Používaním tejto stránky vyjadrujete súhlas so Zásadami ochrany osobných údajov.
Súhlasím
HotelierHotelierHotelier
Oznámenie Zobraziť viac
Font ResizerAa
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Hotely
    HotelyZobraziť viac
    Tohtoročné leto pri Domaši: Málo vody a veľa noviniek
    16. júla 2025
    Čím aktuálne žijeme: Lucia Melnová, event a front office manažérka, Liptovský Dvor****
    14. júla 2025
    Château Gbeľany: Záverečné skúšky, ktoré spájali generácie
    11. júla 2025
    Dáma v červenom. Lady in Red oslavuje 15 rokov
    7. júla 2025
    Slovenské Maledivy. Tília Resort ukázal novú letnú tvár Oravy
    6. júla 2025
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
    Zo svetaZobraziť viac
    Obľúbené Chorvátsko ponúka 13 reštaurácií s hviezdami Michelin
    10. júla 2025
    Južné Čechy. Láska na prvý pohľad, ktorá zostane navždy
    30. mája 2025
    Ženy menia pravidlá turizmu: dámske jazdy aj sólo výlety
    14. mája 2025
    Svetová výstava v Osake: Akú má návštevnosť slovenská expozícia?
    3. mája 2025
    SVETOVÁ VÝSTAVA V JAPONSKU: Slovenskí vinári sa úspešne odprezentovali
    30. apríla 2025
  • O nás
  • en Englishsk Slovak
    sk Slovak
Čítanie: Poznaj svojho hosťa: Pozor na rozdiely kultúr
Zdieľať
Font ResizerAa
HotelierHotelier
Hľadať
  • Domov
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Hotely
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
  • O nás
  • Záložky
    • Prispôsobte záujmy
    • Moje záložky
Máte existujúci účet? Prihlásiť sa
Nasleduj nás
Hotelier > Téma > Personál/Osobný rozvoj > Poznaj svojho hosťa: Pozor na rozdiely kultúr
Personál/Osobný rozvoj

Poznaj svojho hosťa: Pozor na rozdiely kultúr

Peter Seemann
Peter Seemann
Uverejnené: 17. júna 2024
8 min. čítania
Zdieľať

Mimika

Nemci, podobne ako Slováci či Česi, s úsmevmi výrazne šetria, zatiaľ čo Američania presadzujú životný štýl „vždy s úsmevom“ (keep smiling), Japonci svoju mimiku výrazne kontrolujú (skôr je aj v kritických situáciách akceptovaný úsmev, ale nie mračenie sa a plač). Usmievajúci sa Číňan môže za maskou úsmevu skrývať aj zlosť. Na rozdiel od dievčat je v Európe i Severnej Amerike nevhodný plač chlapcov. V USA zase nesmú dievčatá dávať najavo svoju zlosť.

Reč rúk

Diverse hands touching white paper mockup pink wallpaper

V podaní ruky pri pozdrave sa jednotlivé národy od seba výrazne líšia. Napríklad vo Francúzsku si kolegovia na pracovisku podajú ruku minimálne dvakrát za deň. Vo Švédsku sa rukami pokiaľ možno netrasie, pretože sa to tu považuje za nehygienické.

- Inzercia-
Ad image

Lusknutie prstami na oboch rukách naraz znamená vo Francúzsku, že niekým pohŕdate a že sa chcete biť.

- Inzercia-
Ad image

Stúpenci pravoslávnej cirkvi zase namiesto uchopenia ruky priložia pravú ruku na srdečnú krajinu druhého a vymenia si pohľady z očí do očí. Tiež skutočnosť, že pri privítaní podáva ruku žena mužovi, je typicky európsky zvyk, ktorý sa v USA nepoužíva.

Osobný priestor

Tak, ako pri ostatných neverbálnych signáloch reči tela, aj v proxemike zaznamenávame rôznu potrebu osobného priestoru u obyvateľov rôznych krajín a navyše aj u obyvateľov mesta a vidieka. S touto problematikou sa musí hotelový personál dôkladne zoznámiť, aby sa predišlo nedorozumeniam. Napríklad v USA dávajú ľudia prednosť osobnej zóne v rozmedzí 45 – 120 cm, zatiaľ čo v Japonsku je táto zóna okolo 30 – 40 cm a v arabských krajinách žiadna osobná zóna neexistuje. Všeobecne platí, že ľudia zo severu (Anglicko, Švédsko) udržujú väčšiu vzdialenosť ako ľudia z juhu.

- Inzercia -
Ad image

Istý muž menom Pavol priletel do Saudskej Arábie bez toho, aby vedel, že arabskí muži používajú užšiu osobnú zónu (4,5 – 90 cm) v situáciách, ktorú by muži zo západných štátov považovali za vhodnú užšiu spoločenskú zónu (1,2 – 2,1 m). Tým, že stáli vo vzdialenosti, ktorú Pavol vnímal ako neprijateľný stupeň dôvernosti, mýlilo ho to a znervózňovalo. Pavlove ťažkosti nie sú ničím nezvyčajným. Tento problém nesúladu dvoch kultúr je taký rozšírený, že niektoré firmy, podnikajúce v týchto krajinách „dôvernej blízkosti“, ako sú Stredný a Ďaleký východ, školia svojich zamestnancov, aby sa dokázali správať uvoľnene a priateľsky aj vtedy, keď je zjavne narušený ich osobný priestor.

