Jedným z aktuálnych trendov v cestovaní je outdoor vo všetkých svojich podobách. Okrem jednotlivých subjektov na tento trend reagujú aj národné agentúry pre cestovný ruch.
Zaujímavým spôsobom ho poňala národná destinačná kampaň jedného zo severských štátov, ktorý sa propaguje ako „Jedlá krajina“. Cieľom stolov umiestnených na viacerých miestach v najkrajších zákutiach krajiny je vzbudiť záujem a zvedavosť o zážitky z prírody a pravé švédske chute.
„Jedlá krajina“
Kampaň je iniciatívou národnej agentúry pre cestovný ruch Švédska Visit Sweden. Jeho základom je gastronomický zážitok založený na ingredienciách nájdených voľne v prírode pripravených spôsobom DIY (do it yourself – urob si sám). Návrhy jedálneho lístka vytvoreného z prírodnej špajzy sú vytvorené v spolupráci so štyrmi najlepšími švédskymi šéfkuchármi a inšpirované rozmanitou švédskou krajinou a striedaním ročných období. Projekt má nielen prilákať novú klientelu, ale aj motivovať ľudí, aby jedli zdravšie a lokálne potraviny.
Projekt s prírodnou kuchyňou je organizačne zastrešený a návštevníci nie sú ponechaní celkom na vlastné sily a schopnosti. Keďže voľná príroda dokonale simuluje prírodnú reštauráciu, stoly v celom Švédsku si môžete rezervovať.
Jedlo vždy lepšie chutí vonku
Hostia, ktorí nie sú naklonení vlastnému vareniu, majú možnosť participovať na príprave jedla inak – nazbierať so sprievodcom huby, chytiť rybu, alebo si len rezervovať špeciálne menu a stať sa pasívnym pozorovateľom v prírodnej kuchyni. Stolovať môžete v hlbokom lese, v hotelovom parku pod majestátnym dubom, na lúke, pri farme.
Objednať si môžete aj ďalšie služby, ako sú miestni sprievodcovia a kuchári, vybrať si druh miestnych produktov a dekoráciu stola, ktorá navodí špeciálnu atmosféru. Niekde ponúkajú aj dopravu, napríklad jazdu na psom záprahu alebo na kanoe.
Súčasťou rezervácie je kuchárska súprava obsahujúca všetky potrebné nástroje na prípravu jedla. K dispozícii sú aj ďalšie doplnky, ako napríklad váš osobný miestny sprievodca alebo kuchár, ako aj košík so surovinami na prípravu receptov pod holým nebom. Tak ako pri všetkom v prírode, ani tu nemôžu zaručiť, že konkrétne ingrediencie budú k dispozícii v deň vašej návštevy.
Aj hotelový stôl môže byť pod stromom
Na vlnu outdoorového trendu naskočili aj hotely, hoci sa môže zdať, že nič nemá k nemu ďalej ako hotel – indoor. Stufvenäs Country Hotel je dôkazom, že aj toto spojenie funguje. Pozýva hostí k výnimočnému stolu pod dubmi priamo pri trblietajúcom sa Kalmarskom prielive. Stôl nájdete kúsok od vidieckeho hotela Stufvenäs na malebnom a romantickom pozemku. Medzi vetrom ošľahanými borievkami a kvitnúcimi trnkovými kríkmi a len s oblohou nad hlavou sa hoteloví hostia usadia a vychutnajú si celkom iný zážitok. Taký, ktorý ponúka len exteriér – v sprievode morského vánku, spevu morských vtákov a šepotu trstiny.
A čo Slovensko?
Regióny Slovenska so svojou krásnou prírodou a širokospektrálnym kultúrnym dedičstvom má v trende outdooru obrovský potenciál. Trend často nevyžaduje veľké investície, iba skvelé nápady a vôľu ich realizovať, či už je to jedlo v prírode, alebo aj moderný glamping (glamour camping) a romantická noc v luxusnom stane, originálnom zrube, chalete či dokonca v štýlovom karavane mimo hotelového rezortu.
Okom skúseného hoteliera a marketéra Jara Rataja:
„Slovensko svojím potenciálom má čo ponúknuť, no veľmi dôležitá je v cestovnom ruchu spolupráca. Sám hotel neprežije, hosť potrebuje využívať produkty destinácie. Nájde ich vďaka spolupráci jednotlivých podnikateľov v regióne, ktorí sa budú prezentovať spolu, mať spoločný produkt, ktorý bude unikátny a jedinečný. Ním sa môže región prezentovať v rámci Slovenska, aj v rámci Európy. Jedným z trendov, ktorý nastal po covide, je koniec dumpingových cien leteckých spoločností, čiže našimi hosťami budú pre ľahšiu dostupnosť zväčša Európania, naši susedia. Trendom je ponúkať takéto služby aj ako individuálny hotel, v Rakúsku sa hotelier sám ponúka ako sprievodca, napríklad do Álp, kde má s hosťami zážitky z prírody, pripravujú spolu so šéfkuchárom jedlo z regionálnych ingrediencií, robia rôzne workshopy… To je tá emócia, ktorá prináša zážitok pre hosťa a rozhoduje.“
Text: Lea Lisá
Foto: Visitsweden.com a autorka