Používaním tejto stránky vyjadrujete súhlas so Zásadami ochrany osobných údajov.
Súhlasím
HotelierHotelierHotelier
Oznámenie Zobraziť viac
Font ResizerAa
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Hotely
    HotelyZobraziť viac
    České hotely získali prestížne ocenenia MICHELIN Key Hotels
    26. októbra 2025
    Kaskády zrejú ako víno. 20 rokov oslávili komorne
    10. októbra 2025
    Od vášne k histórii k silnému hráčovi v hospitality segmente
    5. augusta 2025
    Tohtoročné leto pri Domaši: Málo vody a veľa noviniek
    16. júla 2025
    Čím aktuálne žijeme: Lucia Melnová, event a front office manažérka, Liptovský Dvor****
    14. júla 2025
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
    Zo svetaZobraziť viac
    České hotely získali prestížne ocenenia MICHELIN Key Hotels
    26. októbra 2025
    Plánujete výlet? Spojte Londýn s gurmánskym dobrodružstvom!
    24. októbra 2025
    Desatoro dubajského hotelového sveta, ktoré vás môže inšpirovať
    29. augusta 2025
    Hotelier Boris Gula: V Grécku má všetko svoj čas
    11. augusta 2025
    White Donkey Hotel****
    Trochu iná dovolenka. Luxusný únik na grécko-slovenský spôsob 
    25. júla 2025
  • O nás
Čítanie: Hotelieri kritizujú zvyšovanie dane z ubytovania
Zdieľať
Font ResizerAa
HotelierHotelier
Hľadať
  • Domov
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Hotely
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
  • O nás
  • Záložky
    • Prispôsobte záujmy
    • Moje záložky
Máte existujúci účet? Prihlásiť sa
Nasleduj nás
Hotelier > Aktuality > Hotelieri kritizujú zvyšovanie dane z ubytovania
Aktuality

Hotelieri kritizujú zvyšovanie dane z ubytovania

red.
red.
Uverejnené: 6. júla 2023
5 min. čítania
Zdieľať

Zvýšená daň z ubytovania, ku ktorej v uplynulých mesiacoch pristúpilo viacero samospráv, môže negatívne ovplyvniť letnú turistickú sezónu na Slovensku. Upozorňujú na to zamestnávatelia združení v Asociácii hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS).

Hotelieri žiadajú samosprávy o aktívnu a čo najskoršiu diskusiu s ubytovateľmi v jednotlivých regiónoch. V opačnom prípade podľa nich môže zvýšená daň z ubytovania zásadne negatívne ovplyvniť podniky aj samotné samosprávy.

Daň z ubytovania sa netýka len dovolenkárov

Rozhodnutie o zvýšení daní z ubytovania v uplynulých mesiacoch avizovalo viacero samospráv v rámci celého Slovenska. Argumentovalo najmä výpadkom príjmov v rozpočtoch – práve na naplnenie kasy totiž majú vybrané prostriedky slúžiť. Daň z ubytovania sa týka prevažne turistov. Avšak nejde len o „typických“ dovolenkárov, ktorí prichádzajú do jednotlivých miest a obcí za oddychom. Týka sa aj zamestnancov firiem, ktorí v danom regióne pracujú, či dokonca aj o študentov, ktorí často nespadajú do výnimiek stanovených vo všeobecne záväzných nariadeniach.

Nemalé problémy nariadenie v praxi spôsobí aj majiteľom ubytovacích zariadení, ktorí vyberajú daň z ubytovania od turistov. Mnohí z nich totiž mali len necelý mesiac na to, aby upravili svoje rezervačné portály a aktualizovali ponuku služieb. „Rešpektujeme právo samospráv stanovovať pravidlá pre výber dane. Avšak máme za to, že získané zdroje by nemali len sanovať výpadky v rozpočtoch. Časť z nich by mali mestá a obce investovať späť do cestovného ruchu a do skvalitňovania služieb pre turistov v jednotlivých regiónoch. Ubytovatelia, teda hotely, penzióny či iní registrovaní poskytovatelia ubytovacích služieb, výber tejto dane zabezpečujú bezodplatne, a to aj napriek preukázateľným nákladom, ktoré sú s jej výberom spojené,“ zdôrazňuje prezident AHRS Marek Harbuľák.

Chýba komunikácia s hoteliermi

Problémom podľa hotelierov nie je len spomínaná bezodplatnosť výberu a sprocesovania dane zo strany ubytovacích zariadení smerom k samosprávam. Je to najmä absentujúca komunikácia pri stanovovaní podmienok, výšky samotnej dane, ako aj načasovania zmien týkajúcich sa zvyšovania daní.

Príkladom tejto situácie je aktuálne skokové zvyšovanie dane z ubytovania v Bratislave. To vstúpilo do platnosti začiatkom júla, teda už počas prebiehajúcej turistickej sezóny. Hlavné mesto pritom zaviedlo dve rozdielne sadzby. Pre Staré mesto po novom platí viac ako 100-percentné navýšenie, pre ostatné mestské časti ide „len“ o nárast vo výške 60%.

