V branži chýbajú tisícky zamestnancov. Štandardné formy náboru dnes zjavne nefungujú. Víťazí ten, kto sa rýchlo zorientoval, je vynachádzavejší a originálnejší. Prinášame vám tipy na tri kreatívne stratégie, ktoré vám pomôžu „predať sa“ na trhu práce.
1. Open Day v krásnom prostredí
Ľudia, s ktorými sa vám v hoteli dobre pracuje, majú svojich kamarátov. Tí sú podobní ako oni, lebo väčšinou sa priatelíme s ľuďmi, ktorí sú nám podobní a zdieľame s nimi rovnaké hodnoty. Hotely v zahraničí raz za čas zorganizujú celodennú párty, akýsi Deň otvorených dverí, na ktorý si môžu zamestnanci zobrať jedného priateľa.
Zažijú tam príjemnú atmosféru, krásny hotel a chutné jedlo, o čom hovoria ďalej. Príde riaditeľ a HR manažér, hodnotia úspechy, chvália ich. V prípade vzbudeného záujmu človeka zavolajú na pohovor, alebo aj nie, ak sú už rozhodnutí, že majú o neho záujem. Vidíme aké má držanie tela, ako vystupuje, zistíme jeho talenty, schopnosti a prípadne ho nasmerujeme na konkrétny úsek hotela. Ak nový človek vydrží skúšobnú dobu, môže za neho zamestnanec, ktorý ho priviedol, dostať odmenu. Referal program je veľmi dôležitý.
2. Intenzívna spolupráca s hotelovými školami
Cieľom hotelových škôl je vychovávať zamestnancov pre cestovný ruch a špeciálne pre slovenský trh. Malo by to byť štandardné a samozrejmé, lebo nedáva zmysel, aby deti, ktoré študovali hotelovú školu, išli pracovať do celkom inej branže, alebo do zahraničia. Prirodzeným cieľom odborných škôl je zabezpečiť domáci pracovný trh. Čo môžeme urobiť pre to, aby táto spolupráca fungovala?
Účinnou formou sú odborné platformy, kde sa stretnú hotelieri so školami, prípadne aj so zástupcami regionálnych združení cestovného ruchu. Predstavitelia hotela navštívia hotelovú školu alebo strednú školu zameranú na služby a prezentujú sa študentom ako potenciálny zamestnávateľ, s tým, že sa orientujú na Employee Experience a nielen na hosťa.
Ďalšou formou môže byť tzv. Hospitality Fair, ktorý sa odohráva vo väčších priestoroch formou stánkov jednotlivých hotelov alebo hotelových skupín s programom, ktorý zaujme nielen študentov, ale aj rodičov. Návštevníci dostanú program a vyberú si, čo ich zaujíma. Prídu do stánku, kde nájdu krásne materiály o hoteli, ale zasa – nie je to len o materiáloch. Hotelier musí vedieť povedať mladým ľuďom, čo im ponúkajú, čo sa tu naučia a aké majú ďalšie možnosti rozvoja, nadchnúť ich. Pozvite ľudí aj z iných stredných škôl, aby prišli aj s rodičmi, lebo tí ich ešte v tomto veku ovplyvňujú a ukážte im možnosti práce vo vašom hoteli.
3. Zviditeľnenie sa v rôznych médiách
Dajte o sebe vedieť v médiách pre rôzne cieľové skupiny. Môžete napríklad osloviť človeka, ktorému by nenapadlo, že v hoteloch zamestnávajú aj ľudí mimo branže.
Skúste sa dostať do rádia v raňajších časoch, keď ľudia cestujú do práce a v aute počúvajú rádio. Rovnako zaujímavé sú raňajšie televízne programy, ktoré sledujú mamičky na materskej dovolenke, babičky. Hovorme o tom, čo ponúkame, prečo je u nás skvelé pracovať. Ľudia majú dnes k dispozícii množstvo informácií, jeden krátky spot sa rýchlo stratí.
Šírte o sebe informácie na sociálnych médiách, čo všetko u vás zamestnanec dostane a prečo je super u vás pracovať. Svet hotelov je atraktívny a ľudia naň reagujú – či už sú to nejaké úžasné jedlá, nové tipy, skvelé wellness centrá. Napíšme, že hľadáme niekoho do tímu, kto sa bude starať o tieto skvelé produkty, kohokoľvek, kto má vzťah k ľuďom a je otvorený práci v reštaurácii, nemusí mať na to vzdelanie, že berieme ľudí aj z iných stredných škôl. Pozvime ich aj s rodičmi, lebo tí ich ešte v tomto veku ovplyvňujú. Ľudia z iných odborov môžu byť skvelými kandidátmi. Osobnostné vlastnosti a postoj sú kľúčové, všetky technické zručnosti sa dajú naučiť.
Dovoľte mi podeliť sa o osobnú skúsenosť. Kedysi dávno sme mali v bývalom hoteli Forum v Bratislave ľudí, ktorí roky dochádzali každý deň vlakom hodinu z Trnavy, z Nového Mesta nad Váhom. Prečo? Lebo si dobre zarobili, robili v krásnom prostredí, v luxusnom hoteli.
Opäť je to o brande.