Používaním tejto stránky vyjadrujete súhlas so Zásadami ochrany osobných údajov.
Súhlasím
HotelierHotelierHotelier
Oznámenie Zobraziť viac
Font ResizerAa
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Hotely
    HotelyZobraziť viac
    Thermal Šírava Spa Resort – termálne srdce Zemplína
    9. mája 2025
    V hoteli na brehu Štrbského plesa privítajú jar aj nové tváre
    24. apríla 2025
    Swissôtel Damian Jasna
    Swissôtel Damian Jasna prináša na Slovensko švajčiarsku pohostinnosť
    27. marca 2025
    Hotel ACADEMIA
    Hotel ACADEMIA: Ikona Tatier, ktorá spája vedu, pohodlie a harmóniu s prírodou
    13. marca 2025
    Bratislavský hotel Sheraton oslavuje 15. výročie otvorenia
    25. februára 2025
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
    Zo svetaZobraziť viac
    Svetová výstava v Osake: Akú má návštevnosť slovenská expozícia?
    3. mája 2025
    SVETOVÁ VÝSTAVA V JAPONSKU: Slovenskí vinári sa úspešne odprezentovali
    30. apríla 2025
    EXPO 2025: Slovenská expozícia v Osake otvorila svoje brány
    14. apríla 2025
    Zábava na snehu pokračuje! Na ľadovci lyžujete do mája
    9. marca 2025
    Top 10 hotel openings 2025
    9. februára 2025
  • O nás
Čítanie: Jesenný kurz revenue manažmentu II.
Zdieľať
Font ResizerAa
HotelierHotelier
Hľadať
  • Domov
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Hotely
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
  • O nás
  • Záložky
    • Prispôsobte záujmy
    • Moje záložky
Máte existujúci účet? Prihlásiť sa
Nasleduj nás
Ilustračné foto: Unsplash
Hotelier > Téma > Ekonomika > Jesenný kurz revenue manažmentu II.
EkonomikaManažmentObchod a marketing

Jesenný kurz revenue manažmentu II.

Radim Beneš
Radim Beneš
Uverejnené: 7. novembra 2024
7 min. čítania
Ilustračné foto: Unsplash
Zdieľať

Revenue manažment (RYM) je v našich podmienkach stále pomerne veľkou neznámou. Najmä menšie ubytovacie zariadenia často neovládajú ani základné pojmy, čo im bráni využívať tento nástroj pre svoj prospech. A práve tie si dnes vysvetlíme.

V predchádzajúcom článku o RYM sme v stručnosti opísali príležitosti prevádzkovateľov ubytovacích zariadení vytvoriť tím, ktorý zodpovedá za výnosy hotela. Vytvára plán a cenovú taktiku a predajnú stratégiu, ktoré významné faktory vplývajú na ich rozhodovanie pri predaji a plánovaní. V ubytovacích zariadeniach sa ponúka široké spektrum služieb. Niektoré nemusia prinášať očakávaný efekt v podobe zisku či optimálnych nákladov, no hostia ich potrebujú. Sú to napríklad služby wellness alebo pranie bielizne a iné. Môžeme teda zaistiť tieto služby špecializovanou treťou osobou na báze zmluvy. Pritom nejde o tzv. služby „core business“, čiže ťažiskové, hlavné činnosti podniku, ale o podporné činnosti či doplnkové služby. Ide o outsourcing a pri budgetingu (plánovanie) by sme nemali na ne zabúdať.

- Inzercia-
Ad image

Koncom roka by sme už mali mať jasnú predstavu o aktivitách a plánoch na budúci rok v našom ubytovacom zariadení. A zároveň finišovať s forecastingom konca tohto roku. Moji známi prevádzkujú penzión s 25 izbami. Keď som s nimi komunikoval v jazyku RYM, nerozumeli mi a nevedeli mi odpovedať. Keď som preložil otázku do bežnej reči, tak pochopili. Preto si myslím, že potrebujeme zjednodušene vysvetliť známe neznáme slová či vzorce v RYM. Lebo aj penzióny či menšie hotely by mali s nimi pracovať, ak sa rozhodli vylepšiť svoje výsledky a majú údaje z minulých období.

