Používaním tejto stránky vyjadrujete súhlas so Zásadami ochrany osobných údajov.
Súhlasím
HotelierHotelierHotelier
Oznámenie Zobraziť viac
Font ResizerAa
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Hotely
    HotelyZobraziť viac
    Juraj Marko: Bratislavu čaká výrazný nárast ubytovacích kapacít
    12. mája 2025
    Thermal Šírava Spa Resort – termálne srdce Zemplína
    9. mája 2025
    V hoteli na brehu Štrbského plesa privítajú jar aj nové tváre
    24. apríla 2025
    Swissôtel Damian Jasna
    Swissôtel Damian Jasna prináša na Slovensko švajčiarsku pohostinnosť
    27. marca 2025
    Hotel ACADEMIA
    Hotel ACADEMIA: Ikona Tatier, ktorá spája vedu, pohodlie a harmóniu s prírodou
    13. marca 2025
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
    Zo svetaZobraziť viac
    Ženy menia pravidlá turizmu: dámske jazdy aj sólo výlety
    14. mája 2025
    Svetová výstava v Osake: Akú má návštevnosť slovenská expozícia?
    3. mája 2025
    SVETOVÁ VÝSTAVA V JAPONSKU: Slovenskí vinári sa úspešne odprezentovali
    30. apríla 2025
    EXPO 2025: Slovenská expozícia v Osake otvorila svoje brány
    14. apríla 2025
    Zábava na snehu pokračuje! Na ľadovci lyžujete do mája
    9. marca 2025
  • O nás
Čítanie: Ako trénovať personál
Zdieľať
Font ResizerAa
HotelierHotelier
Hľadať
  • Domov
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Hotely
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
  • O nás
  • Záložky
    • Prispôsobte záujmy
    • Moje záložky
Máte existujúci účet? Prihlásiť sa
Nasleduj nás
Hotelier > Téma > Personál/Osobný rozvoj > Ako trénovať personál
Personál/Osobný rozvojTéma

Ako trénovať personál

Cyklista, ktorý chce vyhrať Tour de France, musí trénovať. Rovnako hokejista, keď chce vyhrať zápas. Hotelier by mal tiež trénovať a vyhrávať .Vyhrá vtedy, ak z jeho hotela, penziónu, reštaurácie či kaviarne odchádza hosť spokojný a plánuje sa vrátiť. Ak to tak nie je, je to jeho prehra.

Iveta Pupišová
Iveta Pupišová
Uverejnené: 14. februára 2023
8 min. čítania
Zdieľať

Hotelierstvo je jedno z odvetví, kde sa tréningu personálu venujú najmenej. Majitelia to väčšinou považujú za nenávratnú investíciu. No bez kvalitného personálu tento biznis nie je možné robiť. Pritom práca personálu v tomto segmente je náročná, lebo návštevník prichádza za zážitkom a emóciou. A to si vyžaduje prípravu.

Obsah
Čo znamená tréningPrečo tréning?Druhy tréningovAko vyzerá taký tréning?DôveraAko často?Odborné tréningy od dodávateľov
- Inzercia-
Ad image

Čo znamená tréning

Tréning personálu je proces, ktorý tvorí hodnoty. Tieto hodnoty sú naším kapitálom. Tým, že dávame ľuďom vzdelanie, dávame im najavo, že sú pre nás dôležití a záleží nám na nich. Je to pre nich motivácia.

Zlepšujú sa zručnosti a vytvárajú sa nové. Zároveň sa prehlbujú vzťahy medzi personálom a oddeleniami. Dochádza k zrkadleniu, jeden pred druhým sa ukazujú, čo vedia, akí sú, ako komunikujú inak, ako keď sú v pracovnom procese.

- Inzercia -
Ad image

Prečo tréning?

Pretože zamestnanec by mal stále mať nejaký drive, zdokonaľovať sa, pracovať na sebe, aby neupadol do vyhorenia, rutiny, a to mu môže priniesť tréning. Vie sa porovnať s ostatnými. Lebo obsluha nie je len o nosení taniera, ako sa niektorí majitelia mylne domnievajú, ale aj o upsellingu, vznášaní námietok, robení dojmu, aby sa klient vrátil a odporúčal službu, a o množstve situácií, ktoré musí obslužný personál denne riešiť.

Dôležitým aspektom je, že keď ľudia prácu vykonávajú dobre, sú spokojnejší, šťastnejší, majú sa lepšie.

Druhy tréningov

Základné rozdelenie je na interný a externý tréning a každý z nich má svoje opodstatnenie, mal by prebiehať v podstate permanentne v určenom časovom intervale.

