Základné ukazovatele
Základné ukazovatele ubytovacích podnikov bez ohľadu na ich triedu, veľkosť a umiestnenie
OCC – occupancy – obsadenosť: celkový počet obsadených izieb/celkový počet všetkých izieb x 100
REV – revenue – celková tržba z predaja izieb: počet predaných izieb krát cena izby
ADR – average daily rate – priemerná denná cena izby: celková tržba z predaja izieb/počet predaných izieb (tržba z predaja izieb musí byť očistená od DPH, poplatkov, raňajok a služieb, ktoré sú obsahom balíčkov, napr. polpenzia)
RevPAR – revenue per available room – tržba za ubytovanie na disponibilnú izbu: celková tržba z predaja izieb/celkový počet všetkých izieb
GOPpar – gross operating profit per available room – zisk na disponibilnú izbu: hrubý zisk podniku/celkový počet všetkých izieb
SpendPAR – total spend per available room – celkové tržby za služby (nielen z predaja izieb) na disponibilnú izbu: všetky tržby/celkový počet všetkých izieb
Nie je dôležité, ktoré písmeno je veľké a ktoré malé. Dôležitý je iba údaj RevPAR, ktorý zatiaľ ako jediný ukazovateľ vyjadruje istú výkonnosť ubytovacieho zariadenia a umožňuje porovnávať výsledky rôzne veľkých podnikov.
Jednoduchý príklad:
Penzión A disponuje 25 izbami. Dňa 12. 12. mal tržbu za 20 predaných izieb 1 100 eur, tržbu za raňajky 180 eur a tržbu za malé wellness 45 eur.
Susedný penzión B s 20 izbami mal v ten istý deň vypredané. Tržba za izby bola 900 eur. Tržby sú bez DPH a poplatkov pre jednoduchosť výpočtov, ktoré uvádzam nižšie.
Penzión A Penzión B
REV = 1 100 eur REV = 900 eur
OCC = 80 % OCC = 100 %
ADR = 55 eur ADR = 45 eur
RevPAR = 44 eur RevPAR = 45 eur
SpendPAR = 53 eur SpendPAR = 45 eur