Používaním tejto stránky vyjadrujete súhlas so Zásadami ochrany osobných údajov.
Súhlasím
HotelierHotelierHotelier
Oznámenie Zobraziť viac
Font ResizerAa
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Hotely
    HotelyZobraziť viac
    TRI dekády nitrianskej ikony. Hotel Zlatý Kľúčik oslávil 30. narodeniny 
    2. júna 2025
    Juraj Marko: Bratislavu čaká výrazný nárast ubytovacích kapacít
    12. mája 2025
    Thermal Šírava Spa Resort – termálne srdce Zemplína
    9. mája 2025
    V hoteli na brehu Štrbského plesa privítajú jar aj nové tváre
    24. apríla 2025
    Swissôtel Damian Jasna
    Swissôtel Damian Jasna prináša na Slovensko švajčiarsku pohostinnosť
    27. marca 2025
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
    Zo svetaZobraziť viac
    Južné Čechy. Láska na prvý pohľad, ktorá zostane navždy
    30. mája 2025
    Ženy menia pravidlá turizmu: dámske jazdy aj sólo výlety
    14. mája 2025
    Svetová výstava v Osake: Akú má návštevnosť slovenská expozícia?
    3. mája 2025
    SVETOVÁ VÝSTAVA V JAPONSKU: Slovenskí vinári sa úspešne odprezentovali
    30. apríla 2025
    EXPO 2025: Slovenská expozícia v Osake otvorila svoje brány
    14. apríla 2025
  • O nás
Čítanie: Jesenný kurz revenue manažmentu II.
Zdieľať
Font ResizerAa
HotelierHotelier
Hľadať
  • Domov
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Hotely
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
  • O nás
  • Záložky
    • Prispôsobte záujmy
    • Moje záložky
Máte existujúci účet? Prihlásiť sa
Nasleduj nás
Ilustračné foto: Unsplash
Hotelier > Téma > Ekonomika > Jesenný kurz revenue manažmentu II.
EkonomikaManažmentObchod a marketing

Jesenný kurz revenue manažmentu II.

Radim Beneš
Radim Beneš
Uverejnené: 7. novembra 2024
7 min. čítania
Ilustračné foto: Unsplash
Zdieľať

Revenue manažment (RYM) je v našich podmienkach stále pomerne veľkou neznámou. Najmä menšie ubytovacie zariadenia často neovládajú ani základné pojmy, čo im bráni využívať tento nástroj pre svoj prospech. A práve tie si dnes vysvetlíme.

V predchádzajúcom článku o RYM sme v stručnosti opísali príležitosti prevádzkovateľov ubytovacích zariadení vytvoriť tím, ktorý zodpovedá za výnosy hotela. Vytvára plán a cenovú taktiku a predajnú stratégiu, ktoré významné faktory vplývajú na ich rozhodovanie pri predaji a plánovaní. V ubytovacích zariadeniach sa ponúka široké spektrum služieb. Niektoré nemusia prinášať očakávaný efekt v podobe zisku či optimálnych nákladov, no hostia ich potrebujú. Sú to napríklad služby wellness alebo pranie bielizne a iné. Môžeme teda zaistiť tieto služby špecializovanou treťou osobou na báze zmluvy. Pritom nejde o tzv. služby „core business“, čiže ťažiskové, hlavné činnosti podniku, ale o podporné činnosti či doplnkové služby. Ide o outsourcing a pri budgetingu (plánovanie) by sme nemali na ne zabúdať.

- Inzercia-
Ad image

Koncom roka by sme už mali mať jasnú predstavu o aktivitách a plánoch na budúci rok v našom ubytovacom zariadení. A zároveň finišovať s forecastingom konca tohto roku. Moji známi prevádzkujú penzión s 25 izbami. Keď som s nimi komunikoval v jazyku RYM, nerozumeli mi a nevedeli mi odpovedať. Keď som preložil otázku do bežnej reči, tak pochopili. Preto si myslím, že potrebujeme zjednodušene vysvetliť známe neznáme slová či vzorce v RYM. Lebo aj penzióny či menšie hotely by mali s nimi pracovať, ak sa rozhodli vylepšiť svoje výsledky a majú údaje z minulých období.

