Osvedčujú sa nám mikroformáty rozvoja
Ako je to u nás, čo očakáva dnešný zamestnanec?
Zdá sa mi, že čoraz viac sa ukazujú rozdiely medzi rôznymi generáciami – X, Y, Z, či najnovšie Alfa. Zamestnanci vekom a skúsenosťami najmladších ročníkov majú priority už niekde úplne inde. Tieto generácie si strážia svoj súkromný čas a osobné aktivity a záujmy majú v priorite. Menej často napríklad vidieť ochotu zostať sami od seba dlhšie, ak to treba. Hlbší záujem o prácu a zlepšovanie výsledkov sú zriedkavejšie a zároveň o to vzácnejšie. Skúsenejší zamestnanci, ktorí si prinášajú profesijné know-how spred – povedzme – 20 rokov (hoci ich po covide zostalo v hoteliersve a gastronómii veľmi málo), ešte majú proaktívnejšie návyky, vedia postupy, ako robiť veci správne.
Dnes si k najmladším generáciám hľadáme cestu, aby sme vedeli dosahovať dobré výsledky a odovzdávať skúsenosti bez toho, aby to cítili ako tlak. Najviac sa nám osvedčujú mikroformáty školení a rozvoja, ktoré si možno častejšie zopakujeme, aby sme dosiahli cieľ. Napríklad si pred raňajkami zopakujeme, že je treba pozdraviť hosťa, keď prichádza, aby sme to boli my, kto pozdraví prvý. A tiež aby sme boli prví, kto ho pozdraví a poďakuje sa, keď hosť odchádza, popraje mu pekný deň. Nie že by sme si to my radi nevypočuli, ale chceme, aby predovšetkým hosť odchádzal s čo najlepším zážitkom.
V branži chýbajú tisícky zamestnancov, ako ste na tom v hoteli Sheraton?
V tomto momente máme relatívne stabilný stav, aj keď prirodzená fluktuácia v zatiaľ zvládnuteľnom rozsahu prebieha neustále. Máme výhodu v tom, že v rámci skupiny hotelov BHP dokážeme využívať synergie v zdieľaní talentov a tiež ponuky príležitostí pre profesný rast. Keď sa zjaví príležitosť, dokážme flexibilne ponúknuť príležitosť tým kolegom, ktorí majú potenciál aj želanie rásť, rozvíjať sa a vieme ich obsadzovať do pozícií s väčšou zodpovednosťou. Čo sa týka hľadania nových zamestnancov, naša situácia je rovnaká ako na celkovom trhu. Najviac chýbajúce sú pozície kuchárov, v obsluhe a na recepcii, ktorá má na obsadenie vyššie nároky – jazykové znalosti, práca s rezervačnými systémami… Na týchto pozíciách je fluktuácia najvyššia a najčastejšie ich obsadzujú mladšie ročníky. Ľudia na týchto pozíciách sa ešte hľadajú, hľadajú čo by chceli robiť, v čom by chceli pokračovať a rozvíjať sa.