Používaním tejto stránky vyjadrujete súhlas so Zásadami ochrany osobných údajov.
Súhlasím
HotelierHotelierHotelier
Oznámenie Zobraziť viac
Font ResizerAa
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Hotely
    HotelyZobraziť viac
    České hotely získali prestížne ocenenia MICHELIN Key Hotels
    26. októbra 2025
    Kaskády zrejú ako víno. 20 rokov oslávili komorne
    10. októbra 2025
    Od vášne k histórii k silnému hráčovi v hospitality segmente
    5. augusta 2025
    Tohtoročné leto pri Domaši: Málo vody a veľa noviniek
    16. júla 2025
    Čím aktuálne žijeme: Lucia Melnová, event a front office manažérka, Liptovský Dvor****
    14. júla 2025
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
    Zo svetaZobraziť viac
    České hotely získali prestížne ocenenia MICHELIN Key Hotels
    26. októbra 2025
    Plánujete výlet? Spojte Londýn s gurmánskym dobrodružstvom!
    24. októbra 2025
    Desatoro dubajského hotelového sveta, ktoré vás môže inšpirovať
    29. augusta 2025
    Hotelier Boris Gula: V Grécku má všetko svoj čas
    11. augusta 2025
    White Donkey Hotel****
    Trochu iná dovolenka. Luxusný únik na grécko-slovenský spôsob 
    25. júla 2025
  • O nás
Čítanie: Potrebujete nového manažéra? „Vychovajte“ si ho!
Zdieľať
Font ResizerAa
HotelierHotelier
Hľadať
  • Domov
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Hotely
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
  • O nás
  • Záložky
    • Prispôsobte záujmy
    • Moje záložky
Máte existujúci účet? Prihlásiť sa
Nasleduj nás
Hotelier > Téma > Manažment > Potrebujete nového manažéra? „Vychovajte“ si ho!
ManažmentPersonál/Osobný rozvojTéma

Potrebujete nového manažéra? „Vychovajte“ si ho!

Iveta Pupišová
Iveta Pupišová
Uverejnené: 10. apríla 2024
8 min. čítania
Foto: Pexels
Zdieľať

Situácia na trhu práce nás čoraz viac núti siahať pri výbere manažérov do vlastných radov a manažérov si „vychovať“. Čo je dobré si pritom uvedomiť a čoho sa vyvarovať pri jeho výbere?

Šikovní ľudia svietia, vyčnievajú

Koho posunúť na manažérsku pozíciu? Život to väčšinou ukáže sám. Zamestnanci sa priebežne sami profilujú. Šikovní ľudia spomedzi nich svietia, vyčnievajú a nemožno si ich nevšimnúť.

Sú to ľudia, ktorí nechodia s každou drobnosťou za šéfom, ale vedia rôzne situácie vybaviť samostatne.

Väčšinou platí, že najlepší čašník by mal byť manažérom reštaurácie. Ak však vôbec nemá manažérske schopnosti a nepomôžeme mu s nimi, tak to nebude fungovať. Niekedy však manažérom nemusí byť vynikajúci čašník, ale ten, kto má výborné komunikačné schopnosti, ako sa hovorí – vie sa predať. A čo je hlavné, je tímový hráč.

Ak je človek na svojej pozícii výborný, či najlepší, neznamená to, že má aj manažérske schopnosti a je schopný viesť ľudí, podporiť ich, pomôcť zaviesť systém do práce a udržiavať ho. Nie každý vie vychádzať s ľuďmi, zvláda dávať ľuďom negatívnu spätnú väzbu, učiť ich dobre robiť činnosti, vysvetľovať. Niekto si radšej spraví veci sám. Alebo mu prekáža, že musí na ľudí dohliadať, robiť kontrolnú činnosť. Ten sa zrejme v pozícii manažéra nenájde.

Skvelé obchodné výsledky človeka ešte neznamenajú, že bude vedieť viesť obchodný tím. Ak vie niekto výborne variť, nemusí byť z neho bude automaticky dobrý šéfkuchár. Niektorí kuchári majú problém urobiť kalkuláciu, pracovať s číslami. Keď to naozaj človek nezvláda, nemá zmysel ho tlačiť na túto pozíciu. V mnohých hoteloch je bežné, že šéfkuchár nevie variť tak dobre, ako jeho zástupca. A je to v poriadku. Takisto čašník môže byť excelentný barista, ale ak nevie rozdeliť ľuďom úlohy a zariadiť, aby reštaurácia ako celok fungovala, nemôže byť manažérom.

Hoci zásadou vodcovstva je zamerať sa na silné stránky ľudí a tie rozvíjať, každý občas musíme robiť aj to, v čom nie sme najlepší a čo nás nebaví. Ale nemalo by to byť gro našej práce. To platí aj o novovymenovanom manažérovi.

