Keď adepta na nové miesto až tak dobre osobne nepoznáte, je rozhodne dobré s ním hovoriť. Obetovať mu aspoň pol dňa, preberať s ním rôzne situácie. Zistiť, ako by reagoval a riadil daný úsek, aby ste poznali jeho názory. Zistiť, čo sa mu v prevádzke páčilo a čo nepáčilo. Ako by zamestnancom komunikoval to, či ono. Zisťujte, či na to má, sledujte jeho reakcie. Nezabudnite však, že hľadáte potenciál.
Nečakajte dokonalosť, ani hotového manažéra, lebo ním nie je. Na to ste tu vy, aby ste ho z neho spravili.
Opäť príklad z praxe
Mala som tréning v istom hoteli, najskôr obslužný personál a potom manažment. Obslužný personál absolvoval tréning bez problémov. Tréning manažérov bol taký náročný, až som z toho po dvoch dňoch ochorela. Lebo manažéri boli absolútne rezistentní voči akýmkoľvek zmenám.
Neboli ochotní robiť nič, čo som od nich chcela. „Načo nám to bude? Aké opisy činností? My to nepotrebujeme, my vieme, čo máme robiť!“ Oni skrátka nechceli. Navrhla som majiteľke zmeniť organizačnú štruktúru a vymenovať jedného z manažérov riaditeľom. Majiteľka akceptovala môj návrh, novovymenovaný riaditeľ sa mi poďakoval.
Mal na túto pozíciu predpoklady, ale potreboval dlhodobý tréning a mentoring, lebo bez rozvoja manažérskych zručností sa nemohol pohnúť ďalej. Dohodli sme sa na postupe a našich následných stretnutiach. Urobila som mu plán, ako by mal v nasledujúcich mesiacoch postupovať pri vedení zamestnancov, aby prácu na novej pozícii zvládol. No on za mnou nikdy viac neprišiel. Odporučený tréning ignoroval.
V prevádzke medzi vedúcimi smien – vrchných čašníkov – nastala situácia, ktorú vôbec nezvládali. Jeden sa začal správať nadradene, druhý nevedel delegovať úlohy a tak robil všetko za kolegov. Nakoniec ostatní nezvládli tento chaos a tím sa rozpadol. Ľudia poodchádzali. Riaditeľ to nezvládol, bál sa ľuďom povedať negatívnu spätnú väzbu a čo majú urobiť, lebo bol s nimi kamarát. Dopadlo to tak, že po pol roku si majiteľka opäť sadla na riaditeľskú stoličku a degradovaný riaditeľ odišiel.
Bolo mi jasné od začiatku, že ak manažéri nezmenia svoj odpor k akejkoľvek zmene, tak to nedopadne dobre. Pritom zamestnanci na výkonných pozíciách boli šikovní, pracovití a lojálni, len bolo treba urobiť pár zmien. Keď sa chcete niekam posunúť, je dobré dôverovať ľuďom, ktorých si vyberiete, aby vám pomohli. Lebo pomôcť sa dá len tomu, kto chce. Že to chce majiteľ, to je málo. Musia chcieť aj jeho zamestnanci. Ja mám tiež mentora. Takisto musím najprv stráviť to, čo mi povie… Ale viem, že mi chce dobre, a tak to rešpektujem.
Podarilo sa vám vybrať toho správneho človeka na post manažéra? Gratulujeme! No dobrým výberom sa vaša práca ani zďaleka nekončí… Čo ďalej sa dozviete v ďalšej časti seriálu o „výchove“ manažérov.