Kľúčom k úspechu sú detaily, malé kroky, ktoré vás v konečnom dôsledku dovedú do vytúženého cieľa. Inšpirujte sa overenými trikmi z minulého roka aj tipmi pre aktuálnu sezónu.
7 trikov na zvýšenie tržieb z roku 2021
- Navýšenie minimálnej dĺžky pobytu
Korona priniesla zmeny v klientskom správaní, okrem iného aj mierne predĺženie pobytu hosťa, čo je prianím každého hoteliera. Ponúknite zaujímavý balíček vhodný vo vašom segmente, hostia vám prinesú príjmy za doplnkové služby, a navyše plný hotel vyzerá lepšie.
- Pridanie doplnkových služieb
Hotely zaznamenávajú zvýšený dopyt po nadštandarde a tiež záujem o zážitky v okolí rezortu. Prejavilo sa to vyššou priemernou hodnotou rezervácie, keď si klient zarezervoval maximum služieb. Keď hotelieri dodali do online rezervačného formulára doplnkových služieb extras, to znamená služby, ako wellness, gastro, masáže, parking a podobne, ale aj doplnkové služby rezortu, alebo miesta, ako napríklad požičovňa športového vybavenia, ako sú kolobežky, e-biky, navýšili výšku rezervácie a napomohli upsellingu, a to jedným rezervačným krokom.
- Zvýšenie cien vo vysokej a top sezóne
Letné obdobie sa vyznačuje vysokým dopytom, čo v kombinácii s nižším počtom otvorených hotelov a mixom klientely zo susedných krajín vlani umožnilo sezónne navýšenie cien. Počas dva roky trvajúcej pandémie boli na Slovensku trikrát hotely zatvorené a často fungovali v obmedzenom režime. Navyše sa dopyt domáceho cestovného ruchu výrazne zvýšil. Tohtoročný trend sa očakáva nižší, ale situácia naučila Slovákov dovolenkovať na Slovensku, alebo v blízkom okolí. Trend cestovania do bližších štátov sa prejaví aj tento a budúci rok, takže zdvihnutie cien na základe zvýšeného dopytu je udržateľné, netreba sa toho báť. Je oveľa horšie mať obavy, stresovať sa a znížiť ceny.
- Predĺženie tradičnej sezóny
Korona zamkla ľudí doma. Mnohí preto využili možnosť pobytu v hoteli kvôli obyčajnej zmene prostredia. Domáce vzdelávanie aj práca na diaľku sa dajú riešiť aj z pohodlia hotelovej izby, čo predĺžilo bežnú sezónu. Dnes už veľa ľudí pracuje z domu a nie je fixovaných na konkrétny pracovný čas, ani v priebehu dňa či týždňa.
- Obmena pobytových a zážitkových balíčkov
Balíčky je potrebné neustále aktualizovať. Atraktívne sú čerstvé balíčky s novou ponukou, o staršie balíčky je menší záujem. Presadzujú sa kreatívne balíčky so zaznamenaným vyšším predajom. Trendom je jednoduchosť. Zaujme buď zmena služieb, alebo existujúce služby v novom šate, upúta tiež nová B2B ponuka pre korporátnych hostí.
- Podpora „Early Check-In“ a „Late Check-Out“
Táto položka hotel nič nestojí, ale sú hotely, ktorým práca s touto službou významne zvýšila dopyt. Dokonca aj navýšenie ceny ubytovania klient akceptoval za výhodu môcť prísť skôr a odísť neskôr. Pokiaľ máte kapacity s týmto produktom narábať, určite ich použite. Pri vysokom počte izieb vyčleňte pre túto službu aspoň ich časť. Zaujmete aj napriek vyššej cene. Zvýšte povedomie o tejto službe, spojte ju efektívne s upsellingom a podporou návratu klientov.
- Online voucher ako forma storna, zmeny a uplatnenia pobytu
V pandemickom období sa veľmi rozšírili storná. Novinkou sa stal online voucher, ktorý ako náhrada stornovaného pobytu vyhovuje obom stranám. Pri použití čísla voucheru si klient môže online rezervovať pobyt do pol roka, alebo do roka. Peniaze zostávajú hotelu, čo je veľké plus. Jednoduchý online spôsob, priateľský k zákazníkom, šetrí čas, podporuje cash flow a priame rezervácie.
7 trikov na zvýšenie tržieb v aktuálnej sezóne
- Nastavte online rezerváciu pre domácich miláčikov
Všade, kde vládla pandémia a s ňou spojený lockdown, nastal prílev mačiek, psov a iných domácich miláčikov do domácností. Ten v hoteloch spôsobil boom nového segmentu. Je dobré rozšíriť o túto službu online rezervácie, ale zároveň novému segmentu prispôsobiť aj ďalšie služby. Väčšina majiteľov domácich miláčikov uvíta možnosť cestovať s nimi na dovolenku, a dá za ich pohodlie doslova čokoľvek. Hoci aj vedia, že zvieratá sú v hoteli vítané, zvyčajne musia zisťovať, ako ich zaregistrovať, musia telefonovať, písať špeciálnu požiadavku. Informácie na stránke bývajú vágne, napríklad „berieme len malých psíkov“, alebo „cena od“ a podobne. Pokiaľ zrozumiteľne zaradíte túto službu do online rezervačného formulára, alebo nastavíte balíček s domácim miláčikom a online si všetko klient zaplatí, je to veľmi pohodlné, transparentné a pre klienta jednoduché. Vyčleňte niekoľko izieb a rozšírte možnosť detailných rezervácií o tento segment klientov.
