V dňoch 12. – 14. mája sa uskutoční najväčšie stretnutie profesionálov a manažérov v sektore gastra, hotelierstva a cestovného ruchu na Slovensku, ktoré organizuje Asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS). 29. ročník konferencie v novom šate a formáte prináša viacero noviniek. Ponúka príležitosť nielen pre odborníkov na zdieľanie skúseností, ale aj pre podnikateľov, ktorí chcú získať praktické nástroje a inšpiráciu pre svoj ďalší rast. Aké kľúčové trendy a výzvy čakajú sektor HORECA v najbližších rokoch? Pýtali sme sa programovej riaditeľky HORECA Konferencie a členky Prezídia AHRS, Lucie Arbetovej.

Otázky:
- Lucia, HORECA Konferencia je najprestížnejšie podujatie v sektore gastra, hotelierstva a cestovného ruchu na Slovensku. Tento ročník je však v mnohých ohľadoch špeciálny a prináša viacero noviniek. Čo všetko prináša vynovený koncept a na čo sa môžu účastníci tešiť?
Tento ročník HORECA Konferencie sme sa, najmä koncepčne, pokúsili vystavať s ľuďmi v centre pozornosti. Nie žeby sme po minulé roky na ľudí zabúdali… Pri šialenom tempe, akým napreduje digitalizácia a novinky v sektore sa nám však zdalo, že sme pozabudli využiť to, čoho tam vždy bola a bude plná sála – skúsenosti samotných vedúcich pracovníkov. Pri zostavovaní programu sme sa tentokrát rozhodli využiť predovšetkým potenciál, ktorý poskytujú roky skúseností našich členov. Každý z nás zápasí s rovnakými problémami. Prečo teda nevyužiť skúsenosti tých úspešných, zvlášť, keď sa o ne vedia podeliť jazykom, ktorému rozumie každý v sále. Hlavnú tohtoročnú novinku predstavujú sprievodné workshopy, ktoré sú už v cene vstupenky. Na workshopoch, na ktoré sa môžu záujemci prihlásiť už pri zakúpení vstupenky, si budú môcť účastníci prakticky vyskúšať mnohé z noviniek, o ktorých sa na konferencii bude hovoriť. Sme veľmi radi, že sa nám na konferenciu podarilo získať silného hlavného mediálneho partnera, televíziu TA3. Bude, okrem iného, zabezpečovať priame vstupy z konferencie a zvýši tým viditeľnosť nielen podujatia, ale aj jednotlivých vystavovateľov.
- Pre koho je konferencia určená? Kedy a kde sa uskutoční?
HORECA Konferencia je určená pre všetkých zástupcov HORECA sektora, členov AHRS, ale aj tých, ktorí sa zaujímajú o dianie v sektore a ešte sa členmi nestali. Stretnutie prebehne 12. – 14. 5. 2025. Hostiť nás bude Swissôtel Damian Jasna, v Demänovskej doline.
- Tak ako každý rok, program HORECA Konferencie sa sústredí na aktuálne trendy a výzvy, ktorým čelí HORECA sektor. Aké témy budú kľúčové a čo si účastníci môžu odniesť z diskusií?
Jedným z hlavých motívov, ktorý sa nesie celým programovým plánom HORECA Konferencie sú samozrejme inovácie, ktoré napredujú míľovými krokmi. Pokúsime sa však primárne preskúmať nakoľko sa dajú skĺbiť s našimi tradíciami a najmä, ako ich vieme prakticky pretaviť do každodennej prevádzky a zjednodušiť tak každodenný život v nej. Budeme sa baviť o vzťahu kvality a kvantity, využití ľudského potenciálu v čase AI. V spolupráci s viacerými partnermi sa opäť, tentokrát aj s niekoľkými workshopmi porozprávame o revenue manažmente. Máme pripravený silný panel o digitálnom marketingu s účasťou priekopníkov v tomto odbore na Slovensku, ale aj VIP panel, kde budú stakeholderi cestovného ruchu na Slovensku diskutovať o víziách HORECA sektoru na najbližšie desaťročie. Skrátka témy, ktoré sú aktuálne, a veľa sa o nich hovorí, ale aj tie, na ktoré sa občas hľadí ako na také „popolušky“ nášho odvetvia.
- Medzi diskusnými témami sa objavuje aj rovnováha medzi kvalitou a kvantitou. Aké konkrétne rady alebo nástroje ponúknu odborníci účastníkom konferencie, aby sa s touto výzvou vysporiadali?
Skvelé na tejto konferencii je, že sme panely zostavovali tak, aby v nich našlo čo najviac účastníkov. Oslovili sme odborníkov zo Slovenska, ale aj zo zahraničia, aby boli diskusie čo „najfarebnejšie“. Konkrétne v paneli o kvalite a kvantite budeme mať zástupkyne veľkých sieťových aj menších nezávislých hotelov, slovo dostane frančízant McDonaldu, aj kuchár s Michelinovej reštaurácie… Sama som zvedavá, čo tento panel prinesie. Potenciál diskutujúcich však sľubuje konkrétne príklady a riešenia, ktoré môžu inšpirovať každého v sále.
