Používaním tejto stránky vyjadrujete súhlas so Zásadami ochrany osobných údajov.
Súhlasím
HotelierHotelierHotelier
Oznámenie Zobraziť viac
Font ResizerAa
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Hotely
    HotelyZobraziť viac
    České hotely získali prestížne ocenenia MICHELIN Key Hotels
    19. októbra 2025
    Kaskády zrejú ako víno. 20 rokov oslávili komorne
    10. októbra 2025
    Od vášne k histórii k silnému hráčovi v hospitality segmente
    5. augusta 2025
    Tohtoročné leto pri Domaši: Málo vody a veľa noviniek
    16. júla 2025
    Čím aktuálne žijeme: Lucia Melnová, event a front office manažérka, Liptovský Dvor****
    14. júla 2025
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
    Zo svetaZobraziť viac
    Plánujete výlet? Spojte Londýn s gurmánskym dobrodružstvom!
    24. októbra 2025
    České hotely získali prestížne ocenenia MICHELIN Key Hotels
    19. októbra 2025
    Desatoro dubajského hotelového sveta, ktoré vás môže inšpirovať
    29. augusta 2025
    Hotelier Boris Gula: V Grécku má všetko svoj čas
    11. augusta 2025
    White Donkey Hotel****
    Trochu iná dovolenka. Luxusný únik na grécko-slovenský spôsob 
    25. júla 2025
  • O nás
Čítanie: Jesenný kurz revenue manažmentu I.
Zdieľať
Font ResizerAa
HotelierHotelier
Hľadať
  • Domov
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Hotely
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
  • O nás
  • Záložky
    • Prispôsobte záujmy
    • Moje záložky
Máte existujúci účet? Prihlásiť sa
Nasleduj nás
Hotelier > Téma > Ekonomika > Jesenný kurz revenue manažmentu I.
EkonomikaManažment

Jesenný kurz revenue manažmentu I.

Radim Beneš
Radim Beneš
Uverejnené: 24. septembra 2025
5 min. čítania
Zdieľať

Každý z nás sa už stretol s časovo obmedzenými ponukami v obchode, u mobilného operátora, so zvýhodnenou letenkou či balíčkom služieb. A presne o tom je revenue a yield manažment (RYM). O predaji správneho produktu, správnemu klientovi, v správnom čase za správnu cenu. Prvá časť nášho pondelkového jesenného seriálu hovorí o vytvorení a fungovaní RYM tímu.

Prvé boli letenky

Kolískou „yieldingu“ a „revenue“ manažmentu sa stali v minulom storočí USA. Revenue a yield manažment (RYM) sa uplatňoval a stále uplatňuje v leteckom priemysle. Tam aj odštartovala tzv. prvá vlna používania nástrojov RYM.

Prečo k tomu došlo?

Išlo o nekontrolované diskontovanie leteniek v čase deregulácie leteckého trhu v USA, ktoré tvorilo niektorým leteckým spoločnostiam straty pri snahe tvoriť objemy tržieb a zisk. V druhej vlne sa nástroje RYM implementovali v hotelovom priemysle opäť v USA, kde tieto nástroje zaviedol hotelový reťazec Marriott International.

V súčasnosti sa nachádzame v tretej vlne. Okrem spomenutých odvetví badať používanie nástrojov aj v telekomunikáciách či finančných inštitúciách a iných odvetviach. Každý z nás sa stretol s časovou viazanosťou u mobilného operátora, časovým obmedzením v akciových ponukách maloobchodu, zvýhodneným balíčkom služieb zájazdu či skvelou cenou za letecké spojenie kamkoľvek do sveta, ak bola zakúpená v dostatočnom časovom predstihu.

