Používaním tejto stránky vyjadrujete súhlas so Zásadami ochrany osobných údajov.
Súhlasím
HotelierHotelierHotelier
Oznámenie Zobraziť viac
Font ResizerAa
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Hotely
    HotelyZobraziť viac
    Juraj Marko: Bratislavu čaká výrazný nárast ubytovacích kapacít
    12. mája 2025
    Thermal Šírava Spa Resort – termálne srdce Zemplína
    9. mája 2025
    V hoteli na brehu Štrbského plesa privítajú jar aj nové tváre
    24. apríla 2025
    Swissôtel Damian Jasna
    Swissôtel Damian Jasna prináša na Slovensko švajčiarsku pohostinnosť
    27. marca 2025
    Hotel ACADEMIA
    Hotel ACADEMIA: Ikona Tatier, ktorá spája vedu, pohodlie a harmóniu s prírodou
    13. marca 2025
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
    Zo svetaZobraziť viac
    Svetová výstava v Osake: Akú má návštevnosť slovenská expozícia?
    3. mája 2025
    SVETOVÁ VÝSTAVA V JAPONSKU: Slovenskí vinári sa úspešne odprezentovali
    30. apríla 2025
    EXPO 2025: Slovenská expozícia v Osake otvorila svoje brány
    14. apríla 2025
    Zábava na snehu pokračuje! Na ľadovci lyžujete do mája
    9. marca 2025
    Top 10 hotel openings 2025
    9. februára 2025
  • O nás
Čítanie: Efektívne vyjednávanie
Zdieľať
Font ResizerAa
HotelierHotelier
Hľadať
  • Domov
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Hotely
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
  • O nás
  • Záložky
    • Prispôsobte záujmy
    • Moje záložky
Máte existujúci účet? Prihlásiť sa
Nasleduj nás
Hotelier > Téma > Manažment > Efektívne vyjednávanie
ManažmentPersonál/Osobný rozvoj

Efektívne vyjednávanie

Peter Seemann
Peter Seemann
Uverejnené: 21. novembra 2023
6 min. čítania
Zdieľať

Koniec roka nie je len „čas radosti, veselosti“ a vianočných večierkov, ale tiež rokovaní o budúcoročnej spolupráci a podpisovania nových zmlúv – s kľúčovými klientmi, dodávateľmi. Veríme, že vám príde vhod náš seriál s názvom Efektívne vyjednávanie. Tešiť sa môžete na základné pravidlá, BATNA metódu, Stratégiu prielomu, ako aj na účinné tipy a inšpirácie.

Najskôr si ozrejmíme niekoľko základných faktov, ktoré ale nemusia byť zrejmé každému.

- Inzercia-
Ad image

Efektívne vyjednávanie nie je jednostranná záležitosť. Svoje vlastné záujmy nemôžete uspokojiť, pokiaľ súčasne neuspokojíte záujmy vášho oponenta. Poznať jeho záujmy je preto rovnako dôležité ako poznať svoje. Veľa sa pýtajte na záujmy a túžby protistrany/klienta a kvalitne počúvajte.

3 základné pravidlá

Efektívne vyjednávanie by sa malo riadiť základnými troma pravidlami:

Príprava a informácie

- Inzercia -
Ad image

O protistrane by sme sa snažiť získať čo najviac informácií, pokiaľ možno viac ako má protistrana o nás.

Časový odhad

Pri vyjednávaní sa snažte vždy o to, aby ste sa nedostali pod časový tlak.

Moc

Každé vyjednávanie sa môže veľmi ľahko zvrtnúť v boj o to, kto má väčšiu autoritu a kto vlastne zvíťazí. Ak jedna zo strán začne rokovať z pozície sily, prestáva to byť vyjednávanie a ide skôr o dohodu o kapitulácii. Napríklad ako keď sa ako klient necháte vmanévrovať dôležitým dodávateľom do asymetrickej pozície. A pritom ako zákazník máte tromfy v rukách práve vy. Pri takomto vyjednávaní je možné použiť spôsob: Čo by…., keby? Napr. „Čo by sa stalo, keby ste nám urobili ponuku na 100 eur na osobu?“

Alebo takzvaný tvrdý prístup, kedy jedna strana tlačí na partnera, trvá na svojej pozícii, zatajuje informácie a požaduje jednostranný zisk. To je výhodné len pre jednu stranu. Alternatívou môže byť komunikácia spôsobom: „Byť mäkký voči ľuďom, ale byť tvrdý k problému.“

Ultimátum môže byť napríklad: „Myslím, že sa pre túto chvíľu nedohodene, dám vám moju vizitku, je tam emailová adresa a tam mi môžete napísať do večera svoju ponuku na 100 eur na osobu. V opačnom prípade budeme musieť ísť ku konkurencii. Ale produkty sú výborné, vyzerajú skvele. Ďakujeme, dovidenia.“

Tipy na úspešné efektívne vyjednávanie

1.

Neodkrývajte na začiatku všetky karty, aby sa nedostali do pasívnej pozície, v ktorej musíte čeliť manipulácii klienta. Napríklad: Sme prví záujemcovia o kúpu? Odpoveď: Áno, ste.

2.

Rokovanie by nemalo prebiehať príliš rýchlo, aby sa predajca nedostal pod časový tlak a rokoval by pod vplyvom aktuálnych emócií.