Známe neznáme v revenue manažmente

Forecasting – predpovedanie budúceho predaja alebo aj výhľad budúceho dopytu, kalkulovanie či správanie sa klienta pri nákupe izieb v podniku. Dôležité je pri tom pracovať s dátami z minulosti aj s informáciami týkajúcimi sa predpovedaného obdobia. Napríklad s akciami v lokalite, kde sa podnik nachádza.

Benchmarking – vyjadruje porovnanie sa s konkurenčným setom. Výber je dôležitý, aby sa porovnávali podniky v porovnateľnej lokalite, triede či charaktere ubytovacieho podniku a počet zúčastnených v projekte je optimálne stanovený na päť, napríklad u STR Global. Vyjadruje tiež poučenie sa z výstupov, ako zlepšiť výsledky v porovnaní s daným konkurenčným setom.  

- Inzercia -
Ad image

Overbooking – prekročenie kapacity izieb, čiže je rezervovaných alebo predaných k danému dňu viac izieb, ako máme k dispozícii.

Upselling – predaj ďalších služieb hosťovi k rezervovaným či kúpeným službám v podniku, ktorých ponuku a predaj aktívne ovplyvňuje personál v prvej línii a ponúka napr. lepšiu/drahšiu izbu, tzv. upgrade izby, alebo ponúkne večeru či relaxačné služby. Pri večeri potom aktívne obsluhujúci predáva. Núka z ponuky aperitív či digestív (tieto výrazy sú známe, preklad netreba), víno, kávu, dezerty, syry. V online prostredí sa možno stretnúť aj s výrazom Add-ons. Ním ubytovací podnik ponúka na webe napr. romantickú výzdobu izby, transfer zo stanice do hotela, fľašu sektu na izbu a iné dodatočné služby. To všetko za úplatu, čím sa tržba za predaj izby o tieto položky navyšuje.

Tracking – sledovanie. Trekovacie kódy umožňujú sledovať, čo a ktorí klienti robia po kliknutí na reklamu alebo webovú stránku daného zariadenia. Tieto informácie sa zbierajú a odosielajú pre potreby analýzy.

Reštrikcie – praktiky, ktoré sprísňujú predaj izieb v istom období, najmä v top termínoch či v období vysokého dopytu. Ide napríklad o minimálnu dĺžku pobytu v období sviatkov alebo maximálnu dĺžku pobytu. Storno podmienky, garancie rezervácie izieb platobnou kartou či zálohovou platbou, uzatvorenie všetkých izieb v daný deň, a existuje ich ešte niekoľko, ale vyššie spomenuté sú tie, ktoré sa najčastejšie používajú a prinášajú podnikom lepšie výsledky, ako keby boli opomenuté.

OTB – On The Book – tento pojem vyjadruje, koľko izieb má podnik k danému dňu v určitom období predaných, rezervovaných izieb s garanciou, istých.

Pick-up – pojem vyjadruje možné prírastky predajov izieb, ktoré predpovedá revenue manažér na základe dopytu, dostupnosti izieb, cenových úrovní a typov izieb, alokácií a aktivít v lokalite. Ide o veľmi zaujímavú, no náročnú predpoveď, ku ktorej opäť treba využiť aj informácie z minulých období. S dátami jednoducho pracuje RYM tím stále.

Základné ukazovatele

Základné ukazovatele ubytovacích podnikov bez ohľadu na ich triedu, veľkosť a umiestnenie

OCC – occupancy – obsadenosť: celkový počet obsadených izieb/celkový počet všetkých izieb x 100

REV – revenue – celková tržba z predaja izieb: počet predaných izieb krát cena izby

ADR – average daily rate – priemerná denná cena izby: celková tržba z predaja izieb/počet predaných izieb (tržba z predaja izieb musí byť očistená od DPH, poplatkov, raňajok a služieb, ktoré sú obsahom balíčkov, napr. polpenzia)

