Používaním tejto stránky vyjadrujete súhlas so Zásadami ochrany osobných údajov.
Súhlasím
HotelierHotelierHotelier
Oznámenie Zobraziť viac
Font ResizerAa
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Hotely
    HotelyZobraziť viac
    Juraj Marko: Bratislavu čaká výrazný nárast ubytovacích kapacít
    12. mája 2025
    Thermal Šírava Spa Resort – termálne srdce Zemplína
    9. mája 2025
    V hoteli na brehu Štrbského plesa privítajú jar aj nové tváre
    24. apríla 2025
    Swissôtel Damian Jasna
    Swissôtel Damian Jasna prináša na Slovensko švajčiarsku pohostinnosť
    27. marca 2025
    Hotel ACADEMIA
    Hotel ACADEMIA: Ikona Tatier, ktorá spája vedu, pohodlie a harmóniu s prírodou
    13. marca 2025
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
    Zo svetaZobraziť viac
    Svetová výstava v Osake: Akú má návštevnosť slovenská expozícia?
    3. mája 2025
    SVETOVÁ VÝSTAVA V JAPONSKU: Slovenskí vinári sa úspešne odprezentovali
    30. apríla 2025
    EXPO 2025: Slovenská expozícia v Osake otvorila svoje brány
    14. apríla 2025
    Zábava na snehu pokračuje! Na ľadovci lyžujete do mája
    9. marca 2025
    Top 10 hotel openings 2025
    9. februára 2025
  • O nás
Čítanie: Naozaj sa najhoršie podniká s rodinou?
Zdieľať
Font ResizerAa
HotelierHotelier
Hľadať
  • Domov
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Hotely
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
  • O nás
  • Záložky
    • Prispôsobte záujmy
    • Moje záložky
Máte existujúci účet? Prihlásiť sa
Nasleduj nás
Erika Matwij
Hotelier > Osobnosti > Rozhovory > Naozaj sa najhoršie podniká s rodinou?
Rozhovory

Naozaj sa najhoršie podniká s rodinou?

Lea Lisá
Lea Lisá
Uverejnené: 25. mája 2023
8 min. čítania
Erika Matwij
Zdieľať

Čo môžu urobiť, aby sa nepokazili rodinné vzťahy?

Riešenia by mali predchádzať problémom ešte pred ich vznikom, preto jednoznačne odporúčam rodinným firmám založiť si rodinnú radu.

- Inzercia-
Ad image

Ako má vyzerať?

Rodinná rada sa vo firme veľmi podobá správnej rade. Ja odporúčam, aby jej členmi boli len priami členovia primárnej rodiny – teda rodičia a deti, aktívni aj neaktívni členovia, ale už nie zaťovia a nevesty. Keďže na Slovensku je prvá generačná výmena, odporúčam len jadro rodiny. Vo svete prevažuje trend, kedy sa aj zaťovia a nevesty, ktorí pracujú v biznise, ako aj bratranci, sesternice prizývajú do firmy a sú súčasťou rodinných rád, ale tam hovoríme o druhej-tretej generačnej výmene, čo je iný proces.

My sme vydali knihu „Generačná výmena krok za krokom“, kde sa opisuje aj to, ako takáto rodinná rada funguje. Napríklad sa určí, kto ju bude viesť a aké sú jeho práva. Ako sa udržiava nekonfliktný stav firmy, pričom každý má právo vyjadriť svoj názor bez toho, aby ho iný rodinný príslušník hodnotil a kritizoval. Je päť hlavných oblastí, ktoré by firmy mali mať v procese generačnej výmeny nastavené –vedomosti, moc, majetok, hodnoty a vízia. Zároveň by mala mať rodinná firma stanovené kroky, podľa ktorých budú pri generačnej výmene ako rodina fungovať. Zakladatelia aj nástupcovia musia nájsť porozumenie, ako mladšia generácia bude viesť firmu, aby sa s tým staršia generácia vnútorne stotožnila.

- Inzercia -
Ad image

V čom firmy najčastejšie narážajú?

Úplne prvé sú vedomosti. Majiteľ síce tvrdí, že chce firmu odovzdať, ale koná inak. Nedochádza tu k riadenému odovzdávaniu vedomostí, stratégie, majiteľ naráža na to, že si nevie nájsť a vyčleniť čas pre nástupcu. A tak sa proces ťahá. Členovia rodiny sa musia dohodnúť na spoločnej stratégii, urobiť audit, aby staršia aj mladšia generácia komunikovali, ako vidia firmu – marketing, HR, ekonomiku a podobne. Aj dobre zorganizované a naplánované nástupníctvo chce svoj čas, v priemere 3 až 4 roky.

Predchádzajúca stránka123Nasledujúca stránka

Mohlo by sa vám páčiť

Otvorený deň na prestížnej švajčiarskej univerzite Les Roches
Katarína Lukáčová, Effective hotel management: Obchodná stratégia je v hoteli rovnako dôležitá ako ľudia
Richard Blaško, F & B manažér Hotela Sheraton Bratislava: Vždy čakáme aj nečakané
Jaroslav Kubaľa: Rád nechám ľudí „zahviezdiť“
Juraj Marko: Nachádzame cesty, ako napredovať
OZNAČENÉ:Rodinné podnikanie
Zdieľajte tento článok
Facebook Twitter E-mail Tlačiť
Autor:Lea Lisá
Autorka je externá spolupracovníčka redakcie.
Predchádzajúci článok Petícia za spravodlivú DPH
Nasledujúci článok Bešeňová Liptov pestrý ako vlkolínske domy
Nekomentované

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

Najčítanejšie za posldných 7 dní

Pozvánka

Revolúcia v prístupe k hotelierstvu – prichádza HORECA KONFERENCIA 2025

PR
PR
12. mája 2025
Juraj Marko: Bratislavu čaká výrazný nárast ubytovacích kapacít
Norbert Longauer: Krízový manažment je umenie navigácie v búrke
Praktická maturita V.C v znamení Art of Taste
Thermal Šírava Spa Resort – termálne srdce Zemplína
- Inzercia-
Ad image

Sledujte nás

Nájdete nás na sociálnych sieťach
2.3k Páči sa mi to
2.1k Pin
1.3k Sledovať
454 Odoberať

Kategórie článkov

  • Aktuality
  • Téma
  • Rozhovory
  • Hotely
  • Gastro
  • Zo sveta

Odber newslettra

Prihláste a na odber noviniek
a dostávajte dvakrát mesačne naše najnovšie články či tipy!

Nájdete nás na

  • O nás
  • Kontaktujte nás24/7
  • Inzerujte u násAKCIA
  • Media kitAKCIA
  • Zásady ochrany osobných údajov
© Hotelier 2023. Všetky práva vyhradené. Stránky vytvorené firmou beVisible s.r.o.
Vitaj späť

Prihlásiť sa do svojho konta