Hrozí odliv turistov

Nepredvídateľné zmeny pritom prinášajú množstvo negatívnych ohlasov od turistov, ktorým denne čelia práve ubytovacie zariadenia. „Už v krátkom čase môže dôjsť k odlivu turistov do iných destinácií. Týka sa to predovšetkým  organizátorov a účastníkov rôznych podujatí, školení či konferencií. Zvýšenie daní sa totiž dotkne aj už zazmluvnených podujatí, pri ktorých často nie je možné konečnú cenu upravovať. Na to doplatia samotní hotelieri. Negatívnu odozvu zvýšenie vyvoláva aj medzi mladými turistami, ktorí vyhľadávajú nízkonákladové ubytovanie. V konečnom dôsledku tak môže dôjsť k poklesu návštevnosti a horšiemu imidžu Bratislavy v očiach niektorých skupín turistov,“ vysvetľuje Harbuľák.

Hotelieri ponúkajú partnerstvo a pomoc

S tým súhlasí aj Juraj Marko, prezident Bratislavskej hotelovej asociácie: „My skrátka nevieme zodpovedať otázky organizátorom podujatí, ale aj pravidelným návštevníkom, prečo sa tak deje, respektíve aké vylepšenia na oplátku Bratislava pripravila pre turistov. Chýba nám aktívna komunikácia so samosprávou, v rámci ktorej by sme vedeli pomôcť nastaviť na základe našich poznatkov  o štruktúre turistov a ich nákupnom správaní  aj daňovú politiku v tejto oblasti.  Takto vyzeráme v očiach turistov ako destinácia, ktorá len zdražuje, ale nedáva na druhej strane žiadnu pridanú hodnotu,“ konštatuje.

Práve z tohto dôvodu asociácia verejne vyzýva jednotlivé samosprávy k aktívnej komunikácii. Ponúka im svoju pomoc pri  zavádzaní a nastavovaní opatrení do praxe. „Pri stanovovaní podmienok či výšky dane je potrebné odborne diskutovať aj s jednotlivými ubytovateľmi, ktorí majú potrebné odborné skúsenosti z praxe a dennú interakciu s turistami. Spoločným cieľom ubytovateľov aj samospráv by mala byť spokojnosť návštevníkov v každej destinácii. Okrem dane z ubytovania totiž prinášajú aj príjmy, ktoré zabezpečujú ekonomický rozvoj daného regiónu. Bez aktívnej a včasnej diskusie s ubytovateľmi tak môže dôjsť k negatívnym dopadom aj vo výbere samotnej dane, ktoré poznačia podniky aj jednotlivé samosprávy,“ uzatvára prezident AHRS, Marek Harbuľák.

Zdroj: AHRS

Foto: Unsplash

Mohlo by sa vám páčiť

Príprava Slovenska na EXPO 2025 Osaka začína
Štatistiky návštevnosti za rok 2023. Prekonali sme rekord?
Kroje, medy, medovníčky, syrové nite… a iné tradičné poklady regiónu
Vláda schválila 5 % DPH pre ubytovacie služby
Nové zážitky v Trnavskom kraji – splav, TurboVýlet aj ryžovanie zlata
Zdieľajte tento článok
Facebook Twitter E-mail Tlačiť
Predchádzajúci článok Lahodné krémové rizoto
Nasledujúci článok Cyklodreziny sú atrakciou Horehronia
Nekomentované

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

- Inzercia-
Ad image

Najčítanejšie za posledných 7 dní

Cestovný ruchOsobnostiRozhovory

Izraelskí hostia sa vracajú do slovenských hotelov

Zlatica Kramárová
Zlatica Kramárová
28. októbra 2025
Premaľovať, prelepiť, odstrániť… Aj váš interiér si pýta UPDATE?
České hotely získali prestížne ocenenia MICHELIN Key Hotels
Plánujete výlet? Spojte Londýn s gurmánskym dobrodružstvom!
METRO prináša už 25 rokov všetko pre hotely a reštaurácie pod jednou strechou

Sledujte nás

Nájdete nás na sociálnych sieťach
2.3k Páči sa mi to
2.1k Pin
1.3k Sledovať
454 Odoberať

Kategórie článkov

  • Aktuality
  • Téma
  • Rozhovory
  • Hotely
  • Gastro
  • Zo sveta

Odber newslettra

Prihláste a na odber noviniek
a dostávajte dvakrát mesačne naše najnovšie články či tipy!

Nájdete nás na

  • O nás
  • Kontaktujte nás24/7
  • Inzerujte u násAKCIA
  • Media kitAKCIA
  • Zásady ochrany osobných údajov
© Hotelier 2023. Všetky práva vyhradené. Stránky vytvorené firmou beVisible s.r.o.
Vitaj späť

Prihlásiť sa do svojho konta