Príklad z praxe

Dvaja čašníci súperili o to, kto bude hlavným čašníkom. Ja som navrhla jedného a majiteľ druhého. Okamžite som pri práci videla, aký kto je. Na tréningu vždy identifikujeme rizikového klienta. Majiteľov kandidát povedal, že chodí do hotela klientka, ktorá stále nevie, čo chce, dlho si vyberá jedlo, stále „špekuluje“ a pochválil sa, ako ju zvládol. „Za trest“ vždy dostane jedlo ako posledná.

Môj kandidát mal klientku, ktorá bola nervózna, aj keď on bol milý. Odporučil jej víno a ona, vraj akú províziu dostáva od dodávateľa vína, keď im ho tlačí… A takto to pokračovalo. Nakoniec už nevedela, čo by našla za chybu, tak povedala, že vo štvorhviezdičkovom hoteli by mal byť čašník oholený a on má strnisko. Čašník jej povedal, že je v práci už tri dni a nestihol sa oholiť. Čašník išiel počas pauzy do večierky, kúpil si žiletky a oholil sa, lebo vedel, že sa opäť stretnú.

Čo dodať k tejto situácii?

Hľadáte potenciál, nie hotového manažéra

Pri povýšení zamestnanca na manažérsku pozíciu by sa s ním šéf mal partnersky porozprávať. Povedať mu svoju predstavu o fungovaní a vypočuť si jeho názor. Zistiť, či je schopný koncepčného myslenia. A vhodný respondent by mal byť schopný povedať: „Doteraz to takto fungovalo, ale ja si myslím, že by to lepšie fungovalo takto.“ Mal by vedieť odpovedať na otázku, čo by ešte potreboval k svojej práci. Je schopný určiť si priority? Aby si pri návale ľudí a v stresových situáciách vedel zachovať chladnú hlavu a rozhodnúť, čo treba urobiť najskôr a čo počká. Niekedy mi výkonní ľudia povedia, že sú radšej, keď tam ich manažér ani nie je. Lebo pri záťažových situáciách urobí ešte väčší chaos.

Ak je človek výrazne individualistická osobnosť, na vedenie ľudí sa nehodí, akokoľvek by bol šikovný. Taký človek narobí viac škody ako osohu. Niektorým ľuďom vyhovuje mať skôr svoj malý podnik, kaviarničku a robiť si v malom na svojom vlastnom. Ale keď sú v tíme, nevedia fungovať. A naopak, sú ľudia, ktorí nevedia fungovať sami, potrebujú tím.

12Nasledujúca stránka

Mohlo by sa vám páčiť

Dávate (alebo dostávate) koncoročné odmeny?
Hotel plný dovolenkárov? Očakávajte aj nečakané a pripravte sa
Mentoring v segmente hospitality
Rozprávkové Vianoce
Zelené strechy zažívajú boom, lákajú estetikou aj funkčnosťou
OZNAČENÉ:hotelový manažérmanžmentosobný rastpovýšenietímový hráčvýchova manažérov
Zdieľajte tento článok
Facebook Twitter E-mail Tlačiť
Autor:Iveta Pupišová
Za nefungujúcimi procesmi často nachádza nefungujúce vzťahy, preto pre Hoteliera už roky píše o vzťahoch medzi zamestnancami, oddeleniami, majiteľmi a riaditeľmi, zamestnancami a klientmi. Nekompromisne a bez príkras poodhaľuje hotelový život „za oponou” do takej miery, že sa v článkoch nájde nejeden hotelier. Vo svojej Akadémii hoteliera je špecialistkou na tréning a mentoring hotelového personálu a mystery shopping.
Predchádzajúci článok Írsky turizmus funguje ako hodinky. Čím nás môže inšpirovať?
Nasledujúci článok Dodávateľské trendy sú komplexnosť, úspora práce aj nealko víno
Nekomentované

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

- Inzercia-
Ad image

Najčítanejšie za posledných 7 dní

Cestovný ruchOsobnostiRozhovory

Izraelskí hostia sa vracajú do slovenských hotelov

Zlatica Kramárová
Zlatica Kramárová
28. októbra 2025
Premaľovať, prelepiť, odstrániť… Aj váš interiér si pýta UPDATE?
České hotely získali prestížne ocenenia MICHELIN Key Hotels
Plánujete výlet? Spojte Londýn s gurmánskym dobrodružstvom!
METRO prináša už 25 rokov všetko pre hotely a reštaurácie pod jednou strechou

Sledujte nás

Nájdete nás na sociálnych sieťach
2.3k Páči sa mi to
2.1k Pin
1.3k Sledovať
454 Odoberať

Kategórie článkov

  • Aktuality
  • Téma
  • Rozhovory
  • Hotely
  • Gastro
  • Zo sveta

Odber newslettra

Prihláste a na odber noviniek
a dostávajte dvakrát mesačne naše najnovšie články či tipy!

Nájdete nás na

  • O nás
  • Kontaktujte nás24/7
  • Inzerujte u násAKCIA
  • Media kitAKCIA
  • Zásady ochrany osobných údajov
© Hotelier 2023. Všetky práva vyhradené. Stránky vytvorené firmou beVisible s.r.o.
Vitaj späť

Prihlásiť sa do svojho konta