Na najväčšom odbornom stretnutí hotelierov na Slovensku, HORECA Konferencii, ktorú každoročne organizuje Asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS) sa stretli kľúčoví stakeholderi v oblasti cestovného ruchu, zástupcovia rezortu cestovného ruchu a zamestnávatelia, aby spoločne hľadali riešenia na aktuálne výzvy, ktorým HoReCa sektor čelí. Diskutovali o nevyhnutnej transformácii hotelov, reštaurácií a ďalších poskytovateľov služieb v reakcii na tlak globálnych technologických platforiem, rastúce očakávania spotrebiteľov v oblasti udržateľnosti a prichádzajúce legislatívne zmeny na národnej aj európskej úrovni.
Transformácia ako strategická príležitosť
Viac ako 99 % subjektov v HoReCa sektore na Slovensku tvoria malé a stredné podniky (SME). Tie dnes čelia nielen globálnej konkurencii a dominancii medzinárodných platforiem, ale zároveň aj tlaku na udržateľnosť a znižovanie negatívneho dopadu na životné prostredie, miestne komunity a kultúrne dedičstvo. „Transformácia, ktorá je pred nami, nie je len nevyhnutná, ale aj strategická príležitosť. Sektor potrebuje jasné smerovanie a nástroje, ktoré mu pomôžu adaptovať sa na nové podmienky a zároveň si zachovať svoju konkurencieschopnosť,“ vysvetľuje Marek Harbuľák, prezident AHRS.
Udržateľný turizmus
Jedným z hlavných výstupov diskusie stakeholderov bola požiadavka na schválenie Stratégie na podporu udržateľného cestovného ruchu do roku 2035. Tá má stanoviť konkrétne ciele pre Slovensko v súlade s európskymi prioritami, ako aj nástroje podpory, ktoré pomôžu regiónom a poskytovateľom služieb nielen zvládnuť transformáciu, ale aj využiť príležitosti, ktoré so sebou prináša. „Cestovný ruch má dnes k dispozícii viacero nových nástrojov, od podpory prostredníctvom Slovakia Travel až po zvýšené financovanie destinačného manažmentu. Očakávame, že Fond na podporu cestovného ruchu stanoví svoje priority v súlade s pripravovanou stratégiou a potrebami regiónov,“ dopĺňa Harbuľák.
Účastníci HORECA Konferencie sa zhodli na potrebe zamerať sa aj na organizovaný príjazdový cestovný ruch z nových trhov s rastúcim potenciálom, kde kľúčovú rolu zohráva práve národná agentúra Slovakia Travel. „Na propagácii Slovenska na zahraničných trhoch pracujeme aktívne a systematicky. V najbližších mesiacoch sa s tímom zameriame na Nemecko, Veľkú Britániu, Írsko, severské krajiny, Izrael a Blízky východ. Teší nás aj rastúci záujem zo Severnej Ameriky. Slovensko propagujeme na veľtrhoch a výstavách – najbližšie vo Frankfurte. Významnou platformou je pre nás Discover Central Europe, zameraná na vzdialené trhy. Nedávno sme sa napríklad predstavili v saudskoarabskom Rijáde, kde o Slovensko prejavila záujem stovka touroperátorov. Intenzívne pracujeme aj na Svetovej výstave v japonskej Osake. Napomáha propagovať Slovensko a rovnako otvára podnikateľské príležitosti,“ hovorí Zuzana Eliášová, hovorkyňa SLOVAKIA TRAVEL.

Hotelstars Union
Jednou z kľúčových tém diskusie bolo aj zavedenie jednotnej európskej klasifikácie ubytovacích zariadení. Hotelstars Union už úspešne funguje v mnohých krajinách Európskej únie (EÚ). Zavedenie jednotného štandardu aj na Slovensku môže podľa zástupcov HoReCa sektora pomôcť lepšej orientácii spotrebiteľov a zvýšeniu dôvery zahraničných návštevníkov. „Aby bol slovenský cestovný ruch konkurencieschopný, musíme zjednotiť a profesionalizovať naše štandardy. Hotelstars Union predstavuje rámec, ktorý vychádza z potrieb spotrebiteľa. Požiadali sme ministerstvo o aktívnu a urýchlenú spoluprácu na legislatívnych krokoch potrebných pre jeho zavedenie,“ podotýka Marek Harbuľák, prezident AHRS. S tým súhlasí aj ministerstvo cestovného ruchu.

„Sektor HoReCa je jedným z najdynamickejších odvetví, ktoré tvorí neoddeliteľnú súčasť nášho cestovného ruchu. Je vizitkou našej krajiny pre domácich aj zahraničných návštevníkov. Ministerstvo cestovného ruchu a športu si plne uvedomuje túto dôležitosť. Vníma celý sektor ako strategického partnera pri budovaní atraktívnej a konkurencieschopnej destinácie. Je to živý organizmus, ktorý citlivo reaguje na zmeny. Zároveň však v sebe nesie veľký potenciál – v raste, zamestnanosti aj v propagácii Slovenska doma i vo svete,“ konštatuje minister cestovného ruchu a športu SR, Rudolf Huliak.

Zelená a digitálna transformácia
AHRS sa zároveň hlási k vedúcej úlohe pri navrhovaní a implementácii opatrení na zelenú a digitálnu transformáciu cestovného ruchu. Je pripravená byť odborným partnerom pre štátne inštitúcie, ako aj garantom kvality a udržateľnosti. A to tak vo vzťahu k spotrebiteľom, ako aj podnikateľom v sektore HoReCa.
Zástupcovia štátu, zamestnávatelia združení v AHRS, ako aj ďalší zúčastnení odborníci sa zhodli, že ďalší rozvoj odvetvia si vyžaduje posilňovanie sociálneho dialógu, systematickú spoluprácu a otvorenú komunikáciu. Zdôraznili potrebu spoločného hľadania riešení, ktoré budú reflektovať na reálne potreby sektora a zároveň prispievať k jeho udržateľnému rastu. Všetky zúčastnené strany potvrdili vôľu pokračovať v pozitívne nastavenej spolupráci ako základe úspešnej transformácie slovenského cestovného ruchu. „Sme presvedčení, že len pravidelným dialógom a spoluprácou medzi štátom, odbornými inštitúciami a podnikateľmi dokážeme vytvárať stabilné a predvídateľné prostredie pre rozvoj cestovného ruchu. Potrebujeme spoločnú konzistentnú víziu a konkrétne kroky, ktoré zabezpečia, že Slovensko bude modernou, udržateľnou a konkurencieschopnou destináciou,“ uzatvára prezident AHRS, Marek Harbuľák.