- Ponúknite splátky v online rezervácii
Pokiaľ máte v online rezerváciách možnosť online platieb, väčšina platobných brán umožňuje nastaviť platby po častiach – skúsenosti ukazujú nárast dopytu o nadštandard a luxus, prípadne vyjdete v ústrety inej klientele. Platby musia korešpondovať so storno podmienkami. Niektoré hotely majú nevratné rezervácie. Ponúknite v online rezervácii možnosť pobytu na splátky a prispôsobte tomu možnosti online storna.
- Podporte priamy predaj
Zvažujte, akým spôsobom oslovovať klientov priamo, aby ste nečakali na prísun klientov z tretích strán, ako je napríklad Booking.com. Predaj cez tretiu stranu má zmysel, ale väčšina ubytovacích a stravovacích zariadení prežila covidové obdobie vďaka vlastnej stálej klientele, ktorú si vychovala. To je základ úspechu. Používajte tzv. neverejné cenové plány, balíčky, služby, ktoré unikátne prezentujete a predávate iba na vašej stránke. Nie cenu, ale produkt. Prečo by ste napríklad de luxe izbu mali predávať na Booking.com? Predávajte ju priamo. Sprostredkovateľa použite ako generátora základných tržieb a marketingu vášho hotela, ale pracujte najmä na produktoch, ktoré predávate priamo. Očakávajú sa agresívne kampane OTAs zamerané na neverejné ponuky a ceny. Vymedzte sa priamo špeciálnymi ponukami a promo akciami.
- Mobilné rezervácie
Ste „mobil friendly“? Toto používateľské správanie zaznamenalo za posledné dva roky nárast o 40 %. Otestujte si, ako vyzerá vaša rezervácia cez mobil, či je jednoduchá, či vidí všetky služby tak ako na PC. Ak to nie je jednoduché, klient sa skrátka „naštve“ a odíde zo stránky. Zapracujte na rýchlosti, jednoduchosti a dostupnosti všetkých potrebných informácií vrátane extra služieb pre prístupy cez mobilný telefón.
- Priamy online marketing
Je stále viac dôležitý a je témou na samostatný článok. Skúste si do Google napísať názov vášho hotela, kde sa zobrazí výsledok, či nebude pred vami iný predajca vašich služieb. Uvidíte, či tam vaša vlastná stránka vôbec je a či neponúka vyššiu cenu ako sprostredkovateľ. Priamy online marketing je veľmi dôležitý, automatizovaná komunikácia, priama interakcia s hosťom, tvorba databázy hostí, kampane a Google Ads.
- Dlhodobé pobyty
Slovenskí aj českí turisti objavujú čaro spojenia dovolenky s prácou, preto cestujú na dovolenku spojenú s prácou na dlhšie obdobie. Vybavia vzdelávanie detí na diaľku a vyberú sa niekam na 2 – 3 týždne. Pár dní dovolenkujú a pár dní pracujú, a takto to striedajú. Work and Travel trend je populárny najmä v Rakúsku, ale začína si nachádzať priaznivcov aj u nás. Zamerajte tento druh ponuky cielene, najmä na profesie, ktoré umožňujú prácu na diaľku. Silnými argumentmi sú flexibilita, spojenie práce a odpočinku, zvýšená produktivita.
- Inovácie a optimalizácia
Pre niekoho sú tieto slová nepríjemné a vzbudzujú obavy, ale ich obsah je veľmi dôležitý. Je potrebné sledovať svoju webovú stránku, aby obsahovala všetky informácie o vašej ponuke. Pokiaľ si napríklad hosť klikne na balíček a vráti ho to na začiatok rezervačného procesu, existuje veľká pravdepodobnosť straty zákazníka. Klient nemá dôveru vo váš web, čo je váš hlavný komunikačný kanál. Treba ho optimalizovať. Aby všetko bolo jasné a jednoduché. Nemajte 150 cenových plánov a 15 pobytových balíčkov. Je to zbytočne zmätočné a klient sa v tom nevyzná. V jednoduchosti je krása. Lepšie sú tri zrozumiteľné balíčky, ktoré môžu vašu obsadenosť výrazne zvýšiť. Moderné technológie, jednoduchosť a rýchlosť, digitalizácia, automatizácia, sústavný refresh, informácie typu čo je „za rohom“… to všetko vám výrazne pomôže v predaji. Skúste na vašom webe identifikovať jeho slabé miesta, preveriť, či sa klient dostane rýchlo tam, kam sa chce dostať. Sú to detaily, ktoré pomáhajú.
Text: Ján Durčák