- S ohľadom na stále väčší vplyv technológií na oblasť HORECA, akú úlohu budú zohrávať inovácie, ako napríklad umelá inteligencia, v sektore? A ako zabezpečiť, že technológie neoslabia osobný prístup k zákazníkovi?
Všetci, ktorí pracujeme v HORECA sektore sme si vedomí tejto výzvy. Na konferencii sme témam človeka vs AI venovali až dva diskusné panely. Jeden bude zameraný čisto na revenue manažment a využitie AI v každodennom živote. Aj v tomto paneli sa na tému pozrieme z viacerých uhlov. Okrem zástupcov spoločností ponúkajúcich tieto riešenia v paneli dostane slovo aj skúsený hotelový revenue manažér, ktorý bude praktickým „zrkadlom“, bude vedieť hovoriť z pohľadu ľudí v sále a podeliť sa o praktické skúsenosti. Oblasti digitálneho marketingu sme venovali celý diskusný panel. Priekopníci digitálneho marketingu na Slovensku v ňom budú diskutovať so zástupkyňou hotela, ktorý má na sociálnych sieťach silnú prezentáciu, ale i s fotografom, ktorý vie poradiť ako urobiť fotky, ktoré zaujmú.

- Ako HORECA Konferencia 2025 podporí diskusiu o budúcnosti zamestnanosti v sektore? Aké riešenia sa budú hľadať pre prilákanie a udržanie kvalifikovaných zamestnancov?
Tomuto bude venovaný druhý panel o samotnom ľudskom potenciáli v dobách umelej inteligencie. Pozrieme sa, či v čase AI hľadáme ľudí so zručnosťami, alebo nám záleží hlavne na prístupe. Aj do tohto panelu sa nám podarilo získať veľmi rôznorodé zastúpenie, od HR a HR Marketing špecialistov, ktorí sa budú vedieť vyjadriť k situácii v HR na Slovensku, o využití sociálnych médií na nábor zamestnancov a branding zamestnávateľa. Zaujímavý pohľad určite ponúkne tréningová manažérka, ktorá školí hotelový personál vo viacerých krajinách strednej Európy, alebo zástupca IT sféry, spolupracujúci so sektorom. Aj v tomto paneli bude mať, samozrejme, miesto riaditeľ hotela. Ten bude môcť povedať, ako všetky poučky a teórie fungujú v praxi.
- Tento rok bude tiež vyhlásenie ocenení HORECA HVIEZDY 2024. Aký význam majú tieto ocenenia pre slovenský gastrobiznis a hotelierstvo, a čo môžeme očakávať od víťazov?
Ocenenia HORECA HVIEZDY vyhlásime vo viacerých kategóriách. Tri z kategórií bude hodnotiť odborná porota, ďalšie tri sme nechali na hlasovaní širšej verejnosti. Našim zámerom je hlavne založiť tradíciu, ktorá by každoročne umožnila hotelierom overiť si, či je ich koncept tým, čo ich zákazníci potrebujú a oceňujú. A my im za to s radosťou odovzdáme extra HVIEZDY… Veríme, že súťaž bude mať o pár rokov taký cveng, že HORECA HVIEZDY, hrdo vystavené na recepcii hotela budú pre každého návštevníka známkou kvality. Koniec koncov, ktorý hotelier by nechcel hviezdičky navyše, však? 😉
- Po náročných rokoch pandémie a obmedzení je tento ročník konferencie ešte dôležitejší. Ako vidíte budúcnosť HORECA sektora na Slovensku a aké sú najväčšie výzvy, pred ktorými bude stáť?
Budúcnosť HORECA sektora je celkovo úzko previazaná s budúcnosťou služieb. Dlhodobo je jednou z najväčších výziev v odvetví nájsť kvalitných zamestnancov na všetky, nielen manažérske pozície. Neustále zvyšovanie odvodového zaťaženia je v našich, často nonstop, prevádzkach veľkým problémom. Mnohokrát nám neumožňuje uspokojiť finančné požiadavky adeptov na prácu v HORECA sektore. Na Slovensku je dlhodobo veľký nedostatok pracovníkov v našej brandži a školy jednoducho nedokážu vyprodukovať dostatok kvalitných pracovníkov. Školy sa nám snažia vyjsť v ústrety a s veľa z nich máme skvelú spoluprácu. Školské osnovy sú však veľakrát zastaralé a veľa mladých ľudí sa ani netají tým, že na hotelovú školu išli len aby mali nejaké vzdelanie, ale neplánujú v sektore ostať. V praxi to znamená, že si často musíme ľudí nielen nájsť, ale aj vzdelávať a vychovávať, čo je popri prevádzke naozaj veľká výzva. Okrem už spomínanej digitalizácii a inováciách idúcich ruka v ruke s očakávaniami našich hostí sa nám stále silnejšie ozýva aj téme udržateľnosti. Dnes je totiž pre veľa našich klientov natoľko dôležitá, že sú to veľakrát práve environmentálne aktivity prevádzky, ktoré rozhodnú, či si klient vyberie ten ktorý hotel.