RevPAR – revenue per available room – tržba za ubytovanie na disponibilnú izbu: celková tržba z predaja izieb/celkový počet všetkých izieb

GOPpar – gross operating profit per available room – zisk na disponibilnú izbu: hrubý zisk podniku/celkový počet všetkých izieb

SpendPAR – total spend per available room – celkové tržby za služby (nielen z predaja izieb) na disponibilnú izbu: všetky tržby/celkový počet všetkých izieb

Nie je dôležité, ktoré písmeno je veľké a ktoré malé. Dôležitý je iba údaj RevPAR, ktorý zatiaľ ako jediný ukazovateľ vyjadruje istú výkonnosť ubytovacieho zariadenia a umožňuje porovnávať výsledky rôzne veľkých podnikov.

Jednoduchý príklad:

Penzión A disponuje 25 izbami. Dňa 12. 12. mal tržbu za 20 predaných izieb 1 100 eur, tržbu za raňajky 180 eur a tržbu za malé wellness 45 eur.

Susedný penzión B s 20 izbami mal v ten istý deň vypredané. Tržba za izby bola 900 eur. Tržby sú bez DPH a poplatkov pre jednoduchosť výpočtov, ktoré uvádzam nižšie.

Penzión A                                                      Penzión B

REV = 1 100 eur                                             REV = 900 eur                        

OCC = 80 %                                                     OCC = 100 %

ADR = 55 eur                                             ADR = 45 eur

RevPAR = 44 eur                                            RevPAR = 45 eur

SpendPAR = 53 eur                            SpendPAR = 45 eur

Mohlo by sa vám páčiť

Využite sociálne siete na zvýšenie počtu rezervácií 
Hotelieri žiadajú kompenzáciu cien energií za celú vykurovaciu sezónu
Katarína Lukáčová, Effective hotel management: Obchodná stratégia je v hoteli rovnako dôležitá ako ľudia
Rozšíria sa rekreačné poukazy aj na služby v cestovnom ruchu?
Jesenný kurz revenue manažmentu I.
OZNAČENÉ:obchodRevenue manažment
Zdieľajte tento článok
Facebook Twitter E-mail Tlačiť
Autor:Radim Beneš
Dlhoročný hotelier s titulom Hotelier roka v kategórii sieťových hotelov prešiel riaditeľskou stoličkou viacerých špičkových zariadení v Česku aj na Slovensku. Svoje skúsenosti rád odovzdáva nielen študentom stredných škôl, ale aj našim čitateľom. Od roku 2022 pomáha manažérom a ich tímom napredovať v rámci svojej vzdelávacej a konzultačnej spoločnosti Hotelový doktor.
Predchádzajúci článok WORLD EXPO 2025: Slovensko ako srdce inšpirácií
Nasledujúci článok Nový zákon o cestovnom ruchu podporí sezónne zamestnávanie
Nekomentované

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

Najčítanejšie za posledných 7 dní

Téma

Leto s deťmi aj bez. Ponuka nielen pre rodiny

Lea Lisá
Lea Lisá
18. júna 2025
Zážitkové golfové ihriská ako súčasť moderného hotelového konceptu
Mário Bajs: Som VYJEDNÁVAČ
KNIHY, ktoré umocnia zážitok z pobytu
Využite sociálne siete na zvýšenie počtu rezervácií 
- Inzercia-
Ad image

Sledujte nás

Nájdete nás na sociálnych sieťach
2.3k Páči sa mi to
2.1k Pin
1.3k Sledovať
454 Odoberať

Kategórie článkov

  • Aktuality
  • Téma
  • Rozhovory
  • Hotely
  • Gastro
  • Zo sveta

Odber newslettra

Prihláste a na odber noviniek
a dostávajte dvakrát mesačne naše najnovšie články či tipy!

Nájdete nás na

  • O nás
  • Kontaktujte nás24/7
  • Inzerujte u násAKCIA
  • Media kitAKCIA
  • Zásady ochrany osobných údajov
© Hotelier 2023. Všetky práva vyhradené. Stránky vytvorené firmou beVisible s.r.o.
Vitaj späť

Prihlásiť sa do svojho konta