Potom môže byť tréning pre rôzne úrovne zamestnancov – pre obslužný personál, alebo pre manažérov. Nie je dobré miešať manažérov s obsluhou, aby sa obslužný personál otvoril, uvoľnil. Ďalšia z foriem tréningu je, že sa spoja viaceré oddelenia, lebo vo veľkom hoteli sa ľudia často ani nepoznajú a chyžná sa nikdy nestretla s kuchárom. Každý má nejaké predstavy o práci toho druhého, často úplne skreslené, kuchár si môže myslieť, že recepčná tam len sedí a nič nerobí.

Ďalšie rozhodovanie pri výbere tréningu je o otvorení tréningovej skupiny – či je uzavretá a trénuje sa len vlastný personál, alebo je súčasťou väčšej externej skupiny spolu s iným personálom. Každé má svoje výhody – pri otvorených nie je vždy vhodné hovoriť o interných veciach, ak taká situácia nastane, vtedy je vhodná individuálna konzultácia so školiteľom. Ale zase v otvorenej skupine prichádza k zrkadleniu, ľudia sa vedia porovnať s ostatnými mimo svojho podniku, inšpirovať a pomáhať si. Tiež nie je zanedbateľné, že vyjdú zo svojho pracoviska a reprezentujú svoj podnik. Môžu sa porovnať a vidia podnik inak. Často sa stane, že si ľudia ani neuvedomujú, aké majú dobré podmienky, uvedomia si to, až keď vidia podmienky u druhých v kurze. Zažila som manažérku, ktorá sa na kurze až rozplakala, keď zistila, že k druhým sa majitelia celkom inak správajú – slušne, nie ako k nej, a dnes už v tom zariadení nie je.

Ako vyzerá taký tréning?

Mal by byť ušitý na mieru podľa potrieb objednávateľa a dôvodu, prečo si tréning objednal. Čo sa má zlepšiť? Má tréning posilniť riadiace schopnosti manažérov alebo obsluhy? Podľa toho potom tréning vyzerá.

Veľkosť skupiny vhodnej na tréning má tiež svoje parametre. Optimálny teambuildingový tréning je maximálne pre 15 a minimálne pre 6 ľudí v prípade uzavretých tréningov priamo na pracovisku, a len vlastný personál.

Viac čítania

Inšpirujeme vás! Akú hotelovú izbu majú radi manažérky?
Efektívne hotelierstvo
HORECA Summit 2023 bol o tom, ako to (ne)zvládame
Vyhnite sa chybám pri poradách
Hotelierstvo a soft skills

Sú rôzne formy od interaktívneho tréningu a play role až po klasické školenie, ideálna je ich kombinácia. Kvalitný školiteľ má cit pre skupinu, zistí, ktorá čo potrebuje, a prispôsobí formu skupine, netlačí na pílu a nedrží sa svojho plánu, je flexibilný.

Ideálne je, pokiaľ má tréner znalosť hotelového prostredia, aby mal možnosť vyhodnotiť situáciu. Často sa stáva, že majiteľ vezme trénera, lebo je hradený z eurofondov, pritom je to napríklad psychológ a navrhuje riešenia, ktoré sa v hotelovom prostredí nedajú realizovať. Školenie sa minie účinku, navyše sa demotivuje personál, ktorý to hneď odhalí.

Dôvera

Počas tréningu sa tréner často dozvie od ľudí dôverné veci. Čo s tým? Má na ne nárok zamestnávateľ, ktorý tréning platí? Je to všetko o citlivosti trénera. Musí vedieť vyhodnotiť situáciu a nesklamať dôveru ľudí, ale môže dať odporúčania, nad ktorými sa manažér – riaditeľ zamyslí. Napríklad prečo odchádzajú ľudia z oddelenia. Alebo aby bol nejaký človek odsunutý na iné oddelenie. Zadávateľ školenia vidí nejaké problémy, ale sú širšie súvislosti, ktoré sa odkrývajú človeku zvonku, ktoré zvnútra vyzerajú možno úplne inak.

V istom hoteli pri tréningu obsluhy povedal, že sa mu nepáči vedúca recepcie, aby som zistila, čo s ňou je. Tá manažérka tam stála duchom neprítomná, akoby ju naozaj vôbec nezaujímalo, čo sa okolo nej deje. Na tréningu som objavila, že je veľmi šikovná a vie všetko o svojom personáli. Zistila som, že jej neprítomný pohľad znamenal niečo úplne iné ako nezáujem – že má kanceláriu bez okna, robí veľmi veľa práce a vyšla na chvíľu na svetlo. Potom som našla jednu recepčnú s veľkým potenciálom aj recepčného, ktorý mal voľný priestor a rozdelili sme im časť z jej práce. Spýtala som sa jej, ako by chcela, aby to bolo. Uhol pohľadu je z viacerých strán – môj, ich, manažérov – to sú individuálne veci, ktoré sa stávajú, a ľudia zistia, že sa nepoznajú a musia začať spolupracovať, lebo keď idú proti sebe, nikdy nedosiahnu spoločný cieľ – spokojnosť hosťa. Vzájomné vzťahy majú tiež vplyv na prácu.

