Čo môžu urobiť, aby sa nepokazili rodinné vzťahy?
Riešenia by mali predchádzať problémom ešte pred ich vznikom, preto jednoznačne odporúčam rodinným firmám založiť si rodinnú radu.
Ako má vyzerať?
Rodinná rada sa vo firme veľmi podobá správnej rade. Ja odporúčam, aby jej členmi boli len priami členovia primárnej rodiny – teda rodičia a deti, aktívni aj neaktívni členovia, ale už nie zaťovia a nevesty. Keďže na Slovensku je prvá generačná výmena, odporúčam len jadro rodiny. Vo svete prevažuje trend, kedy sa aj zaťovia a nevesty, ktorí pracujú v biznise, ako aj bratranci, sesternice prizývajú do firmy a sú súčasťou rodinných rád, ale tam hovoríme o druhej-tretej generačnej výmene, čo je iný proces.
My sme vydali knihu „Generačná výmena krok za krokom“, kde sa opisuje aj to, ako takáto rodinná rada funguje. Napríklad sa určí, kto ju bude viesť a aké sú jeho práva. Ako sa udržiava nekonfliktný stav firmy, pričom každý má právo vyjadriť svoj názor bez toho, aby ho iný rodinný príslušník hodnotil a kritizoval. Je päť hlavných oblastí, ktoré by firmy mali mať v procese generačnej výmeny nastavené –vedomosti, moc, majetok, hodnoty a vízia. Zároveň by mala mať rodinná firma stanovené kroky, podľa ktorých budú pri generačnej výmene ako rodina fungovať. Zakladatelia aj nástupcovia musia nájsť porozumenie, ako mladšia generácia bude viesť firmu, aby sa s tým staršia generácia vnútorne stotožnila.
V čom firmy najčastejšie narážajú?
Úplne prvé sú vedomosti. Majiteľ síce tvrdí, že chce firmu odovzdať, ale koná inak. Nedochádza tu k riadenému odovzdávaniu vedomostí, stratégie, majiteľ naráža na to, že si nevie nájsť a vyčleniť čas pre nástupcu. A tak sa proces ťahá. Členovia rodiny sa musia dohodnúť na spoločnej stratégii, urobiť audit, aby staršia aj mladšia generácia komunikovali, ako vidia firmu – marketing, HR, ekonomiku a podobne. Aj dobre zorganizované a naplánované nástupníctvo chce svoj čas, v priemere 3 až 4 roky.