3.

Je dobré vychváliť svoj hotel, jeho kvality a využiť ten pravý okamih, kedy klient zatúži po vašich službách. Ešte lepšie je ak poviete, urobíte, či ukážete klientovi také veci, po ktorých sám skonštatuje, že práve váš hotel je najlepší pre jeho podujatie.

4.

Pri vyjednávaní sa snažte zachovať pokoj a mierny odstup. Netreba stále hovoriť. Sledujte partnera, návrhy neurýchľujte a snažte sa ovládnuť svoju neverbálnu komunikáciu. Môžete sa tak dozvedieť o partnerovi oveľa viac a pritom budujete pozitívny vzťah, ktorý je obojstranné úspešné vyjednávanie veľmi dôležitý.

5.

Nepodceňujte význam prvého dojmu. Je veľmi dôležitý a má vplyv na úspešnosť vyjednávania.

6.

Pri vyjednávaní sa niekedy oplatí aj riskovať.

Napríklad: „Chcem zvýšiť plat o 30 percent.“ Odpoveď zamestnávateľa: „To v žiadnom prípade nie.“ Treba si zachovať rozvahu a pokoj. Skúste byť objektívny, na zvýšenie platu máte objektívny nárok. Skúste byť ako hráč pokru, ktorý má na to, aby vyhral. Napríklad: „Dostal som zaujímajú ponuku od jednej konkurenčnej firmy, ktorá povedala, že ocení moje schopnosti, ale dohodli sme sa, že ešte počkáme.

Odpoveď zamestnávateľa: „Dobre, pridám vám 15 percent.“

Zamestnanec: „Ako hovorím, zatiaľ by som ich ponuku využiť nechcel, ale očakávam, že ma moja firma ocení.

Odpoveď zamestnávateľa: „Doba je komplikovaná. Máme veľa investícií, kúpili sme technológie a vy sa nám chcete takto odvďačiť. Pridám vám 20 percent.“ Zamestnanec: „Tak to je všetko, čo som vám chcel povedať.“ Majte sa pekne, dovidenia.

Odpoveď zamestnávateľa: Peter, počkajte, dám vám aj služobný mobil, 30 percent odmeny a sekretárku.

Zamestnanec: To beriem, dovidenia.

7.

Vnímajte zákazníka ako partnera, s ktorým chcete šťastne tancovať a nie hus, ktorú chcete ošklbať.

8.

Zistite, na čom klientovi záleží a zdôrazňujte presne tie veci, ak ich dokážete ponúknuť.

9.

Sľubujte len to, čo naozaj dokážete splniť. Každou jednou dohodou budujete svoje meno dodržaním. Od jej dodržiavania závisí, či bude dobré, alebo zlé.

10.

Dajte klientovi “ochutnať” kúsok zo svojej služby tak, aby mal zážitok a chcel viac.

Úspešné a účelné vyjednávanie neznamená poraziť svojho súpera za každú cenu. Je to schopnosť uzavrieť takú dohodu, aby profitovali obidve strany a z ktorej a zároveň sa nenarušili ich vzájomné vzťahy. Nabudúce vám priblížime účinnú päťstupňovú Stratégiu prielomu, vďaka ktorej môžete postupne zmeniť vyjednávaciu hru.

Mohlo by sa vám páčiť

Ako prísť k štandardom?
Aká je vaša tohtoročná stratégia na dosiahnutie úspechu?
Tu rozkazujem ja alebo keď novopečenému manažérovi „prepne“
Nájde si LEAN – štíhle riadenie, cestu do hotelovej sféry?
Týmto vchodom prechádzajú najlepší zamestnanci na svete
Zdieľajte tento článok
Facebook Twitter E-mail Tlačiť
Autor:Peter Seemann
Peter Seemann je profesionálny kouč, mentor kouč a tréner koučov.
Predchádzajúci článok Ocenili najlepšie historické hotely Slovenska
Nasledujúci článok Baristická súťaž rytiera čiernej dámy
Nekomentované

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

Najčítanejšie za posldných 7 dní

Pozvánka

Revolúcia v prístupe k hotelierstvu – prichádza HORECA KONFERENCIA 2025

PR
PR
12. mája 2025
Juraj Marko: Bratislavu čaká výrazný nárast ubytovacích kapacít
Norbert Longauer: Krízový manažment je umenie navigácie v búrke
Praktická maturita V.C v znamení Art of Taste
Thermal Šírava Spa Resort – termálne srdce Zemplína
- Inzercia-
Ad image

Sledujte nás

Nájdete nás na sociálnych sieťach
2.3k Páči sa mi to
2.1k Pin
1.3k Sledovať
454 Odoberať

Kategórie článkov

  • Aktuality
  • Téma
  • Rozhovory
  • Hotely
  • Gastro
  • Zo sveta

Odber newslettra

Prihláste a na odber noviniek
a dostávajte dvakrát mesačne naše najnovšie články či tipy!

Nájdete nás na

  • O nás
  • Kontaktujte nás24/7
  • Inzerujte u násAKCIA
  • Media kitAKCIA
  • Zásady ochrany osobných údajov
© Hotelier 2023. Všetky práva vyhradené. Stránky vytvorené firmou beVisible s.r.o.
Vitaj späť

Prihlásiť sa do svojho konta