Možno si ani neuvedomujete, ako veľmi ovplyvňuje práca chyžnej kvalitu vašich služieb a v konečnom dôsledku aj spokojnosť hostí. Oázou hosťa je hotelová izba a tá je zároveň kráľovstvom chyžnej. Lebo pre hosťa je podľa hodnotení na rezervačných portáloch čistota izby nekompromisne najdôležitejším kritériom pri výbere hotela.
Dobre si vyberte, vzťah k hygiene sa nedá naučiť
Kto je to vlastne chyžná? Slovník uvádza – zamestnankyňa v hoteli, starajúca sa o poriadok v izbách. Nemýľte si ju však s inou pracovnou pozíciou – chyžná nie je upratovačka.
Ako pri každej pozícii, aj tu je veľmi dôležité vybrať toho správneho človeka. Ba možno aj o niečo viac, lebo rôzne činnosti sa človek naučí, ale jeho vzťah k hygiene už zmeníte len ťažko. Práca housekeepingu sa zakladá na udržiavaní čistoty, preto by ste si túto vlastnosť mali všímať už pri prijímacom pohovore uchádzačov na túto pozíciu. Čistota, hygienické návyky a upravenosť uchádzača majú byť samozrejmosťou. Chyžná musí v každom prípade pôsobiť čistým a upraveným dojmom.
Ako dôsledne sleduje čistotu hotela hosť, tak dôsledne musíte vy vyberať personál pre jej udržiavanie. Máte veľkú výhodu, lebo sa všeobecne vie, že slovenské ženy sú poriadkumilovné. Svoje domácnosti si zvyknú poväčšine upratovať samy. Aj táto skutočnosť zrejme ovplyvnila výsledok dávnejšieho prieskumu čistoty hotelov rezervačného portálu hotel.de, kde sa Slovensko umiestnilo na prvom mieste s ratingom 8,75 z 10. Na druhé miesto respondenti zaradili bulharské hotely a na tretie švajčiarske.
Čistota hotela je aj v hodnoteniach mienkotvorných portálov ako Booking a TripAdvisor vždy rozhodujúcim faktorom pre výber hotela.
Ale nie všetci, ktorých sa téma housekeepingu týka, majú rovnakú predstavu o tom, ako vyzerá uprataná a čistá izba. Práve preto potrebujete, aby každá chyžná prešla najskôr zaškolením a tréningom, kde sa tieto predstavy musia zjednotiť.
Hotelová izba nie je vaša spálňa
V prvom rade potrebujete správne nastaviť oddelenie housekeepingu. Je dôležité si uvedomiť, že je rozdiel v udržiavaní poriadku v hotelovej izbe a vo vašej spálni doma.
Tu často robia hotelieri najväčšie chyby. Na upratovanie hotelových izieb používajú neprofesionálnu chémiu s odôvodnením cenovej náročnosti, že na to skrátka nemajú. Ale profesionálna chémia je v prvom rade ekonomicky výhodná! Koncentráty prípravkov sú ekologické a použiteľné na všetky povrchy a materiály nachádzajúce sa v izbe, respektíve v kúpeľni.
V domácnosti upratujeme izbu, ktorú užíva štvorčlenná rodina, ale v hoteli má izba každý deň iného obyvateľa. Kvalitnými prostriedkami vieme dosiahnuť pozorovateľný lesk a urýchliť čas, ktorý chyžná strávi upratovaním. Plusom je aj príjemná jednotná vôňa, podporujúca zmyslový marketing vášho hotela.
Trénujte chyžné, dajte im čas
Odporúčaným postupom je ukázať novej chyžnej jej „rajón“ a zoznámiť ju so systémom práce v hoteli, ktorý sa práve stal jej pracoviskom. Následne ju nechať, aby ukázala, aký má ona sama postoj k práci.
Dobrá chyžná by mala mať zmysel pre poriadok a vizuálnu pamäť. Pri dobre nastavenom systéme a fungujúcich podmienkach je reálnym štandardom upratať dvojposteľovú izbu asi za 30 minút. Samozrejme, izba nesmie javiť znaky extrémneho znečistenia. Vtedy upratovanie izby trvá dlhšie. Spočiatku sa toleruje novej zamestnankyni počas tréningu čas do 60 minút na izbu pre zmenu statusu na čistý. V čase tréningu izbu musí skontrolovať supervízor alebo šéf housekeepingu, resp. manažér recepcie.
Chyžná nie je upratovačka
Šikovná chyžná by mala mať aj organizačné schopnosti. Rozdiel medzi prácou upratovačky a chyžnej je aj v tom, že upratovačka môže začať pracovať hneď, ale chyžná si musí najprv urobiť plán, ako začne pracovať. Nie vždy má voľné izby, kde potrebuje urobiť TURN DOWN SERVICE/denné upratovanie alebo odchodové izby. Ak sú hostia v pobytovom hoteli na dovolenke a prší, tak často zostanú v izbe. Ak sa im končí pobyt, ostanú v izbe až do času check-outu.
Chyžná tiež musí sledovať izby, v ktorých hostia končia pobyt a zároveň ich bude ihneď treba pripraviť na príchod nových hostí. Táto výmena hostí býva niekedy veľmi stresujúca, zvlášť pri veľkých skupinách.
Chyžná veľmi úzko spolupracuje s recepciou hotela. Občas hosť „zabudne“, že hotelový uterák a župan nie sú pozornosťou hotela. Tiež pri použití minibaru majú niektorí hostia krátkodobú pamäť… Toto všetko a zmeny v izbe, extrémne znečistenie či nálezy v izbách musí chyžná komunikovať s recepciou.
V budúcom príspevku na tému housekeepingu si povieme, ako vlastne vyzerá uprataná izba. Tiež si krok po kroku ukážeme, ako má postupovať chyžná pri upratovaní a vstupe do hotelovej izby – hosťovej oázy.