Excellence Summit sa venovala možnostiam náboru cez LinkedIn. Ponuka pracovnej sily na trhu sa nezhoduje s jeho potrebami. Existuje nesúlad medzi dopytom a zručnosťami zamestnancov, čo tvorí zázemie pre vznik referenčných rámcov pre digitálne, ale aj zelené zručnosti.
Trh práce dnes vyžaduje technicky zdatných zamestnancov. No podľa prieskumu DESI (2023) úroveň digitálnej zručnosti poklesla z 55 na 51 %, čo je pod priemerom EU. Takmer polovica podnikov vníma nedostatok digitálnych zručností svojich zamestnancov ako významnú prekážku pre implementáciu digitálnych technológií. Najdôležitejšie štyri kategórie inovácií v Horeca segmente sú digitalizácia, umelá inteligencia, smart technológie a virtuálna/rozšírená realita. V sektore hospitality dosahujú dva až trikrát väčší význam ako v celkovom priemere na Slovensku.
Udržateľnosti, novému EEG reportingu a jeho vplyvu na prevádzku hotela sa venoval Rastislav Amrich a nové nariadenia ovplyvnia prevádzku hotela? Prvú stratégiu udržateľnosti predstavil zástupca najväčšieho subjektu CR spoločnosti TMR, Marián Klas. Úplne prvý konsolidovaný TMR EEG report za 2024 – 31. 10. 2025 zverejní TMR 28. 2. 2026.
Veľký HORECA prieskum
Podrobnú analýzu HoReCa trhu priniesol Veľký HORECA prieskum. Ukázal, že pre chod hotela považujú hotelieri za najdôležitejší obchod a predaj, marketing a leadership. Výsledky tiež ukázali potenciál digitalizácie ako príležitosti na získanie spokojného zákazníka pri všetkých fázach jeho pobytu. Od check-in cez automatickú reguláciu teplota, personalizované ponuky, doplnkové služby na otvorený účet, pohyb po celom areáli (bary, wellness, športoviská), identifikáciu hosťa cez mobilného čašníka až po check out, možnú platbu cez kiosk a vaše následné získavanie, analýza a využitie dát.
Digitalizácia napomáha realizovať personalizovaný mailing, SMS s ponukou a v neposlednom rade lojalita zákazníka a jeho spokojnosť. Taktiež zvýšiť komfort a spokojnosť hosť, prináša verného hosťa, zvýšenie automatizácie procesov v hoteli a zvýšenie tržieb.
Nová kategorizácia
Fungovanie bez oficiálnej kategorizácie ubytovacích zariadení – vyhl. 277/2008 Z. z., ktorá bola zrušená v roku 2021, sa neosvedčilo. Pred nami je cesta tvorby novej kategorizácie, zosúladenej s Hotelstars Union (HSU), produktom HOTREC. Za týmto účelom funguje pracovná komisia pod vedením generálneho manažéra AHRS Martina Novotného. Pozostáva z členov AHRS a odborníkov, prepojenie s HOTREC zastrešuje Adela Povrazníková z AHRS. Podľa nej bude systém novej kategorizácie skôr kvalitatívny ako kvantitatívny, ako bol predchádzajúci: „Rátali sa vešiaky, metre štvorcové, teraz to bude napríklad ako často prať vankúše.“
„Hlavná dilema pri tvorbe novej kategorizácie bolo, či bude povinná alebo dobrovoľná. Skúsenosti z českého trhu ukazujú, že nie je dobré, keď to nie je povinné. Keď povinné tak ako. Rozhodli sme sa, že to musí byť zákon, vyhláška nie je taká záväzná, preto chystáme návrh zákona na rok 2025,“ ozrejmil genézu novej kategorizácie Marek Harbuľák. Jej dôležitým bodom bude odstránenie tzv. šedej zóny – short rentals v rôznych formách, ktorých je na trhu už veľa, ale naše zákony ich nepoznajú. Cieľom je definovať ich a vytvoriť nový rámec, aby všetky subjekty poskytujúce ubytovacie služby mali rovnaké podmienky na fungovanie. Jednou zo základných otázok je tiež proces certifikácie a kontroly, ako zakomponovať kompetenciu do procesu overenia.
Foto: (c) Hotelier.sk