Známe neznáme v revenue manažmente

Forecasting – predpovedanie budúceho predaja alebo aj výhľad budúceho dopytu, kalkulovanie či správanie sa klienta pri nákupe izieb v podniku. Dôležité je pri tom pracovať s dátami z minulosti aj s informáciami týkajúcimi sa predpovedaného obdobia. Napríklad s akciami v lokalite, kde sa podnik nachádza.

Benchmarking – vyjadruje porovnanie sa s konkurenčným setom. Výber je dôležitý, aby sa porovnávali podniky v porovnateľnej lokalite, triede či charaktere ubytovacieho podniku a počet zúčastnených v projekte je optimálne stanovený na päť, napríklad u STR Global. Vyjadruje tiež poučenie sa z výstupov, ako zlepšiť výsledky v porovnaní s daným konkurenčným setom.  

- Inzercia -
Ad image

Overbooking – prekročenie kapacity izieb, čiže je rezervovaných alebo predaných k danému dňu viac izieb, ako máme k dispozícii.

Upselling – predaj ďalších služieb hosťovi k rezervovaným či kúpeným službám v podniku, ktorých ponuku a predaj aktívne ovplyvňuje personál v prvej línii a ponúka napr. lepšiu/drahšiu izbu, tzv. upgrade izby, alebo ponúkne večeru či relaxačné služby. Pri večeri potom aktívne obsluhujúci predáva. Núka z ponuky aperitív či digestív (tieto výrazy sú známe, preklad netreba), víno, kávu, dezerty, syry. V online prostredí sa možno stretnúť aj s výrazom Add-ons. Ním ubytovací podnik ponúka na webe napr. romantickú výzdobu izby, transfer zo stanice do hotela, fľašu sektu na izbu a iné dodatočné služby. To všetko za úplatu, čím sa tržba za predaj izby o tieto položky navyšuje.

Tracking – sledovanie. Trekovacie kódy umožňujú sledovať, čo a ktorí klienti robia po kliknutí na reklamu alebo webovú stránku daného zariadenia. Tieto informácie sa zbierajú a odosielajú pre potreby analýzy.

Reštrikcie – praktiky, ktoré sprísňujú predaj izieb v istom období, najmä v top termínoch či v období vysokého dopytu. Ide napríklad o minimálnu dĺžku pobytu v období sviatkov alebo maximálnu dĺžku pobytu. Storno podmienky, garancie rezervácie izieb platobnou kartou či zálohovou platbou, uzatvorenie všetkých izieb v daný deň, a existuje ich ešte niekoľko, ale vyššie spomenuté sú tie, ktoré sa najčastejšie používajú a prinášajú podnikom lepšie výsledky, ako keby boli opomenuté.

OTB – On The Book – tento pojem vyjadruje, koľko izieb má podnik k danému dňu v určitom období predaných, rezervovaných izieb s garanciou, istých.

Pick-up – pojem vyjadruje možné prírastky predajov izieb, ktoré predpovedá revenue manažér na základe dopytu, dostupnosti izieb, cenových úrovní a typov izieb, alokácií a aktivít v lokalite. Ide o veľmi zaujímavú, no náročnú predpoveď, ku ktorej opäť treba využiť aj informácie z minulých období. S dátami jednoducho pracuje RYM tím stále.

Základné ukazovatele

Základné ukazovatele ubytovacích podnikov bez ohľadu na ich triedu, veľkosť a umiestnenie

OCC – occupancy – obsadenosť: celkový počet obsadených izieb/celkový počet všetkých izieb x 100

REV – revenue – celková tržba z predaja izieb: počet predaných izieb krát cena izby

ADR – average daily rate – priemerná denná cena izby: celková tržba z predaja izieb/počet predaných izieb (tržba z predaja izieb musí byť očistená od DPH, poplatkov, raňajok a služieb, ktoré sú obsahom balíčkov, napr. polpenzia)

