Zhruba každý tretí človek (36,8 %) na Slovensku znižuje alebo zvažuje znížiť konzumáciu potravín živočíšneho pôvodu. Hodnota nákupov rastlinných alternatív a tofu v slovenských domácnostiach dlhodobo rastie a v roku 2022 dosiahla 40,4 miliónov €. Aj tieto zistenia prináša najnovšia správa o stave trhu s rastlinnými alternatívami, ktorú publikoval program Jem pre Zem.
Záujem znižovať konzumáciu produktov živočíšneho pôvodu (ako napríklad mäso, mlieko, mliečne produkty či vajcia) majú ľudia naprieč všetkými vekovými kategóriami. Najväčšie zastúpenie však majú ľudia vo veku 25 až 34 rokov. V tejto vekovej kategórii takmer každý štvrtý človek (24,7 %) znižuje konzumáciu živočíšnych produktov a ďalších 22,9 % zvažuje znížiť konzumáciu týchto produktov v budúcnosti. Ženy majú naďalej väčší záujem o zníženie konzumácie potravín živočíšneho pôvodu.
Z alternatív hrá prím sója
Spomedzi sledovaných rastlinných potravinových produktov si v uplynulom roku kúpilo najviac domácností (37,9 %) tradičné sójové potravinové produkty, ako napríklad tofu, tempeh, sójové kocky či granulát. Druhou najžiadanejšou kategóriou boli rastlinné alternatívy mlieka, ktoré si v uplynulom roku kúpila zhruba každá tretia (34,3 %) domácnosť. Pri všetkých sledovaných kategóriách potravín na rastlinnej báze je vo veku 18 – 44 priemerne takmer dvojnásobne (194 %) vyššie zastúpenie ľudí alebo ich domácností, ktoré realizovali nákup daných produktov aspoň 1-krát za mesiac, než pri ľuďoch vo veku nad 44 rokov.