Sedadlá v lietadlách i hotelové izby majú spoločné črty. Je to predovšetkým vlastnosť, že sa nedajú skladovať, že sú pominuteľné. Ak sa nepredajú, negenerujú tržbu, sú limitované fixnou kapacitou. Rovnako viažu vysoký podiel konštantných nákladov či iné aspekty charakteristické pre službu na rozdiel od tovaru. Tovar možno skladovať, a ak si ho dnes nekúpim, kúpim si ho bez rezervácie zajtra.

V správnom čase správnemu klientovi za správnu cenu

Preto je dôležité predať náš ťažiskový produkt – hotelovú izbu – čiže ubytovaciu službu – v správnom čase správnemu klientovi za správnu cenu. Na túto tému akademici i praktici popísali veľa odborných štúdií, kníh či praktických príkladov aj s cieľom definovať úskalia pri používaní nástrojov RYM.

Novou úlohou hotelových manažérov je predávať izby v intenciách novovzniknutej disciplíny, ktorou sa RYM stalo. Zatiaľ čo v leteckom priemysle si klienti na diferenciáciu cien zvykli, v našej branži sa stretávame ešte stále s nepochopením.

Maximalizácia výnosov – výnosová kultúra, plnenie plánu tržieb za ubytovanie, stravovanie a ostatné hotelové služby, ich prekračovanie, a pritom nezvyšovanie nákladov na prevádzku hotela a ich udržanie v optimálnej výške, je pre hotelových manažérov veľkou výzvou.

12Nasledujúca stránka

Mohlo by sa vám páčiť

Ako viac zarobiť a elegantne ušetriť
Efektívne hotelierstvo
Hotelierstvo a soft skills
Eko(no)logicky aj v MICE sezóne
Hotelieri žiadajú kompenzáciu cien energií za celú vykurovaciu sezónu
OZNAČENÉ:Revenue manažment
Zdieľajte tento článok
Facebook Twitter E-mail Tlačiť
Autor:Radim Beneš
Dlhoročný hotelier s titulom Hotelier roka v kategórii sieťových hotelov prešiel riaditeľskou stoličkou viacerých špičkových zariadení v Česku aj na Slovensku. Svoje skúsenosti rád odovzdáva nielen študentom stredných škôl, ale aj našim čitateľom. Od roku 2022 pomáha manažérom a ich tímom napredovať v rámci svojej vzdelávacej a konzultačnej spoločnosti Hotelový doktor.
Predchádzajúci článok Gastrolove 2025: Ako žiť a prežiť v gastronómii aj ďalšie roky
Nasledujúci článok Nesmrteľný TATARÁK. Pompéznosť jedla zavŕšte pri zákazníkovom stole namiešaním na mieru
Nekomentované

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

- Inzercia-
Ad image

Najčítanejšie za posledných 7 dní

GastroKonceptyZo sveta

Plánujete výlet? Spojte Londýn s gurmánskym dobrodružstvom!

Anna Gocoliaková
Anna Gocoliaková
24. októbra 2025
METRO prináša už 25 rokov všetko pre hotely a reštaurácie pod jednou strechou
Izraelskí touroperátori objavujú Slovensko ako bezpečnú a atraktívnu destináciu
České hotely získali prestížne ocenenia MICHELIN Key Hotels
Letisko Košice zaznamenalo najúspešnejší september vo svojej histórii

Sledujte nás

Nájdete nás na sociálnych sieťach
2.3k Páči sa mi to
2.1k Pin
1.3k Sledovať
454 Odoberať

Kategórie článkov

  • Aktuality
  • Téma
  • Rozhovory
  • Hotely
  • Gastro
  • Zo sveta

Odber newslettra

Prihláste a na odber noviniek
a dostávajte dvakrát mesačne naše najnovšie články či tipy!

Nájdete nás na

  • O nás
  • Kontaktujte nás24/7
  • Inzerujte u násAKCIA
  • Media kitAKCIA
  • Zásady ochrany osobných údajov
© Hotelier 2023. Všetky práva vyhradené. Stránky vytvorené firmou beVisible s.r.o.
Vitaj späť

Prihlásiť sa do svojho konta