Ako často?

Zamestnanci by sa mali trénovať nonstop. Ideálne raz ročne s externým trénerom a pravidelne interne s vedúcim oddelenia. Frekvencia – aká komu vyhovuje – môže byť v rámci denných porád, týždenne, ale minimálne raz za mesiac. Keď chyžná rozdeľuje prácu, povie – včera som si všimla toto, poďme sa na to pozrieť. Alebo na porade reagujeme na recenzie. Hosť zareagoval na obsluhu – ako sa tomu vyhneme, ako to urobíme nabudúce? Väčšina manažérov, až 90 %, dáva negatívnu spätnú väzbu, lebo to je samozrejmosť – keď vidím niečo robiť nesprávne, poviem to. Treba prehodnotiť komunikáciu – najskôr sa spýtame človeka, ako sa má, čo robí, či má teraz čas, a potom prídeme so spätnou väzbou – v zmysle podobnej budúcej situácie. Takto môže prebiehať pravidelný interný tréning. Môže by akokoľvek dlhý – či už je dlhší, alebo trvá len päť minút, ale komunikácia by mala byť pravidelná. Čo sa nám nepodarilo a ako to ideme zlepšiť.

Raz týždenne manažéri s riaditeľom, raz mesačne po oddeleniach – by sa mal stretnúť manažér so svojím oddelením, vyhodnotiť situáciu. Zamestnancom to prináša drive a chráni ich od vyhorenia a toho, že ich práca prestane baviť. Časť porady môže byť vždy interný tréning.

Odborné tréningy od dodávateľov

Je to skupina tréningov, na ktoré by som chcela upozorniť. Dodávatelia často poskytujú možnosti odborných tréningov a hotelieri ich málo využívajú. Je to škoda, lebo zvyčajne nejde o veľké financie, pritom by sa ľudia dozvedeli užitočné a zaujímavé trendy, ktoré by boli pre podnik obohatením. Aj v rámci motivácie má zmysel vyslať zamestnanca na nejaký takýto tréning, kde sa dozvie novinky a dostane sa z hotela do iného prostredia.

Mohlo by sa vám páčiť

Hotel plný dovolenkárov? Očakávajte aj nečakané a pripravte sa
Nová vízia budúcnosti kúpeľov Spa Aphrodite Rajecké Teplice
Pochvala a ocenenie sú zadarmo. Nemusíte nimi šetriť
Čo chýba slovenským wellnessom? Dotiahnuté detaily a tematická celistvosť s hotelom, tvrdia Denisa Holičová a Martin Mažár z blogu Milujemewellness.sk
Poznaj svojho hosťa: Pozor na rozdiely kultúr
Zdieľajte tento článok
Facebook Twitter E-mail Tlačiť
Autor:Iveta Pupišová
Za nefungujúcimi procesmi často nachádza nefungujúce vzťahy, preto pre Hoteliera už roky píše o vzťahoch medzi zamestnancami, oddeleniami, majiteľmi a riaditeľmi, zamestnancami a klientmi. Nekompromisne a bez príkras poodhaľuje hotelový život „za oponou” do takej miery, že sa v článkoch nájde nejeden hotelier. Vo svojej Akadémii hoteliera je špecialistkou na tréning a mentoring hotelového personálu a mystery shopping.
Predchádzajúci článok Podnikateľské zručnosti vysokoškolských študentov
Nasledujúci článok 7 + 7 tipov a trikov pre úspech
Nekomentované

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

Najčítanejšie za posldných 7 dní

Obchod a marketingTéma

Platformy sociálnych sietí: Prejdite od lajkov k rezerváciám

Marián Turček
Marián Turček
27. mája 2025
Jozef Ivanič, Hotel Lesná: Ak chceš niečo zmeniť, musíš sa najprv zmeniť sám
Rural Tour: Slovensko hosťovalo event európskeho vidieckeho turizmu
Potrebujete zvýšiť obsadenosť v hoteli, penzióne či rezorte?
HORECA Konferencia 2025 priniesla transformáciu aj rovnováhu
- Inzercia-
Ad image

Sledujte nás

Nájdete nás na sociálnych sieťach
2.3k Páči sa mi to
2.1k Pin
1.3k Sledovať
454 Odoberať

Kategórie článkov

  • Aktuality
  • Téma
  • Rozhovory
  • Hotely
  • Gastro
  • Zo sveta

Odber newslettra

Prihláste a na odber noviniek
a dostávajte dvakrát mesačne naše najnovšie články či tipy!

Nájdete nás na

  • O nás
  • Kontaktujte nás24/7
  • Inzerujte u násAKCIA
  • Media kitAKCIA
  • Zásady ochrany osobných údajov
© Hotelier 2023. Všetky práva vyhradené. Stránky vytvorené firmou beVisible s.r.o.
Vitaj späť

Prihlásiť sa do svojho konta