Ak si plánujete založiť vašu vlastnú reštauráciu, nemusíte začínať vždy od piky. Zaujímavou a často finančne menej náročnejšou možnosťou je zakúpiť si už fungujúce priestory gastro prevádzky, ktorá z istých dôvodov zanikla. Častokrát tak zdedíte aj plne funkčné zariadenie. Na čo si dávať pozor ako kupujete prevádzku s vybavením alebo bez neho od pôvodného od jeho bývalého vlastníka?
1. Zistite dôvody, pre ktoré sa majiteľ prevádzky vzdáva
Z akého dôvodu sa majiteľ pokúša priestor predať? Skúste sa na miesto vrátiť viackrát: ráno, na obed a večer a zistíte, či nenastal problém s dispozíciou alebo s hlučnými či nepríjemnými susedmi. Dispozícia, miesto na parkovanie či celkové okolie prevádzky sú pre vás a vašich zákazníkov veľmi dôležité faktory. Skúste sa susedov popýtať, ako sa prevádzke predtým darilo, či mali nejaké problémy s majiteľom alebo prevádzkou. Zistíte, či si majiteľ vybudoval v lokalite dobré meno a či na ňom môžete stavať ďalej. V opačnom prípade musíte investovať nemalé finančné prostriedky na marketing, aby ste dosiahli požadovanú informovanosť vašich zákazníkov.
2. Nepodceňujte nudnú byrokraciu
Zistite si potrebné informácie aj od úradov. Je všetko správne vysporiadané, kto je skutočným majiteľom priestorov, čo elektroinštalácia alebo kanalizácia? Poraďte sa so všetkými príslušnými úradmi, aby nenastali ďalšie komplikácie. V prípade, ak budete informovaných o všetkých pozitívach a negatívach prevádzky, môžete jednoduchšie zjednávať finálnu cenu.
3. Aký je celkový stav gastro prevádzky?
Je dôležité, aby ste na prehliadku prevádzky prišli s technikom, s ktorým si overíte stav prevádzky. Môžete sa spoľahnúť na kvalitu odvetrávania, klimatizácie či kanalizácie? Ak vám majiteľ ponúka napríklad kuchyňu aj s pôvodným vybavením, neváhajte si ju otestovať. Nenechajte sa oklamať dobrým slovom o kvalite produktov.
4. Zabezpečte si nové a funkčné vybavenie
Investujte do kvalitného vybavenia. Profesionálne vybavenie kuchyne vám zabezpečí plynulý chod prevádzky. Pri kúpe však zvážte správne rozmiestnenie produktov a ich optimálne nastavenie.
5. Prineste nový koncept
Prineste na scénu inovátorské myšlienky. Zistite si, aké prevádzky sú aktuálne vo vašom meste v kurze, kde sa nachádza najviac zákazníkov, kam radi chodia a prečo tam chodia. Skúste tento koncept posunúť zas o krok dopredu. Dôležitým parametrom je definícia cieľovej skupiny, ktorá má vašu prevádzku navštevovať. Ak budete rozumieť ich požiadavkám, štýlu a preferenciám, preniknete im hlbšie pod kožu a ponúknete presne to, čo chcú a hľadajú.
Zariaďujete si nové vybavenie do staro – novej reštaurácie? Nenechajte sa oklamať a zvážte všetky plusy aj mínusy. Aké sú vaše skúsenosti s kúpou existujúcej prevádzky?