O tom, akým spôsobom podporiť incoming a zefektívniť prezentáciu Slovenska ako turistickej destinácie v zahraničí diskutovali zástupcovia AHRS aj v rámci trojdňovej HORECA Konferencie AHRS v X-Bionic v Šamoríne, ktorá reagovala na aktuálnu situáciu v segmente gastra a cestovného ruchu.
Rastúci počet návštevníkov v ubytovacích zariadeniach potvrdzuje, že Slovensko sa stáva čoraz atraktívnejšou destináciou, a to nielen pre našincov. Najnovšie údaje ukazujú, že zahraniční turisti pribúdajú rýchlejším tempom než domáci, čo predstavuje pre cestovný ruch pozitívny signál. Avizovaná konsolidácia verejných financií však negatívne ovplyvní celý sektor.
Zamestnávatelia združení v Asociácii hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS) preto upozorňujú, že budúci vývoj bude výrazne závisieť od podpory príjazdového cestovného ruchu. Rovnako aj od strategickej propagácie Slovenska ako destinácie s kvalitnou gastronómiou a autentickými zážitkami v očiach zahraničnej klientely.

Stane sa Slovensko atraktívnejšou destináciou?
Najnovšie údaje Štatistického úradu SR o vývoji návštevnosti Slovenska potvrdzujú pozitívny trend. Počet návštevníkov medziročne rastie, pričom zahraniční hostia pribúdajú rýchlejším tempom ako domáci. AHRS tento vývoj víta. Zároveň však upozorňuje, že ďalší rast bude výrazne závisieť od prílevu zahraničných turistov. Konsolidačné opatrenia vlády v praxi totiž oslabia kúpyschopnosť domácich návštevníkov. „Rast zahraničnej návštevnosti predstavuje povzbudzujúci signál, no neznamená to, že by mal HoReCa sektor „vyhraté“. Očakávame, že plánované konsolidačné opatrenia zasiahnu nielen naše podniky, ale aj domácich zákazníkov. Preto bude dôležité, aby sa Slovensko stalo ešte atraktívnejšou destináciou pre zahraničných turistov,“ vysvetľuje prezident AHRS Marek Harbuľák. Incoming zo zahraničia podporuje svojimi aktivitami aj národná organizácia pre propagáciu cestovného ruchu SLOVAKIA TRAVEL.
„Rozvoj cestovného ruchu na Slovensku si vyžaduje systematické kroky – od posilnenia spolupráce medzi regiónmi až po vytváranie kvalitných zážitkov, ktoré reflektujú jedinečný charakter krajiny. Gastronómia patrí medzi prvky, ktoré dokážu turistom sprostredkovať pravú identitu Slovenska a môže byť jedným z hlavných dôvodov, prečo sa rozhodnú našu krajinu navštíviť. Tradičné chute, lokálne suroviny a moderné spracovanie sú nielen vizitkou našej kultúry, ale aj silným nástrojom, ako zvýšiť atraktivitu destinácií a podporiť lokálne komunity.“

Incoming podmieňuje dopravná dostupnosť
Podľa AHRS však Slovensko ako turistická destinácia dlhodobo „ťahá za kratší koniec lana“ predovšetkým v oblasti dopravnej dostupnosti. A to najmä pri leteckých spojeniach. V poslednom období síce pribudli nové linky z letísk Bratislava, Poprad a Košice, ide však prevažne o destinácie, ktoré posilňujú odlety Slovákov do zahraničia. „Ak chceme podporiť rast zahraničných návštevníkov, je nevyhnutné, aby ministerstvo cestovného ruchu a športu vytváralo nástroje a podporovalo aktivity v krajinách a destináciách, ktoré majú potenciál. Len propagovať a prezentovať Slovensko dnes nestačí, musíme zabezpečiť aj to, ako sem týchto turistov dopraviť,“ dopĺňa Harbuľák.

Gastroscéna s potenciálom
Významným prvkom, ktorý môže prispieť k zvýšenému záujmu o Slovensko, je podľa Harbuľáka jeho čoraz kvalitnejšia gastronomická scéna. V posledných rokoch sa na Slovensku rozvíja vďaka investíciám a úsiliu odborníkov, ktorí prinášajú skúsenosti zo zahraničia. Tento trend potvrdzuje aj medzinárodné uznanie. Je to napríklad aj tohtoročné zaradenie Mirror Baru medzi 25 najlepších barov na svete. Gastronómia podľa Harbuľáka už neslúži len ako doplnok k iným turistickým aktivitám. Je samostatným produktom cestovného ruchu, ktorý turisti vyhľadávajú cielene. „Vidíme rastúci záujem o unikátne gastro zážitky. Slovensko má v tejto oblasti čo ponúknuť. Je však kľúčové vytvoriť systémové opatrenia na podporu propagácie slovenského gastra ako súčasti značky Slovensko,“ konštatuje.

O tom, akým spôsobom zefektívniť prezentáciu Slovenska ako turistickej destinácie v zahraničí diskutovali zástupcovia AHRS aj v rámci trojdňovej HORECA Konferencie, ktorá reagovala na aktuálnu situáciu v segmente gastra a cestovného ruchu. AHRS a SLOVAKIA TRAVEL sa zhodujú, že Slovensko má potenciál rásť ako destinácia pre zahraničných návštevníkov. Podmienkou je prepojiť kvalitnú infraštruktúru, dostupnosť a zážitkové produkty, medzi ktoré gastronómia nepochybne patrí.
Podľa Harbuľáka Slovensko má čo ponúknuť. Od prírodných krás, kultúrneho dedičstva až po modernú gastronomickú scénu. Jedna vec je však mať kvalitnú ponuku, druhá ju vedieť efektívne odprezentovať v zahraničí. Ak nebudeme viditeľní na cieľových trhoch, potenciál našej krajiny zostane nevyužitý. Ak sa nám však podarí lepšie prepojiť tieto silné stránky a zároveň posilniť dostupnosť Slovenska, máme podľa neho šancu navýšiť incoming a zaradiť sa medzi rešpektované európske destinácie.

„Našou ambíciou je ukázať Slovensko ako krajinu autentických zážitkov, moderných destinácií a srdečných ľudí. V nadchádzajúcom období sa zameriame spolu s našimi partnermi, Ministerstvom cestovného ruchu a športu SR, krajskými a oblastnými organizáciami cestovného ruchu, na silnejšiu propagáciu Slovenska nielen doma, ale aj v zahraničí s dôrazom na kvalitu, udržateľnosť a originalitu ponuky. Chceme, aby si turisti spájali Slovensko s rozmanitosťou prírody v bezpečnej krajine, kultúry či gastronómie, a aby sa stalo prirodzenou voľbou pre dovolenku aj pre poznávacie cesty počas celého roka,“ uzatvára generálny riaditeľ SLOVAKIA TRAVEL Matej Fekete.
