Z hotela si hostia odnášajú spomienky. A čo keby si mohli odniesť aj vôňu z lobby, chuť raňajkového džemu alebo jemnosť župana? Hotelový merch už dávno nie je len o propagačných perách a prospektoch. Dnes môže byť darčekom, suvenírom, vyjadrením štýlu aj lásky k miestu.
Čím dokáže zaujať aj malý penzión a čomu dnes hovoríme „merch“? „Merch“ je skrátené slovo z angličtiny merchandise, čo znamená tovar. V slovenčine sa týmto slangovým výrazom bežne označuje najmä propagačný tovar, ktorý predáva umelec, športový klub, firma, festival alebo influencer – napríklad tričká, mikiny, šiltovky, tašky, hrnčeky, nálepky, plagáty a podobne. Často je s logom, menom alebo grafikou súvisiacou s danou značkou alebo osobou. Merch môže byť aj fanúšikovský tovar, ktorý si ľudia kupujú, aby podporili niekoho, koho obdivujú, a zároveň ukázali, že k nemu patria… Napríklad k vášmu zariadeniu!
Značka, ktorú si chcete obliecť
Župan, v ktorom sa hosťovi ráno nechcelo vyliezť z postele. Šálka, z ktorej mu káva chutila lepšie ako doma. Tričko s jednoduchým logom, ktoré mu pripomenie tichý víkend v horách. Ak je hotel autentický, hostia si pripomienku naň chcú odniesť domov.
Björnsonka v Jasnej predáva čiapky, tričká či šálky s typickým bielo-červeným nórskym vzorom – štýlové, kvalitné, a predovšetkým funkčné. Hotel Lomnica ponúka luxusnejšie kúsky – od vlastnej hotelovej vône až po knihy a obrazy, ktoré ladia s noblesou celého miesta. Z rezortu Strachan môžete odísť doslova nabalení merchom každého druhu, ktorý vám bude pripomínať realax pod Belianskymi Tatrami – od vlastných produktov cez tričko s Bernym, maskotom rezortu.
Vôňa hotela, chuť regiónu
Hostia sa dnes radi napoja na lokálne príbehy. Penzión na Liptove môže ponúkať med od susedného včelára. Chalupa na Gemeri vlastné sirupy alebo levanduľové mydlo z miestnej farmy. Receptár kuchárky Janky z penziónu, viazaný v ľane, s pečiatkou a sušeným rozmarínom. Kolekciu čajov z okolitých lúk či chuťovky z vlastnej kuchyne.
Jedlým či spotrebným darčekom nemôžete nič pokaziť, poteší každého. Merch možno môže byť aj váš vlastný chlieb, ktorí hosťom na raňajkách tak chutil, že si ho objednajú aj na deň odchodu.
Boutique Hotel Hviezdoslav v Kežmarku predáva kvalitné regionálne vína, syry či drobnosti z dielní pod Tatrami. Penzión v Štiavnici zápisník s veršom od Sládkoviča, ilustráciami Banskej Štiavnice a jemne retro obalom. Jedlé aj nejedlé suveníry každého druhu nájdete v štýlovom rezorte U Dobrého pastiera v Čukotskej doline.

Merch nemusí kričať. Práve naopak. Hostia si zamilujú veci, ktoré sú jemné, užitočné a estetické. Ideálne, ak za nimi cítiť ľudskosť a regionálnu identitu.
Ako začať ? Malými krokmi
Netreba hneď veľký e-shop. Skúste začať s pár kúskami:
- obľúbený džem, vlastné mydlo, čiapka s vaším logom
- vytlačený recept na koláč, ktorý chválil každý hosť
- obálka s pohľadnicou a nálepkou pre deti
- predaj sviečok s hotelovou arómou priamo na recepcii
Ak máte čuch na dobrý dizajn alebo spolupracujete s miestnym umelcom, môžete ísť ďalej: vytvoriť kolekciu tričiek, plagátov, či osobitnú „zimnú edíciu“ s ponožkami, čajom a príbehom z vášho miesta.
Zážitok, ktorý trvá aj po check-oute
Hotelový merch nie je len suvenír. Je predĺžením atmosféry, ktorú ste vytvorili. Niečo, čo si hosť vezme domov a zakaždým, keď to zbadá, napadne mu: Tam bolo dobre. Tam sa chcem vrátiť.
