Používaním tejto stránky vyjadrujete súhlas so Zásadami ochrany osobných údajov.
Súhlasím
HotelierHotelierHotelier
Oznámenie Zobraziť viac
Font ResizerAa
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Hotely
    HotelyZobraziť viac
    TRI dekády nitrianskej ikony. Hotel Zlatý Kľúčik oslávil 30. narodeniny 
    2. júna 2025
    Juraj Marko: Bratislavu čaká výrazný nárast ubytovacích kapacít
    12. mája 2025
    Thermal Šírava Spa Resort – termálne srdce Zemplína
    9. mája 2025
    V hoteli na brehu Štrbského plesa privítajú jar aj nové tváre
    24. apríla 2025
    Swissôtel Damian Jasna
    Swissôtel Damian Jasna prináša na Slovensko švajčiarsku pohostinnosť
    27. marca 2025
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
    Zo svetaZobraziť viac
    Južné Čechy. Láska na prvý pohľad, ktorá zostane navždy
    30. mája 2025
    Ženy menia pravidlá turizmu: dámske jazdy aj sólo výlety
    14. mája 2025
    Svetová výstava v Osake: Akú má návštevnosť slovenská expozícia?
    3. mája 2025
    SVETOVÁ VÝSTAVA V JAPONSKU: Slovenskí vinári sa úspešne odprezentovali
    30. apríla 2025
    EXPO 2025: Slovenská expozícia v Osake otvorila svoje brány
    14. apríla 2025
  • O nás
  • en Englishsk Slovak
    sk Slovak
Čítanie: Tringelty. Ako ich delíte?
Zdieľať
Font ResizerAa
HotelierHotelier
Hľadať
  • Domov
  • Komentáre
  • Aktuality
    • Cestovný ruch
    • Regióny
  • Téma
    • Ekonomika
    • Housekeeping
    • Interiér/Exteriér
    • Manažment
    • Obchod a marketing
    • Personál/Osobný rozvoj
    • Vzdelávanie
    • Technológie
    • Wellness
  • Hotely
  • Gastro
    • Eventy, súťaže, ocenenia
    • Interview gastro
    • Jedlá a recepty
    • Koncepty
    • Nápoje
    • Produkty
    • Trendy
    • Vzdelávanie
  • Osobnosti
    • Rozhovory
    • Čo ma posúva ako hoteliera
    • Čím aktuálne žijeme
  • Dodávatelia
    • Hotel
    • Reštaurácia
    • Wellness
  • Zo sveta
  • O nás
  • Záložky
    • Prispôsobte záujmy
    • Moje záložky
Máte existujúci účet? Prihlásiť sa
Nasleduj nás
Hotelier > Téma > Manažment > Tringelty. Ako ich delíte?
ManažmentPersonál/Osobný rozvoj

Tringelty. Ako ich delíte?

Iveta Pupišová
Iveta Pupišová
Uverejnené: 9. augusta 2023
4 min. čítania
Zdieľať

Kameňom úrazu mnohých podnikov je prepitné, alebo ľudovo „tringelty“. Je veľmi dôležité nastaviť ich fungovanie tak, aby sa o nich hovorilo a s riešením boli všetci stotožnení.

Základom je spoločná dohoda

V prvom rade – urobiť poradu, brainstorming a nastaviť fungovanie prepitného – prečo sú veci tak, ako sú. Lebo keď sa o niečom nehovorí, zamestnanec cíti nespokojnosť a vzniká živná pôda pre zákulisné reči. Nehovoriac o tom, že peniaze sú najcitlivejšia téma.

- Inzercia-
Ad image

Takisto ak je 15. deň v mesiaci výplata a 16. ešte nie je na účte, tak sa začnú šíriť reči medzi zamestnancami. Atmosféra ovplyvní aj ich prácu, keďže sú tvorcami zážitku. Nebudú sa usmievať, keď nemajú výplatu a nevedia, kedy zaplatia hypotéku, to sú holé fakty. Namiesto toho má zamestnávateľ prísť za ľuďmi a povedať, že má problémy a do dvoch dní alebo do týždňa budú mať výplatu.

Niekde sa delí, inde zostáva čašníkom či dokonca majiteľom

V mnohých podnikoch sa prepitné delí medzi kuchárov a čašníkov. Inde ostáva čašníkom, s čím majú kuchári často problém, že čašník dostal peniaze za to, že ich jedlo len priniesol.

V týchto situáciách treba zohľadniť aj na nastavenie miezd. Čašníci majú často menší plat, ale tringelt môže byť a nemusí. Niekde v menších podnikoch ho dokonca majitelia berú a nedávajú svojim ľuďom.

- Inzercia -
Ad image

Striedajte obsluhu pri à la carte

Problémom býva aj prepitné v zariadeniach s polpenziou, býva tam málokedy. Preto je nepopulárne robiť raňajky a večerný bufet, lebo z toho nie je nič navyše. Alebo si hostia dávajú napísať spotrebu na hotelový účet, nechodia s peniazmi po hoteli. Čiže ak je prevádzka, kde sa platí v hotovosti, je dobré tam striedať zamestnancov, čo je pri dnešnej fluktuácii a nízkom počte zamestnancov ťažké.

