Občas sa ukáže, že človek, ktorého povýšili, novú pozíciu nezvláda a prekvapí vás nevhodným správaním. Môže, ale nemusí to byť jeho chyba. Pripravili ste dostatočne ho na zmenu? Prešiel dôkladným zaškolením? Ako pochopil svoju novú pozíciu?
Niekedy sa stane, že novovymenovanému manažérovi úplne „prepne“. Prestane pracovať. Začne sa správať povýšenecky, vykrikovať: „Ja tu rozkazujem, mňa budete teraz počúvať!“ Zjavne nepochopil svoju pozíciu a svoju úlohu. Pripravil ho jeho šéf na túto zmenu? Prešiel dostatočným zaškolením?
Alebo sa nevie zastať svojho kolektívu. Možno je aj vo svojom vnútri na strane svojich kolegov… Ale hlavne je rád, že ho majiteľ povýšil a bojí sa povedať nejakú kritiku, že sklame dôveru majiteľa. Bojí sa povedať svoj názor, nebojuje za svoj tím. Pritom nik nie je užitočnejší majiteľom ako manažér, ktorý sa nebojí povedať svoj názor a bojuje za svojich ľudí. Takého si teba držať. Nepotrebujú trolla, ktorý im bude v kuse prikyvovať, ale odborníka, ktorý rozumie svojej práci a vie sa postaviť za svoj názor.
Pracovný kolektív má neraz problém prijať fakt, že človek, ktorý bol ich kolegom, je odteraz ich šéfom. A ani novopečený manažér často nevie, ako v týchto nových vzťahoch fungovať. Nevie, čo má robiť, tak robí kroky, ktoré si myslí, že sú správne a je smiešny. Úplne stratí autoritu. Napríklad ľuďom povie, že „doteraz sme si tykali, ale teraz som vaším šéfom, tak si budeme vykať“. Tréning je dôležitý aj preto, aby ľudia túto zmenu pochopili a zistili, či majú nejaké manažérske schopnosti, alebo sa ich potrebujú naučiť.
Imidž nie je nanič
Ako riaditeľka som zamestnala bývalú kolegyňu, o ktorej som vedela, že je výborná, ale bola to aj moja kamarátka. Počas obdobia, keď u nás pracovala, som s ňou obmedzila súkromné kontakty, nezdôverovala som sa jej. A naše priateľstvo to ustálo. Keď sa naše pracovné cesty rozišli, opäť sme sa v súkromí zblížili.
Pri povýšení je pre zamestnanca ťažké aj priateľstvo s kolegami. Keď sa jedna z kamarátok stane šéfkou, zmení sa situácia, lebo manažér by si mal držať určitý odstup. Dbať na svoj imidž, aj keď sa to na Slovensku nenosí, stačí sa pozrieť na politikov. Nerozprávať svoje súkromné veci pred nikým z ľudí, ktorých riadi, lebo sa tým do istej miery zhadzuje. Môže byť terčom posmeškov, ani nevie, kedy sa mu to vráti. Nemala by nastať situácia, že zamestnanec má niečo na manažéra. Mal by k nemu vzhliadať ako k šéfovi. Okrem odbornej zdatnosti by mal byť manažér aj silnejšou osobnosťou, mal by mať charakter. Keď ho nemá, ľudia sa mu smejú a nerešpektujú ho.
Riaditeľ nemusí vedieť úplne všetko, stačí mať prehľad. Ale mal by sa obklopiť šikovnými odborníkmi na svojich úsekoch. Musí vedieť s nimi pracovať tak, aby im dôveroval a aby mu odovzdali informácie z jednotlivých oddelení. On je však kľúčový, lebo riadi šéfov úsekov a podľa jeho vzoru riadia oni svojich ľudí. Ako s nimi komunikuje on, tak komunikujú oni so svojimi ľuďmi. Ryba smrdí od hlavy.
Nie je ničím výnimočným, keď šikovní ľudia odchádzajú z prevádzok kvôli neschopnosti manažéra. Preto, lebo ich nevie riadiť, nepočúva, čo mu hovoria. Alebo prišiel z inej branže a vôbec hotelierstvu nerozumie. Na to zamestnanci veľmi rýchlo prídu, stačí, keď si vypýta „pikolo“.
Servírka prišla na tréning s tým, že majú novú manažérku, ale smiala sa, že z toho nič nebude… Na moju otázku prečo, vraví: „Mali sme raut a pýtam sa: ‚Dáme sukne?‘ A ona, že netreba, ostaňte v nohaviciach.“
Keď voľba nevyšla
Čo ak sa nový manažér na svojej pozícii neuchytí? Toto vyhlásenie by nemalo byť predčasné, každý potrebuje iný čas. Môžete to povedať vtedy, ak človeka monitorujete minimálne mesiac a nevidíte žiadne pokroky. Môže sa stať, že človek nie je dostatočne silný na to, aby mohol riadiť ľudí. Nevie si získať ich dôveru.
Niekedy robia chybu aj majitelia, keď novému manažérovi nedôverujú a nemajú s ním trpezlivosť. Bagatelizujú problémy, nepomôžu mu, nech si sám poradí. Potom sa bojí hovoriť o problémoch. Často sa to stáva vtedy, keď je zamestnanec puntičkárska osobnosť. Chce mať všetko perfektné a na poriadku a chodí za majiteľom s maličkosťami.
Niekedy sa stane, že napriek snahe a tréningu sa človek s riadiacou pozíciou nestotožní. Čo ďalej? Poznám hotely, kde sa človek vrátil na svoju pôvodnú funkciu, a tam spokojne funguje naďalej. A poznám iné, kde túto situáciu človek neuniesol a odišiel. Každý prípad je iný. Základ je však ten istý – komunikácia a podpora.