- Na konferencii sa môžeme tešiť aj na interaktívne workshopy a školenia. Aký je hlavný cieľ týchto aktivít a na čo sa workshopy sústredia?
Workshopy, ktoré sme pre účastníkov tento rok pripravili, predstavujú asi najväčšiu pridanú hodnotu tohtoročnej HORECA Konferencie. Každý z nich má obmedzený počet účastníkov, aby sa udržala možnosť interaktívnej spolupráce. Každý z nich bol vytváraný tak, aby si tému účastníci vyskúšali na „vlastnej koži“. Či už pôjde o simulácie „revenue manažment“ systémov, kde si v dvoch workshopoch budú môcť reálne porovnať, aké tržby sú schopní dosiahnuť vlastnými rozhodnutiami, verzus tržby, kde ceny a taktiku vytvárajú revenue systémy a AI. Alebo workshop o kybernetickej bezpečnosti, kde im odborník nielen ukáže ako jednoducho dnes môže dôjsť k úniku dát, ale aj spôsoby, ako sa chrániť a na čo dávať pozor. Pripravili sme interaktívny workshop o možnostiach využitia LinkedInu v praxi, kde si každý bude môcť skúsiť, ako zvýšiť dosah a marketingovú hodnotu svojich príspevkov. V neposlednom rade je to workshop o modernom houskeepingu. Pripravila ho pre nás autorka knihy, ktorú už dnes mnoho českých hotelov využíva ako učebnicu pre svojich zamestnancov.
- Ak by ste čitateľom mali priblížiť najväčšie lákadlo tohto ročníka, čo to za vás osobne je?
Za mňa osobne je najväčším lákadlom to, že sme vystavali program, ktorý pracuje s potenciálom a skúsenosťami samotných členov. Nebude to iba prednáška za prednáškou, ale reálne rozhovory odborníkov, ktorí danými problematikami žijú a vedia poradiť. Reálne príbehy a skúsenosti reálnych ľudí z brandže, ktoré sa môžu stať reálnou pomocou pre každého v sále.
- Ako sa dá na konferenciu registrovať?
Aj v tomto sme sa rozhodli „walk the walk“ a pretavili sme do praxe veľa z poznatkov a prednášok minulých ročníkov. Konferencia má svoj vlastný web www.horecakonferencia.sk, ktorý je plne interaktívny a záujemci sa môžu priamo cez web prihlásiť, vybrať si workshop a systém im automaticky vygeneruje nielen vstupy a pripomienky do ich pracovných kalendárov, ale napríklad aj faktúry. Všetko na jednom mieste a všetko plne v réžii kupujúceho. Stránka je určená aj záujemcom o vystavovanie. Okrem informácií a cenníka tam nájdu mapu s vyznačenými zónami, v ktorých si môžu rezervovať miesto. Tento proces je taktiež plne automatizovaný a záujemcov prevedie procesom od rezervácie až po vystavenie faktúry.

- Na záver, čo by ste odkázali tým, ktorí sa ešte nerozhodli zúčastniť konferencie? Aký význam má byť súčasťou tohto podujatia pre každého profesionála v oblasti hotelierstva, gastronómie a cestovného ruchu?
HORECA Konferencia je dlhodobo podujatím, ktoré spája profesionálov z našej brandže. Tento rok ponúkame účastníkom nielen, už tradičnú, možnosť zoznámiť sa s novinkami, ale aj platformu, kde si budú môcť aj navzájom odovzdať skúsenosti a naučiť sa niečo aj jeden od druhého. Na riaditeľov a prevádzkovateľov hotelov a reštaurácií sa dlhodobo kladú vysoké nároky „zhora aj zdola“. Veľakrát sa zdá, že sa na nich, popri tej sústavnej snahe o zlepšovanie, trošku zabudlo a nikoho nezaujíma ako to majú zvládať… Toto chceme zmeniť. Potenciál, ktorý sa dlhodobo stretáva v našich konferenčných miestnostiach by bola obrovská škoda nevyužiť a presne o tento rozmer sme sa pokúsili našu platformu rozšíriť. Stále sa môžeme jeden od druhého učiť. Nie je nutné, aby sme všetci bolestne prechádzali skúškami, ktoré už niekto zvládol a je ochotný sa s nami o svoju skúsenosť podeliť. Verím, že sa to stretne s rovnakým nadšením s akým sme koncept pripravovali a už teraz sa na všetkých tešíme!