Ďalší zo série článkov o revenue yield manažmente (RYM) je o predpovední očakávanej výšky tržieb podniku na základe existujúcich údajov. Forecasting je vynikajúca metóda, ktorej používanie sa často nedoceňuje. Umožní vám pružnejšie riadiť podnik a vyhnúť sa nepríjemným prekvapeniam v oblasti výpadku tržieb.
Forecasting je ako predpovedanie počasia
Hlavným cieľom nášho seriálu o RYM je oboznámiť prevádzkovateľov nezávislých, malých a stredných ubytovacích podnikov či penziónov so základmi revenue yield manažmentu. Chceme tiež zviditeľniť túto novú disciplínu a jej nástroje v praxi s cieľom ozrejmiť možnosť maximalizácie tržieb podniku.
Nadnárodné hotelové skupiny využívajú zákonitosti RYM a narábajú s nástrojmi viac-menej dokonale. Neustále zdokonaľujú RYM s cieľom dosiahnuť efektívne tržby z predajov izieb a ďalšej synergie.
Keďže je situácia na trhu hotelového priemyslu aj odrazom vývoja ekonomiky vo svete a jeho nástrah, sú „malí“ podnikatelia najviac senzitívni k výkyvom okolitého prostredia. Sú citliví na útlm – zmenu dopytu po službách ich podniku. Niektorí môžu mať s prepadom ekonomiky svojho penziónu aj existenčné problémy, ak sa dostatočne nevenujú analýzam, vytváraniu rezerv na horšie obdobie, zdokonaľovaniu sa a v neposlednom rade v kvalite ponúkaných služieb.
Nápad v hlave nestačí
Preto stále zdôrazňujeme význam plánu, nášho jedinečného smerovania. Najmä pre malé podniky v súkromných rukách je základom, aby vedeli, kam smerujú. Stáva sa, že takýto smer je v hlave, nápady sú v rodinnom kruhu, u známych, no neexistujú v písomnej forme. A tak sa po čase sa na ne zabudne. Ak máme písomný dokument, potom možno robiť rozhodnutia lepšie. Ak vieme, čo sme plánovali, čo sme dosiahli a vieme, prečo sú naše výsledky v tržbách vyššie/nižšie a čo k tomu prispelo. Základom je analýza. Nestačí iba povedať, že sme dosiahli zisk/stratu za isté obdobie.
Čo a ako plánovať
Plánovanie je pre malý podnik jednoduchšia činnosť ako pre veľký podnik, ktorý môže byť súčasťou ešte väčšieho celku. Plánujeme predovšetkým výnosy z predaja služieb, tovaru a k tomu náklady.
Pravidelne po skončení mesiaca, napríklad do piatich dní, potrebujeme hospodárenie podniku za mesiac porovnať s plánom a analyzovať odchýlky. Môže medzi ne patriť vyššia faktúra za spotrebu energií či dodávku tepla v zimnom období a v období mrazov, s ktorými sme nepočítali pri zostavení plánu. Rovnako sem môže patriť vyšší predaj vstupov a balíčkov do nášho útulného malého wellness centra – lebo práve zimné obdobie je na predaj týchto služieb ako stvorené. Len pri niektorých položkách príde pri porovnávaní k zhode. Je to vtedy, ak poznáme výšku pravidelného mesačného alebo kvartálneho nákladu, a pritom dodávateľ neplánuje cenovú úpravu tohto typu nákladu v sledovanom období. Takýmto typom nákladu môže byť napríklad externá služba technika BOZP, ktorý je náš známy, a neplánuje cenu meniť.
Pri mesačnej analýze hospodárenia sa zameriavame tak na výnosy, ako aj na náklady.