Vyše stovky dodávateľov a vystavovateľov sa stretlo na tohtoročnom veľtrhu Danubius Gastro/ ITF Slovakia na bratislavskej Inchebe. Zaujímali sme sa o dodávateľské trendy súčasnosti a atraktívne novinky, niektoré z nich sme ochutnali.
Na okrúhlom 30.-tom ročníku medzinárodného veľtrhu Danubius Gastro na Inchebe sa stretli dodávatelia širokej škály tovarov a služieb pre HORECA segment. Počas štyroch dní 11. – 14. apríla 2024 predstavuje svoje portfólio 130 vystavovateľov zo Slovenska, Česka, Dánska, Holandska, Maďarska, Nemecka, Poľska, Talianska, Ukrajiny a Vietnamu.
Komplexnosť v každom segmente
Aké dodávateľské trendy evidujú v hotelovej branži samotní predajcovia? Spýtali sme sa niekoľkých vystavovateľov.
Viacerí sa zhodli v tom, že je to najmä komplexnosť a to v každej oblasti. Na trend komplexnosti sa odvoláva predajca gastrozariadení a konvektomatov, mäsa a mäsových výrobkov, ale aj zvukovej techniky. „Dopyt odpovedá na aktuálny nedostatok pracovnej sily, keďže naše najmodernejšie gastrozariadenia dokážu vo veľkej miere zastúpiť kuchynský personál a prakticky varia za vás. Ďalším trendom je určite úspornosť, ale aj digitalizácia a multifunkčnosť zariadení, ktoré maximálne zefektívňujú prácu v kuchyni,“ hovorí Nikola Cloud za RATIONAL, lídra v technológiách na tepelnú úpravu pokrmov v stánku predajcu gastrozariadení KEMA SK.
Divina aj „hotovky”
S komplexnosťou dodávok vo svojom segmente súhlasí aj zástupca ďalšieho lídra vo svojom segmente, spoločnosti TAURIS. Michal Telúch, key account manager pre gastro segment tvrdí, že HORECA trendy sú stále rovnaké – je to kuracina, potom bravčovina a hovädzina.
„Na chuť diviny si ľudia zvykajú pomalšie, dôvodom je aj vyššia cena. Týka sa to najmä retailu. V rámci špecializovaného programu pre kvalitné reštaurácie je však divina trendom. Naň odpovedáme aktuálnou novinkou, ktorou je komplexný divinový program. Máme divinovú šunku, párky z daniela, exkluzívne zverinové paštéty… Predstavujú nosnú novinku, vhodnú do luxusných hotelov na raňajky. Máme čerstvé mäso z našej vlastnej rozrábky. V tom máme konkurenčnú výhodu oproti iným dodávateľom, ktorí dodávajú mrazené mäso. To má iné výživové, ale najmä chuťové vlastnosti. Sme veľmi flexibilní, dnes mäso dostaneme, zajtra je u klienta, rovnako vyrábame len z čerstvého mäsa.” O tom, že zákazníci aj odborná verejnosť kvalitu oceňuje svedčí skutočnosť, že spoločnosť TAURIS sa na na Danubius Gastro 2024 stala už po šiestykrát najoceňovanejšou značkou veľtrhu.
Reakciou na nedostatok personálu v kuchyni je napríklad aj dopyt po hotových, ale zdravých a kvalitných jedlách bez konzervantov a „éčiek“, hovorí Zuzana Kurucárová zo štýlového food truck-u Hotovky z plechovky. Aj to určuje dodávateľské trendy. „Hoci primárne vyrábame pre retail a menšie farmárske obchodíky, na základe dopytu z HORECA sektoru sme začali vyrábať veľké balenia. Využívajú ich menšie prevádzky na večeru alebo v čase, kedy nie je v práci kuchár. Takto ich zachraňujeme vtedy, keď nemá kto variť. Z trojlitrovej fľaše majú 10 porcií kvalitnej polievky varenej klasicky ako doma.“
Ucelené systémy s intuitívnym ovládaním
Obdobné parametre vyžadujú aj hostia v celkom inej oblasti, akou je napríklad zvuková technika. „Dnes sú trendom komplexné inteligentné riešenia. Klienti chcú inteligentné, jednoducho ovládateľné riešenia a pokiaľ možno prepojené s ostatnými zariadeniami cez jeden systém. Ovládanie by malo byť čo najviac kontaktné a intuitívne, jednoduché,“ opisuje technologické trendy Peter Pauček, projektový manažér G-Tec Professional. Žiadanou novinkou je malá centrálna jednotka, umožňujúca komplexné riešenia pre všetky typy ubytovacích zariadení od malého penziónu cez veľké haly. Ucelený systém sa dá podľa potreby rozširovať napríklad o ovládanie iných systémov inteligentných riešení ako napríklad sťahovanie žalúzií.