RevPAR – revenue per available room – tržba za ubytovanie na disponibilnú izbu: celková tržba z predaja izieb/celkový počet všetkých izieb

GOPpar – gross operating profit per available room – zisk na disponibilnú izbu: hrubý zisk podniku/celkový počet všetkých izieb

SpendPAR – total spend per available room – celkové tržby za služby (nielen z predaja izieb) na disponibilnú izbu: všetky tržby/celkový počet všetkých izieb

Nie je dôležité, ktoré písmeno je veľké a ktoré malé. Dôležitý je iba údaj RevPAR, ktorý zatiaľ ako jediný ukazovateľ vyjadruje istú výkonnosť ubytovacieho zariadenia a umožňuje porovnávať výsledky rôzne veľkých podnikov.

Jednoduchý príklad:

Penzión A disponuje 25 izbami. Dňa 12. 12. mal tržbu za 20 predaných izieb 1 100 eur, tržbu za raňajky 180 eur a tržbu za malé wellness 45 eur.

Susedný penzión B s 20 izbami mal v ten istý deň vypredané. Tržba za izby bola 900 eur. Tržby sú bez DPH a poplatkov pre jednoduchosť výpočtov, ktoré uvádzam nižšie.

Penzión A                                                      Penzión B

REV = 1 100 eur                                             REV = 900 eur                        

OCC = 80 %                                                     OCC = 100 %

ADR = 55 eur                                             ADR = 45 eur

RevPAR = 44 eur                                            RevPAR = 45 eur

SpendPAR = 53 eur                            SpendPAR = 45 eur

Mohlo by sa vám páčiť

Staň sa hotelierom
Láskavý feedback prináša zmenu, tvrdá kritika protiútok
Hotel plný dovolenkárov? Očakávajte aj nečakané a pripravte sa
Čo dnes znamená byť lídrom
7 trendov v hotelierstve: Ako sa prispôsobiť moderným cestovateľom
OZNAČENÉ:obchodRevenue manažment
Zdieľajte tento článok
Facebook Twitter E-mail Tlačiť
Autor:Radim Beneš
Dlhoročný hotelier s titulom Hotelier roka v kategórii sieťových hotelov prešiel riaditeľskou stoličkou viacerých špičkových zariadení v Česku aj na Slovensku. Svoje skúsenosti rád odovzdáva nielen študentom stredných škôl, ale aj našim čitateľom. Od roku 2022 pomáha manažérom a ich tímom napredovať v rámci svojej vzdelávacej a konzultačnej spoločnosti Hotelový doktor.
Predchádzajúci článok WORLD EXPO 2025: Slovensko ako srdce inšpirácií
Nasledujúci článok Nový zákon o cestovnom ruchu podporí sezónne zamestnávanie
Nekomentované

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

Najčítanejšie za posldných 7 dní

Hotely

Thermal Šírava Spa Resort – termálne srdce Zemplína

PR
PR
9. mája 2025
Rozwitha Bieber: V hotelierstve som sa naučila pokore aj číslam
Aká je vaša tohtoročná stratégia na dosiahnutie úspechu?
Svetová výstava v Osake: Akú má návštevnosť slovenská expozícia?
HORECA & EXPO 2025 riešila aktuálne výzvy sektora hospitality
- Inzercia-
Ad image

Sledujte nás

Nájdete nás na sociálnych sieťach
2.3k Páči sa mi to
2.1k Pin
1.3k Sledovať
454 Odoberať

Kategórie článkov

  • Aktuality
  • Téma
  • Rozhovory
  • Hotely
  • Gastro
  • Zo sveta

Odber newslettra

Prihláste a na odber noviniek
a dostávajte dvakrát mesačne naše najnovšie články či tipy!

Nájdete nás na

  • O nás
  • Kontaktujte nás24/7
  • Inzerujte u násAKCIA
  • Media kitAKCIA
  • Zásady ochrany osobných údajov
© Hotelier 2023. Všetky práva vyhradené. Stránky vytvorené firmou beVisible s.r.o.
Vitaj späť

Prihlásiť sa do svojho konta