Osobné zóny sa výrazne líšia

Podobné starosti môžu nastať, keď sa Američania, ktorí dávajú prednosť osobnej zóne 45 – 120 cm, stretnú s Japoncami, ktorých osobná zóna je asi len okolo 30 cm. Keď Japonec pokročí vpred, aby zmenšil to, čo je podľa neho neprijateľne veľký osobný priestor, Američan cúvne, aby udržal dostatočný odstup. Výsledkom je, že manévrujú dookola po miestnosti.

Európania považujú za prijateľnú intímnu zónu, ktorej hranica je 45 cm od tela. Austrálčania naproti tomu majú vonkajšie hranice svojej intímnej zóny rozšírené na 65 cm.

Problém môže nastať, ak sa stretnú príslušníci rôznych národov, ktorí majú rôzne nároky na vnímanie priestoru. Napríklad Japonci sa naučili na svojom husto osídlenom území žiť po generácie v tesnom priestore, pričom Kanaďan za krátku vzdialenosť bude považovať usadlosť suseda vzdialenú niekoľko kilometrov.

Výskumy poukázali aj na rozdielnosť ľudí mesta a vidieka. Ľudia z dediny stoja pri pozdrave najčastejšie oboma nohami pevne na zemi; ľudia z mesta vychádzajú jedným krokom v ústrety. Tento fakt využívajú rôzne firmy pri predstavovaní svojich produktov, pristupujú k svojim zákazníkom individuálne.

Čas

Základné problémy s časom vznikajú už s rozdielnymi časovými pásmami. Tiež postoj dohodnutých časových termínov prejavom spoľahlivosti a serióznosti. Tolerancia k času býva v rôznych kultúrach a krajinách odlišná.

Napríklad v USA je dodržiavanie dohodnutých časových termínov prejavom spoľahlivosti a serióznosti. Tolerancia sa pohybuje okolo 5 minút. V mnohých iných krajinách sa tolerancia pohybuje okolo 15 minút, v Rusku sa dodržiavanie presnosti dohodnutého času pohybuje okolo hodiny. Vo Francúzsku sa vyžaduje dochvíľnosť. V Japonsku a v Indii sa dohodnutý čas dodržiava s absolútnou presnosťou, aj keď samotní Indovia si s dochvíľnosťou príliš hlavu nelámu a občas na poslednú chvíľu zmenia termín schôdzky, alebo na nich budete čakať pomerne dlho.

Pozor si treba dať aj na plánovanie schôdzky. V niektorých krajinách sa dohadujú termíny až 14 dní dopredu, inde len o jeden až tri dni. Pri významnejších formálnych stretnutiach býva takmer vo všetkých krajinách tolerovateľné meškanie nulové.

Autor je profesionálny certifikovaný kouč, ICF mentor kouč a terapeut www.scan.sk

Ilustračné foto: Freepik a Unsplash

Predchádzajúca stránka12

Mohlo by sa vám páčiť

Potrebujete nového manažéra? „Vychovajte“ si ho!
Je váš šéf toxický? Máte dve možnosti…
Vzťahy na pracovisku sú vizitkou manažéra
7 jednoduchých krokov k motivujúcej spätnej väzbe
3 kreatívne tipy ako získať nových ľudí
OZNAČENÉ:neverbálna komunikáciarozdiely kultúr
Zdieľajte tento článok
Facebook Twitter E-mail Tlačiť
Autor:Peter Seemann
Peter Seemann je profesionálny kouč, mentor kouč a tréner koučov.
Predchádzajúci článok AI v cestovnom ruchu a hotelierstve
Nasledujúci článok Foto: Robinson Maldivy Cestovateľské návyky Slovákov sa zmenili, dnes uprednostňujeme exotiku
Nekomentované

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

- Inzercia-
Ad image

Najčítanejšie za posledných 7 dní

Hotely

Tohtoročné leto pri Domaši: Málo vody a veľa noviniek

Jarmila Horváthová
Jarmila Horváthová
16. júla 2025
Tričko, vôňa, džem. Hotelový merch predlžuje zážitok z pobytu
Čím aktuálne žijeme: Lucia Melnová, event a front office manažérka, Liptovský Dvor****
Slovensko má priame letecké spojenie so severom Európy
Château Gbeľany: Záverečné skúšky, ktoré spájali generácie
- Inzercia-
Ad image

Sledujte nás

Nájdete nás na sociálnych sieťach
2.3k Páči sa mi to
2.1k Pin
1.3k Sledovať
454 Odoberať

Kategórie článkov

  • Aktuality
  • Téma
  • Rozhovory
  • Hotely
  • Gastro
  • Zo sveta

Odber newslettra

Prihláste a na odber noviniek
a dostávajte dvakrát mesačne naše najnovšie články či tipy!

Nájdete nás na

  • O nás
  • Kontaktujte nás24/7
  • Inzerujte u násAKCIA
  • Media kitAKCIA
  • Zásady ochrany osobných údajov
© Hotelier 2023. Všetky práva vyhradené. Stránky vytvorené firmou beVisible s.r.o.
en Englishsk Slovak
sk Slovak
Vitaj späť

Prihlásiť sa do svojho konta