Často majú manažéri veľa práce a neúmyselne dajú robiť niekoho týždeň à la carte obsluhu, čo rozdúcha šarvátky medzi zamestnancami, lebo oni si to hneď všimnú.

Ak ide o rôzne eventy, ako svadby, oslavy a iné podujatia a objednávateľ vyjadrí spokojnosť so službami a nechá tringelt pre personál, manažér rozdelí sumu podľa uváženia.

Vhodným a elegantným spôsobom ako pripomenúť hosťovi prepitné je krabička naň viditeľne umiestnená pri východe z raňajkovej miestnosti alebo na recepcii. Hosť cíti slobodu odmeniť personál za servis a ochotu, často tak robí v posledný deň pobytu. Pre úsek housekeeping-u plní túto úlohu osobná kartička s menom chyžnej, ktorá sa stará o čistotu hosťovej izby.

Z pohľadu hosťa

Návšteva reštaurácie je spoločenská udalosť a je to služba. Tringelty by mali byť v prípade spokojnosti samozrejmosťou. Zvyčajne sa suma zaokrúhľuje, alebo sa dáva 10 %. Je to v prípade spokojnosti so službou, ale samozrejme, podľa uváženia klienta. Na Slovensku nie je povinnosťou, na rozdiel od niektorých krajín, čo je možno škoda. Personál by sa viac snažil a klient by mal právo odmietnuť len v prípade  nespokojnosti.

Sú však niektoré reštaurácie, ktoré si automaticky dajú do účtu 10 % service charge. Klient ho však môže odmietnuť.  Ak je personál presvedčený o kvalite servisu klientovi, môže položiť otázku: „Boli ste spokojný so servisom, ak áno, želáte si nechať prepitné pre personál?“

Na rozdelenie tringeltov neexistuje všeobecne platné pravidlo, ktoré by vyhovovalo všetkým. Sú rôzne situácie keď zamestnanec urobí pre hosťa niečo navyše nad rámec bežných povinností a dostane za to osobne prepitné. Ak sa na týchto službách podieľali aj jeho kolegovia, je vecou férovosti sa s nimi podeliť.

Peniaze sú najchúlostivejšia vec, ale aj tu platí, že mnohým problémom predídeme a nejeden vyriešime komunikáciou. Najhoršie je o veciach nehovoriť.

Mohlo by sa vám páčiť

Všetky parametre hotela viete ovplyvniť revenue manažmentom
Mentoring v segmente hospitality
Chceš rešpekt – daj rešpekt
Hotel plný dovolenkárov? Očakávajte aj nečakané a pripravte sa
Aby vám hosť aj zamestnanec dôverovali
Zdieľajte tento článok
Facebook Twitter E-mail Tlačiť
Autor:Iveta Pupišová
Za nefungujúcimi procesmi často nachádza nefungujúce vzťahy, preto pre Hoteliera už roky píše o vzťahoch medzi zamestnancami, oddeleniami, majiteľmi a riaditeľmi, zamestnancami a klientmi. Nekompromisne a bez príkras poodhaľuje hotelový život „za oponou” do takej miery, že sa v článkoch nájde nejeden hotelier. Vo svojej Akadémii hoteliera je špecialistkou na tréning a mentoring hotelového personálu a mystery shopping.
Predchádzajúci článok Úspešná prvá polovica leta
Nasledujúci článok Hotel Wallackhaus Od vlakov k hotelom
Nekomentované

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

Najčítanejšie za posledných 7 dní

Ľudmila Buvalová
Čo ma posúva ako hotelieraOsobnosti

Ľudmila Buvalová: Posúvajú ma ľudia, budúcnosť a nové nápady

red.
red.
8. júna 2025
Menucka.sk oslavuje 10 rokov: Digitálny nástroj pre gastro prevádzky aj hotelové reštaurácie
Dizajnové trendy: 10 dôvodov pre zelenú stenu v hoteli
VÍNO ROKA 2025. O víťazoch rozhodla tisícka hlasujúcich!
Gault Millau prišiel na Slovensko a vybral najlepšie reštaurácie
- Inzercia-
Ad image

Sledujte nás

Nájdete nás na sociálnych sieťach
2.3k Páči sa mi to
2.1k Pin
1.3k Sledovať
454 Odoberať

Kategórie článkov

  • Aktuality
  • Téma
  • Rozhovory
  • Hotely
  • Gastro
  • Zo sveta

Odber newslettra

Prihláste a na odber noviniek
a dostávajte dvakrát mesačne naše najnovšie články či tipy!

Nájdete nás na

  • O nás
  • Kontaktujte nás24/7
  • Inzerujte u násAKCIA
  • Media kitAKCIA
  • Zásady ochrany osobných údajov
© Hotelier 2023. Všetky práva vyhradené. Stránky vytvorené firmou beVisible s.r.o.
en Englishsk Slovak
sk Slovak
Vitaj späť

Prihlásiť sa do svojho konta